• شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۸
  • دسته‌بندی: فناوری
  • کد خبر: 98082516251
  • خبرنگار : 71604

با تلاش پژوهشگران آمریکایی صورت گرفت

ابداع روشی سریع و ارزان برای تجزیه دی‌اکسید کربن

ابداع روشی سریع و ارزان برای تجزیه دی‌اکسید کربن

پژوهشگران آمریکایی طی بررسی‌های جدید خود توانستند روشی سریع و کم‌هزینه برای تجزیه دی‌اکسید کربن ارائه دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از فیز، یک کاتالیزگر جدید می‌تواند با روشی سریع‌تر، ارزان‌تر و کارآمدتر از روش‌های استاندارد کنونی، دی‌اکسید کربن را به ترکیبات شیمیایی مفید تجزیه کند. شاید این کاتالیزگر که کشف پژوهشگران "دانشگاه کنتیکت" (UConn) آمریکا است، بتواند به تبدیل دی‌اکسید کربن به سوخت کمک کند.

دی‌اکسید کربن، یک گاز دائمی و فراوان است. در واقع می‌توان گفت که فراوانی آن بیش از اندازه است و وجود دی‌اکسید کربن اضافی در جو می‌تواند اقلیم زمین را تغییر دهد. بسیاری از شیمی‌دانان به خاطر آگاهی از این موضوع سعی دارند روش‌هایی را برای تبدیل دی‌اکسید کربن به محصولات مفید ارائه دهند اما ثبات و سرسختی این گاز، بیش از حد تصور است.

بهترین روش کنونی برای تجزیه الکتروشیمیایی دی‌اکسید کربن، استفاده از نوعی کاتالیزگر از جنس پلاتین است اما پلاتین نیز یک فلز نادر و پرهزینه است.

گروهی از پژوهشگران دانشگاه کنتیکت به سرپرستی "یونگتائو منگ" (Yongtao Meng)، دانشجوی فارغ التحصیل شده این دانشگاه، در پروژه جدید خود تلاش کرده‌اند تا روش بهتری ارائه دهند. آنها، یک پیل الکتروشیمیایی را ابداع کردند که با یک کاتالیزور متخلخل از جنس نیکل و آهن پر شده بود. هر دو فلز به کار رفته در این پروژه، ارزان و فراوان هستند.

با ورود دی‌اکسید کربن به پیل الکتروشیمیایی و به کارگیری ولتاژ، کاتالیزگر می‌تواند  به دی‌اکسید کربن در تجزیه اکسیژن کمک کند و کربن مونوکسید را تشکیل دهد. کربن مونوکسید، یک ماده بسیار واکنش‌پذیر و مفید است که می‌تواند برای ساخت مواد شیمیایی بسیاری از جمله پلاستیک و سوخت‌هایی مانند بنزین کمک کند.

این کاتالیزگر جدید متشکل از آهن و نیکل نه تنها عملکرد خوبی دارد، بلکه کارآیی آن بیش از پلاتین است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای آن باشد. پیل الکتروشیمیایی با استفاده از کاتالیزگر آهن و نیکل، تقریبا به 100 درصد کارآیی می‌رسد.

مرحله بعدی پروژه پژوهشگران دانشگاه کنتیکت این است که کار خود را در مقیاس بزرگ بررسی کنند و به آزمایش آن در شرایط صنعتی و نیروگاه‌ها بپردازند.

این پژوهش، در مجله "PNAS" به چاپ رسیده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha