• یکشنبه / ۱۹ آبان ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۱
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98081911735
  • منبع : نمایندگی همدان

خردسالان مهمترین مخاطبان جشنواره تئاتر کودک

خردسالان مهمترین مخاطبان جشنواره تئاتر کودک

ایسنا/همدان نمایش «پر» به نویسندگی منوچهر اکبرلو و کارگردانی اکرم ابوالمعالی از تهران در بخش تئاتر خردسال بیست و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارد.

کارگردان این نمایش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره تکنیک‌های مورد نیاز در تئاتر خردسال اظهار کرد: از جمله فاکتورهایی که برای تئاتر این رده سنی باید درنظر گرفت مینیمال بودن، گویا بودن محتوا، زمان بندی، رنگ و ارتباط گیری خردسالان با عروسکها و بازیگران است.

وی با تأکید بر اینکه خردسالان مهمترین مخاطبان جشنواره تئاتر کودک هستند، ادامه داد: این گروه سنی مانند بزرگسالان کار تئاتر را برای تماشا انتخاب نمی کنند بنابراین نویسنده و کارگردان موظف هستند با توجه به نیازها و ویژگی های آنها آثارشان را تولید کند.

ابوالمعالی با اشاره به اینکه ناخودآگاه خردسالان تا هفت سالگی شکل می گیرد، بیان کرد: به علت اینکه ذهن بچه ها حساسیت های ویژه ای دارد، باید در تولید اثر نمایشی برای آنها دقت کامل را درنظر گرفت.

این هنرمند عرصه تئاتر درباره مضمون داستان نمایش «پر» گفت: این متن برگرفته از کتاب پر که نویسنده ای چینی دارد، است و سعی شده پرسشگر بودن و دنبال چیزی رفتن را به خردسالان آموزش دهد همچنین در اجرای نمایش سعی کردیم اصول اولیه ای که خردسالان به آن نیاز دارند را به نحو مطلوب منتقل کنیم.

وی لازمه ارتباط گیری با خردسالان را شناخت روحیات آنها عنوان کرد و گفت: لازم است با گروه سنی خردسال آشنایی کامل داشته باشیم که این امر نشان دهنده استفاده از روانشناسی کودکان در اثر نمایشی است.

ابوالمعالی علت فعالیتش در حوزه کودک را علاقه به این رده سنی دانست و ادامه داد: در سالیان اخیر دغدغه هنرمندان عرصه تئاتر کودک بیشتر شده است و بیشتر هنرمندان سعی دارند اتفاقات بهتری در این زمینه رقم بزنند.

وی برگزاری جشنواره تئاتر کودک را مفید ارزیابی و تصریح کرد: در گذشته مشکلات فراوانی در زمینه متن وجود داشت که امروزه این مشکل تا حدی مرتفع شده و لازم است مدیران مشکلات سخت افزاری که وجود دارد نیز رفع شود.

این هنرمند عرصه تئاتر با تأکید بر اینکه توجه به فضاسازی نیازی ضروری در تئاتر کودک است، اظهار کرد: مسئولان باید بسترهای تولیدی ویژه و درست برای تئاتر کودک را فراهم کنند.

وی جدا شدن بخش خردسال در سه سال اخیر جشنواره اتفاق خوبی دانست و گفت: با تفکیک شدن بخش خردسال تمرکز روی این بخش بیشتر شده است و باید اهمیت دادن به مخاطب خاص مورد توجه قرار بگیرد همچنین این اتفاق باعث شده نگاه تخصصی تری به حوزه تئاتر خردسال شود و حضور تولیدکنندگان تئاتر پررنگ تر و کارهای با کیفیت تری ارائه می شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha