• یکشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۸ / ۱۲:۵۴
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98081911527
  • خبرنگار : 71605

پیام مدیر کل یونسکو به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه:

کنترل دانش منجر به نابرابری، محرومیت و درگیری‌های اجتماعی می‌شود

کنترل دانش منجر به نابرابری، محرومیت و درگیری‌های اجتماعی می‌شود

پیام ادری آزولای، مدیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی علم در خدمت صلح و توسعه در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرائت شد.

به گزارش ایسنا، مریم سلطان‌زاده، سرپرست دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران، پیام "ادری آزولای"، مدیرکل یونسکو را در مراسم بزرگداشت روز علم در خدمت صلح و توسعه قرائت کرد. 

در این پیام آمده است: "در دل دستور کار اهداف توسعه پایدار، تعهدی برای اطمینان از اینکه هیچ کس پشت سر گذاشته نشده است، وجود دارد. امروز همانند گذشته کنترل دانش منجر به نابرابری و محرومیت و درگیری‌های اجتماعی می‌شود و از آنجایی که سیاره ما با چالش‌های فزاینده‌ای از جمله تغییرات اقلیمی، از بین رفتن تنوع زیستی و بلایای طبیعی رو به روست، توسعه دانش علمی از همیشه مهم تر است.

برای فائق آمدن بر این چالش‌ها باید سرمایه‌گذاری در علوم، تحقیقات و فناوری را به‌ویژه با هدف ایجاد و توسعه ایده‌های نوآورانه افزایش دهیم. ماهیت جهانی این موضوعات پاسخ جهانی می‌طلبد و همه افراد در جوامع سراسر جهان را در بر می‌گیرد و این رویکرد فراگیر در برنامه و اهداف توسعه پایدار جایگاه اساسی دارد.

همچنین مشارکت از خصایص کلیدی علم  است؛ جایی که ورود چندین رشته و تخصص در حل مشکل و انتشار تحقیقات به تولید دانش جدید کمک می‌کند. "علم باز" به دنبال در دسترس همگان قرار دادن اطلاعات علمی، دانش و داده‌های ایجادشده است و از افزایش دسترسی به اطلاعات، هدف این است که همه مبتکران، دانشمندان، شهروندان، مهندسان و کارآفرینان امکان مشاهده، مشارکت و ایجاد دانش در زمینه‌های علمی و فناوری و نوآوری را داشته باشند.

این رویکرد نه تنها از طریق افزایش شفافیت و پاسخگویی، بلکه با تشویق رعایت فرهنگ علمی به ایجاد فرصت‌های برابر برای همه کمک می‌کند. برای جلب توجه به این اهداف، یونسکو عنوان "علم باز، علمی که هیچ‌کس را پشت‌سر نمی‌گذارد" روز جهانی در خدمت صلح و توسعه امسال انتخاب کرده است. یونسکو آماده است تا در این گفت‌وگوی جهانی پیشگام شود تا از استفاده درست از ظرفیت‌های بالقوه "علم باز" اطمینان حاصل کند.

در سطح بین‌المللی "علم باز" می‌تواند به از بین بردن خلأهای علمی، فناوری و نوآوری کمک کند تا از بهره‌مندی همگان از پیشرفت علمی و فناوری و اینکه علم و فناوری هیچ کس را پشت‌سر نمی‌گذارد، اطمینان حاصل شود. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha