• سه‌شنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۸ / ۱۹:۱۲
  • دسته‌بندی: علم
  • کد خبر: 98082113849
  • خبرنگار : 71605

رئیس انجمن آینده‌نگری ایران مطرح کرد

فرهنگ گذشته رانمی‌توان درتعاملات جهانی ارائه کرد/متولدین پس از دهه ۹۰ قوانین را به چالش می‌کشند

فرهنگ گذشته رانمی‌توان درتعاملات جهانی ارائه کرد/متولدین پس از دهه ۹۰ قوانین را به چالش می‌کشند

رئیس انجمن آینده‌نگری ایران با تاکید بر اینکه آینده‌پژوهی در بستر نقد و نقادی حرکت می‌کند، گفت: باید نگاشت چشم‌انداز را به مدارس ببریم و متولدین دهه ۹۰ به این سو نسلی هستند که تمام قوانین را به چالش می‌کشند.

به گزارش ایسنا، سعید خزایی در "نشست آینده‌پژوهی فرهنگ در آینده ایران" که به مناسبت هفته ترویج علم امروز در مرکز تحقیقات سیاست‌ علمی کشور برگزار شد، با بیان اینکه آنچه غیر از علم و دانش راجع به آن صحبت می‌کنیم، فرزانگی یا خردمندی است، اظهار کرد: در آینده فرهنگ باید مفاهیم جهانی شدن و محلی شدن در نظر گرفته شود. در آینده خرده‌فرهنگ‌ها و فرهنگ‌های ضعیف‌تر در معرض مخاطره قرار دارند.

وی با اشاره به اینکه دنیای جهانی شده تعاملات جهانی می‌طلبد و ما نمی‌توانیم فرهنگ گذشته خود را در تعاملات جهانی ارائه کنیم، توضیح داد: آینده‌پژوهی یک نحله علمی است که باید برای عموم نیز آسان شود. بر این اساس آینده‌گرایی عامه‌پسند می‌تواند در سینمای آینده‌گرا، ادبیات آینده‌گرا و محتوای علمی تخیلی جلوه پیدا کند و اصولا جامعه‌ای که دارای نوآوری علمی و فناورانه است، بیشتر محتوای علمی تخیلی را در خود پرورانده است.

رئیس انجمن آینده‌نگری ایران با بیان اینکه عموما یاد گرفته‌ایم در لحظه زندگی کنیم و در عین حال در خیلی از زمینه‌ها نگاهی به گذشته داریم، تاکید کرد: آینده‌پژوهی باید عینک تحلیلی گذشته، عینک انتقادی از وضعیت کنونی و یک نگاه تفسیری نسبت به آینده را در کنار هم قرار دهد و آینده‌پژوهی در بستر نقد و نقادی و پرسشگری حرکت می‌کند.

خزایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: نظام آموزشی ما از پیش‌دبستانی گرفته تا پسادکتری خلاقیت را می‌کشد، این در حالی است که در حال حاضر هر پنج سال نسل عوض می‌شود و متولدین دهه ۹۰ شمسی به این سو نسلی هستند که تمام قوانین را به چالش می‌کشند.

وی با بیان اینکه باید نگاشت چشم‌انداز را به مدارس ببریم، گفت: پرداختن به ژانر علمی تخیلی یک نیروی پیشران برای انجام کار علمی است و اینکه آینده‌پژوهی نقد و پرسشگری را شایع کند، به این معنی است که بخش مهمی از رسالت خود را انجام داده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha