• شنبه / ۲۵ آبان ۱۳۹۸ / ۱۳:۲۹
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98082516254
  • خبرنگار : 71573

اظهارنظر سیروس پرهام درباره ورود آب به سازمان اسناد

اظهارنظر سیروس پرهام درباره ورود آب به سازمان اسناد

سیروس پرهام درباره خبر «وارد شدن آب به مخزن سازمان اسناد» اظهارنظر کرد.

این مترجم، ویراستار و یکی از بنیانگذاران سازمان اسناد ملی ایران درباره خبر «نفوذ آب به مخزن طبقه منفی پنج ساختمان آرشیو و آسیب دیدن برخی اسناد» به ایسنا گفت: من هم این موضوع را شنیده‌ام اما جزئیات دقیق آن را نمی‌دانم.

او خاطرنشان کرد: به سندهایی که ارزش ملی و نگهداری دائمی دارند، می‌گویند سند آرشیوی؛ یعنی برای نگهداری همیشگی و دائمی هستند. اسنادی  که وارد مخازن آرشیو می‌شوند برای نگهداری دائمی هستند. خمیر شدن اسناد یا آبگرفتگی به این علت است که زیر این مخزن قناتی بوده که از آن آب‌ رد می‌شده است. زمان احداث ساختمان ظاهرا متوجه نشده‌اند؛ با این‌که برای احداث ۱۰ طبقه باید خیلی عمیق بکنند، اما قنات نزدیک نبوده که متوجه شوند.

به گفته پرهام، در سال‌های گذشته چنین اتفاقی در ساختمان سازمان اسناد رخ نداده بود.

او همچنین رسانه‌ای نکردن این موضوع را مصلحت‌ ندانستن مسئولان کتابخانه ملی برای ایجاد جنجال عنوان کرد.

از حدود دو هفته پیش از گوشه و کنار زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که در بارندگی‌های اخیر و طغیان یکی از مسیل‌های قدیمی تهران، با نفوذ آب در مخزن منفی پنج سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اسنادی از بین رفته است، اما در تماس‌هایی با برخی مسؤولان سازمان اسناد و کتابخانه ملی، با رد این موضوع، گفته شد که با تمهیدهای اندیشیده‌شده، اتفاق خاصی رخ نداده است.

پیگیری‌های متعدد ایسنا با مسؤولان مختلف این سازمان برای دریافت یک توضیح رسمی به جایی نرسیده بود تا این‌که در پی انتشار چند مطلب در فضای مجازی که بعضا حتی با ذکر جزئیات مدعی بودند که دسته‌هایی نشان‌دار از اسناد رسمی آسیب دیده‌اند، سازمان اسناد و کتابخانه ملی درنهایت با صدور اطلاعیه‌ای عمومی این موضوع را رد کرد.

این درحالی است که علی‌ زرافشان - معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی - در گفت‌وگویی با تلویزیون نفوذ آب به طبقه منفی پنج مرکز اسناد و خمیر شدن برخی اسناد را تایید کرد. او در عین حال گفت که این اسناد، اسناد امحایی و فاقد ارزش ملی بوده‌اند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha