• شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۸
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98082516037
  • خبرنگار : 71477

پاریس ۹ دسامبر میزبان نشست "فرمت نرماندی" برای حل بحران اوکراین است

پاریس ۹ دسامبر میزبان نشست "فرمت نرماندی" برای حل بحران اوکراین است

کاخ الیزه اعلام کرد، رهبران فرانسه، آلمان، روسیه و اوکراین ۹ دسامبر (۱۸ آذر) در پاریس گرد هم خواهند آمد تا تلاش‌ها برای دستیابی به یک راه حل صلح آمیز در خصوص درگیری‌های شرق اوکراین را پیش ببرند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این نخستین بار خواهد بود که رهبران این چهار کشور ظرف سه سال گذشته با یکدیگر دیدار می‌کنند؛ این نشست پس از موفقیت آمیز بودن مذاکرات ماه گذشته میان روسیه و اوکراین برگزار می‌شود.

کاخ الیزه در بیانیه‌ای گفت: این نشست به دنبال پیشرفت‌های مهم سال جاری میلادی در مذاکرات برای حل درگیری‌های شرق اوکراین برگزار خواهد شد؛ پیشرفتی که اجازه داد تا نیروها از چندین منطقه در خط مقدم خارج شوند.

در جریان درگیری‌ ۵ ساله در شرق اوکراین میان جدایی طلبان حامی روسیه و نیروهای دولت کی‌یف بیش از ۱۳ هزار تن کشته شدند.

به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به مسکو در سال ۲۰۱۴ میلادی که منجر به تحریم‌هایی از سوی غرب علیه مسکو شد، روابط میان اوکراین و روسیه به شدت خدشه دار شد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین در انتخابات ریاست جمهوری ماه آوریل پیروز و متعهد شد تا به این درگیری‌ها پایان دهد.

دفتر زلنسکی نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه حمایت خود را از اوکراین ابراز کرده و  تاریخ ۹ دسامبر برای برگزاری نشست در فرمت نرماندی از سوی تمامی طرفین تایید شده است.

این در حالی است که کرملین هنوز هیچ اظهارنظری در این رابطه نکرده است.

نمایندگان مسکو و کی‌یف در مذاکرات اوایل اکتبر با برگزاری انتخاباتی در این منطقه جدایی طلب و اینکه قانون اساسی اوکراین به منطقه دونباس جایگاه ویژه‌ای اعطا کند، توافق کردند.

در ادامه بیانیه کاخ الیزه آمده است: رئیس جمهور فرانسه تاکید کرده که اوکراین تمامی شرایط لازم برای برگزاری نشست در چارچوب نرماندی را انجام داده است. امانوئل ماکرون تاکید کرده که اوکراین می‌تواند بیش از پیش در تمامی مسائل بر حمایت فرانسه حساب کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha