محمد پوروخشویی در گفتوگو با ایسنا، با اشاره به وجود ۲۰۰ دستگاه اتوبوس در شهر همدان اظهار کرد: با افزایش قیمت بنزین اقبال مردم به حمل و نقل عمومی بیش از پیش میشود و نیاز است از ناوگان حمل و نقل عمومی نهایت استفاده را ببریم.
وی با بیان اینکه با توجه به اینکه قیمت هر دستگاه اتوبوس دو میلیارد تومان است، خرید اتوبوس جدید امکانپذیر نیست، تصریح کرد: براساس جلساتی که در نهادهای اجرایی داشتیم، مقرر شد اتوبوسهایی که به علت تعمیرات غیرفعال هستند، سریعاً به ناوگان اضافه شوند. در حال حاضر ۱۷۰ تا ۱۸۰ دستگاه اتوبوس در شهر همدان فعال بوده و ۱۰ درصد از اتوبوسها به علت مشکلات و تعمیرات غیرفعال هستند.
پوروخشویی با بیان اینکه براساس سرانه حمل و نقل عمومی به ازای هر ۱۰۰۰ نفر یک اتوبوس باید وجود داشته باشد، افزود: در شهر همدان که بیش از ۶۰۰ هزار نفر جمعیت دارد، باید ۵۵۰ تا ۶۰۰ دستگاه اتوبوس وجود داشته باشد.
وی با تأکید بر اینکه زمان انتظار در ایستگاههای مختلف شهر همدان هشت تا ۲۰ دقیقه است، یادآور شد: حتی اگر دو سوم استاندارد اتوبوس ها در شهر وجود داشته باشد، میتوانیم زمان انتظار در ایستگاهها را به پنج دقیقه برسانیم.
سرپرست سازمان مدیریت حمل ونقل بار و مسافر شهرداری همدان با اشاره به اینکه ۵۰ درصد اتوبوسهای شهر همدان متعلق به بخش خصوصی است، بیان کرد: اکثر اتوبوسهای فرسوده در بخش خصوصی فعالیت دارند که البته در زمان تحویل نو بوده اند و بخش خصوصی توان نوسازی ناوگان را ندارند.
وی متوسط عمر اتوبوس های همدان را ۹.۷ سال دانست و گفت: قیمت تمام شده سفر در حوزه اتوبوسرانی ۲۰۰۰ تومان است در حالیکه بخش خصوصی و دولتی ۵۰۰ تومان از مردم دریافت میکند بنابراین با این درآمد ناچیز توان نوسازی ناوگان وجود ندارد.
پوروخشویی با تأکید بر حمایت دولت از شهرداریها در زمینه نوسازی ناوگان اتوبوسی، اظهار کرد: حمل و نقل عمومی باید حمایت شود به طوریکه دولت با پرداخت سوبسید و یارانه میتواند از اتوبوسرانی در زمینه نوسازی ناوگان حمایت کند.
وی درباره کیفیت اتوبوسهای بخش خصوصی، تصریح کرد: بخش خصوصی موظف است حداقل الزامات بازسازی را داشته باشد البته ایراداتی از جمله سوار کردن بیش از حد تعداد مسافران و طولانی شدن زمان انتظار هم وجود دارد که بازرسی سازمان به جد به دنبال بهبود این وضعیت است.
پوروخشویی با اشاره به برگزاری کمیته انضباطی در سازمان حمل بار و مسافر یادآور شد: هر ماهه کمیته انضباطی برگزار میشود و هر گونه ایراد و شکایاتی که در حوزه اتوبوسرانی اعلام شود، مورد بررسی قرار میگیرد.
سرپرست سازمان مدیریت حمل ونقل بار و مسافر شهرداری همدان ادامه داد: تعداد مسافران نشسته هر اتوبوس ۴۰ تا ۴۸ نفر است بنابراین هر اتوبوس نباید بیش از ۵۰ نفر مسافر سوار کند.
وی با تأکید بر اینکه در حوزه تاکسیرانی هیچ یک از خطوط اجازه افزایش نرخ کرایه را ندارند، گفت: در شهر همدان ۳۴۲۴ تاکسی وجود دارد که بیش از ۹۰ درصد ناوگان فعال است.
پوروخشویی با اشاره به اینکه سازمان به جد پیگیر خدمات تاکسیرانان است، بیان کرد: اینکه بیان میشود خدماتی به تاکسیرانان ارائه نمیشود، کم لطفی است و سازمان به دنبال بیمه، مباحث ورزشی و برنامه مختلف برای رانندگان تاکسی است.
سرپرست سازمان مدیریت حمل ونقل بار و مسافر شهرداری همدان درباره کاهش تاکسیهای شهر همدان نیز گفت: سرانه تاکسی در همدان زیاد است و حتی اگر تعدادی هم کم شود خللی در جابهجایی مسافران ایجاد نمیشود.
وی با تکذیب غیرفعال بودن تاکسیهای همدان به علت افزایش قیمت بنزین، خاطرنشان کرد: حمل و نقل در شهر همدان وضعیت مطلوبی دارد البته ایراداتی نیز وجود دارد که باید به مرور زمان حل شود.
انتهای پیام
نظرات