• سه‌شنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۸ / ۱۶:۱۸
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98082113742
  • خبرنگار : 30054

خانه سالمندان یا نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل

خانه سالمندان یا نگهداری و مراقبت از سالمندان در منزل

افزایش سن و سالخوردگی در جامعه ایران، نیاز افراد را به خانواده و اطرفیان بیشتر خواهد کرد. عدم توانایی یا کم‌توانی افراد مسن در انجام امور روزمره خود، مصرف داروهای روزانه و بیماریهای خاص این دوران نیاز به مراقبت یا پرستار برای آنها را افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، بنا بر اعلام آسانیسم، با توجه به پرمشغلگی فرزندان و افراد خانواده سالمند، آنها زمان زیادی برای نگهداری و رسیدگی به امور سالمندان را ندارند. بنابراین فرزندان همواره نگران سلامت سالمندان عزیز خود بوده و از طرفی آنها ناچار به ادامه زندگی خود در تنهایی که منجر به افسردگی شده هستند.

تنهایی پدران و مادران سالمند ما گاهی عوارضی چون شیوع یا تشدید بیماریهای دوران سالمندی چون افسردگی، فراموشی مصرف داروها، سوء تغذیه و ... را خواهد داشت. بنابراین فرزندان دچار تردید شده که خانه سالمندان یا نگهداری از سالمند در منزل توسط پرستار یا مراقب را انتخاب نمایند.


تصمیم برای فرستادن والدین مسن خود به خانه سالمندان، تصمیمی سخت همراه با واکنش‌ها بسیار است: چرا می‌خواهید والدین خود را به خانه سالمندان بفرستید؟ آنها که سالها برای شما زحمت کشیده‌اند...، چرا خودتان از والدین سالمند خود نگهداری و مراقبت نمی‌کنید؟ حداقل از خدمات مراقبتی و پرستاری در منزل استفاده کنید و ... همه و همه این سرزنش‌ها باعث شده اعضای خانواده دچار فشار روحی شدید و استرس ناشی از آن شوند.
شرایط بالا، شما را به فکر وا می‌دارد که دقیقا چه تصمیمی بگیرید؟ می‌توانید والدین خود را در خانه تنها بگذارید؟ پدر و مادرتان به تنهایی می توانند داروهایشان را مصرف کنند و در صورت تشدید بیماری می‌توانند خود را به مراکز درمانی برسانند یا با اورژانس تماس بگیرند؟ همه این افکار ذهن شما را درگیر خواهند کرد. اما در ادامه با متن آسانیسم همراه باشید.

خانه سالمندان چه مزایایی دارد
شرایط نگهداری از سالمند همواره در جستجو و انتخاب خانه سالمندان موثر است. گاهی خود فرد سالمند تمایل به ادامه زندگی در سرای بزرگان و خانه‌های سالمندان دارد. لازمه این انتخاب برای زندگی والدین در بیشتر موارد فرد بیماری‌های خاص سالمند چون آلزایمر و دیگر بیماریهایی که نیاز به مراقبت ویژه‌تر و در بازه‌های زمانی مختلف است. 
مراکز خانه سالمندان آنچنان نامناسب هم نیست چرا که در این مراکز پزشکان و پرستاران در شبانه‌روز در دسترس هستند. برقراری ارتباط نیز در این سنین با هم سن و سالان خود در این مراکز بیشتر و بهتر است. در واقع معاشرت و همدردی با افراد هم سن خود گامی مثبت در زندگی بشمار می‌رود.
تفکر اشتباهی رایج: فرد سالمندی که به خانه سالمند می‌رود تا آخر عمر آنجا می‌ماند! این تفکر اشتباه هست. چرا که سالمند می‌تواند در بازه زمانی که نیاز هست به این مراکز رفته و بعد از طی مدتی یا رفع دوره نقاهت به منزل خویش یا در کنار فرزندان خود بازگردد.

معایب خانه سالمندان
کمی فکر کنید؛ اولین فکرتان خانه سالمندان نباشد. به والدین و بزرگانتان فکر کنید اگر شما در سنین آنها بودید تمایل داشتید فرزندان یا نوادگانتان شما را به خانه سالمندان ببرند؟
انتظار همه سالمندان در سنین بالا از فرزندانشان هست، آنها تمایل داشته در کنار خانواده شان و عزیزانشان "سالهای پایانی" نه، سالهای شیرین خود را بگذرانند. دوری از فرزندان و خانواده برای آنها سخت بوده و این تنها ماندن آنها را دچار افسردگی و دیگر بیماری‌های ناشی می کند. این بیماری‌ها بر سلامت روح و جسم افراد تاثیرگذار است.
لازم به ذکر است معاشرت با فرزندان و اقوام هم بسیار موثر و مثبت در روحیه افراد مسن است. 

نگهداری از سالمندان در منزل گزینه‌ای بهتر
چالش فکری فرزندان برای نگهداری و مراقبت از والدین خویش در خانه سالمندان در کنار واکنش‌ها و سرزنش‌ها، با توجه به شرایط ویژه عزیزانشان و ... آنها را به این نتیجه می‌رساند که هیچ کجا خونه خودم آدم نمیشه. جمله‌ای معروف و البته معتبر، واقعا برای خود فرد مسن ادامه زندگی در شرایط و محیط زندگی فعلی در کنار حفظ استقلالش دارای اهمیت است.
عدم زمان کافی برای مراقبت و نگهداری سالمند در منزل شما را به سمت دریافت خدمات پرستاری در منزل می برد. دلایل مهمی برای نگهداری سالمند در منزل وجود دارد که در ادامه آنها ذکر می‌کنیم.
•    نگهداری در منزل خواسته خود سالمند
•    داشتن حس استقلال سالمندان
•    مقرون به صرفه‌بودن هزینه نگهداری از سالمندان
•    مراقبت اختصاصی از سالمند
•    کاهش نگرانی اعضای خانواده سالمند
•    ثابت ماندن نقش سالمند در منزل
•    بازگشت حس آرامش خانه به خانواده بخصوص به سالمند

علاوه بر موارد ذکر شده در بالا نیز دریافت خدمات پرستاری در منزل باعث شده خانواده‌ها به یکدیگر نزدیکتر شوند. چرا که در هنگام پیری و بیماری فرد مسن نیاز به حمایت اعضای تک تک خانواده دارد. با کمک و همراهی مراقب سالمند در کنار ایجاد و حفظ محیط ایمن برای سالمند، فرزندان می توانند در هر تایمی به دیدار عزیزانشان رفته و اوقاتی خوش در کنار عزیزانشان بدون نگرانی و فشار روحی داشته باشند.
آسانیسم به واسطه موسسه‌های پرستاری (موسسه پرستاری آرام – موسسه خدمات بالینی مایسا – موسسه پرستاری شریف و ... ) که تمام آنها دارای مجوز از وزارت بهداشت و بهزیستی می‌باشند، توانسته به بهترین شکل به مشتریانی که نیاز به خدمات مراقبتی و  پرستاری در منزل دارند، خدمات ارائه دهد.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha