• شنبه / ۲ آذر ۱۳۹۸ / ۰۹:۴۸
  • دسته‌بندی: آموزش و پرورش
  • کد خبر: 98090200420
  • خبرنگار : 71424

عدم اراده جدی برای استفاده از پیام رسان‌های داخلی در مدارس

عدم اراده جدی برای استفاده از پیام رسان‌های داخلی در مدارس

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه نظام تعلیم و تربیت در هیچ کجای دنیا به این شکل در اختیار رسانه‌های خارجی قرار نمی‌گیرد گفت: خود آموزش و پرورش باید شبکه داخلی ایجاد و دانش آموزان را مصون کند.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی در پاسخ به اینکه ریشه مشکل عدم استقبال از پیام‌رسان‌های داخلی چیست؟ گفت: از یک منظر ریشه مشکل را باید در خود پیام رسان‌های داخلی دید. آنها می‌توانستند در یک مدت مشخص اثبات کنند که می‌توانند این بار سنگین را بردارند؛ البته یک بخش دیگر مشکل به نوع نگاهی که به پیام‌رسان‌های داخلی وجود دارد، بر می‌گردد.

وی افزود: علت سوم هم این است که پشتیبانی لازم صورت نگرفت تا پیام‌رسان‌ها بتوانند ظرفیت کافی فراهم کنند. علت بعدی اینکه استفاده یا عدم استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی یا خارجی تا میزانی به اعتقادات سیاسی هم برمی‌گردد. چندان اراده قوی در دولتمردان و مسئولان ندیدم تا بایستند و تاکید کنند که باید از پیام‌رسان‌های داخلی به ویژه برای آموزش و پرورش استفاده شود.

وزیر اسبق آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوره وزارتم پیگیر اینترانت ملی برای آموزش و پرورش بودیم و کار را هم شروع کرده بودیم گفت: آن زمان به سمت هوشمندسازی حدود ۱۵ درصد مدارس رفتیم. ۱۵ میلیون دانش آموز و یک میلیون پرسنل در آموزش و پرورش و چندصد هزار افراد مرتبط مانند رانندگان سرویس مدارس را داریم اما باز هم کار به طور کامل جلو نرفت.

حاجی بابایی ادامه داد: این کارها با بخشنامه وزیر آموزش و پرورش درست نمی شود. یک جایی که باید محکم کار را پیگیری می کرد شورای عالی فضای مجازی و متهم اصلی خود شوراست. نظام تعلیم و تربیت در هیچ کجای دنیا به این شکل در اختیار رسانه‌های خارجی قرار نمی گیرد. خود آموزش و پرورش باید شبکه داخلی ایجاد و دانش آموزان را مصون کند.

وی ادامه داد: فکر نمی کنم روسیه یا چین این کار را انجام دهند و بچه کلاس دوم ابتدایی خود را در معرض رسانه‌های خارجی قرار دهند. همه ما دیدگاه‌هایمان را رک و صریح بیان نمی‌کنیم. در کشور ما اینگونه نیست که همه مسئولان معتقد باشند که از پیام رسان خارجی استفاده نکنیم.

حاجی بابایی در پاسخ به اینکه تکلیف معلمانی که مسافتشان از منزل تا محل کار زیاد است برای تامین بنزین چه می‌شود و آیا کمکی به این معلمان می‌توان کرد یا خیر؟ گفت: خود من هم این سوال را دارم و ایرادات ما به کار کارشناسی دولت این بود که وقتی تصمیم کلی گرفته شد آیا پیش بینی کردند که تکلیف خودروهای خصوصی که تاکسی نیستند اما دانش آموزان و پرسنل را جابجا می‌کنند چه می‌شود؟.

وی افزود: دولت بدون اطلاع ما این کار را انجام داد و ما هم مخالف بودیم و سه بار در مجلس رای گیری شده بود و رای ندادیم. حالا اتفاق افتاده. یکشنبه هم در مجلس جلسه داریم و قرار است مسئولان توضیح دهند؛ نه فقط برای معلمان و دانش اموزان بلکه اقشار مختلفی که از این سهمیه بهره نمی‌برند و چندهزار نفری که با خودروی خصوصی کار می‌کردند اکنون تکلیفشان معلوم نیست.

عبور شمار کاربران پیام‌رسان‌های داخلی از ۴۰ میلیون نفر

به گزارش ایسنا، مهدی انجیدنی، مدرس دانشگاه و مدیرعامل پیام رسان گپ در پاسخ به اینکه اگر بسترهای فنی لازم فراهم است چرا پیام رسان های داخلی نسبت به پیام رسانهای خارجی دچار ضعف هستند؟ گفت: خوشبختانه در دو سال اخیر که پیام رسانهای داخلی وارد بازار شدند رشد خوبی داشته‌اند. شب گذشته در مجموع چهار پیام رسان داخلی ۶۰ گیگابیت در هر ثانیه ترافیک داشته و ارائه خدمت کرده اند. این عدد خوبی است و چهار روز قبل یک دهم این رقم ارائه خدمت می‌دادند. جای افتخار است که در یک هفته بیش از ۱۰ تا ۲۰ برابر مقیاس خود را بزرگ کرده‌اند که از نظر مهندسی نرم افزار و اصول شبکه ارزشمند است.

این مدرس دانشگاه گفت: هفت پیام رسان فعال داریم که پنج مورد بسیار جدی پای کار هستند. در گزارش سالانه وزارت ارتباطات مجموع کاربران این شبکه ها ۲۰ میلیون نفر ذکر شده بود اما در همین چند روز اخیر از ۴۰ میلیون گذشته و استقبال بسیار بالا بوده است.

مدیرعامل پیام رسان گپ در پاسخ به اینکه آیا با وصل شدن اینترنت تعداد این کاربران باز کاهش می یابد؟ گفت: بله، احتمالا بخشی از این آمار بر می‌گردد. ولی بخش زیادی باقی می مانند. مردم تعجب کردند و تصور می‌کردند که این پیام رسان‌ها کند و بد هستند در حالی که اینها پیام رسان‌های بومی شده اند که بخش‌های مختلفی دارند و حتی بخش مرتبط با کودک و نوجوان هم دارند.

وی درباره تعداد دانش آموزان یا معلمانی که عضو گروه‌ها و کانال‌های این پیام رسان های داخلی هستند گفت: آمار با این تفکیک بعید است وجود داشته باشد ولی آنچه مشخص است این است که آمار تبادل پیام روزانه در این چند پیام رسان داخلی دیروز از سقف ۴۰۰، ۵۰۰ میلیون پیام خصوصی بین افراد گذشت. مثلا سرعت تبادل پیام در پیام رسان ما حدود ۱۲۰ هزار پیام در ثانیه بود.

انجیدنی ادامه داد: دو پیام رسان خارجی اصلی در کشور داریم. باری که روی دوش این دو پیام رسان خارجی بوده حداقل دو تا سه برابر پیام رسان‌های داخلی در شرایط فعلی است.

وی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی مبنی بر ساماندهی پیام‌رسان‌ها اظهار کرد: در همین مصوبه آمده است که پیام رسان‌ها باید پروانه فعالیت بگیرند اما با این وجود تا به حال کسی به سراغ ما نیامده است و ما نمی دانسته‌ایم باید چه کنیم تا پروانه دریافت شود.

وی ادامه داد: خودمان در یک فقره کودک ربایی متوجه شدیم که فرد سارق و آن کودک یک پیام در پیام رسان ما تبادل کرده بودند که توانستیم مسیر را دنبال کنیم. در پلتفرم‌های ملی وقتی جرائمی اینگونه رخ می‌دهد می‌توان موضوع را دنبال کرد. از طرفی موضوع مهمتر این است که چرا باید کودکان ما در پیام رسان های خارجی حضور داشته باشند و به توصیه مدرسه و معلمان عضو گروه هایی شده در آنجا آزمون بدهند و ...؟.

وی افزود: این در حالی است که ما پیام رسان‌های بومی کودکان و نوجوان با شرایط خاص نظارتی والدین و ... داریم.

این مدرس دانشگاه بر ضرورت ارتقای سواد رسانه ای تاکید کرد و گفت: اصلا مردم را آموزش نداده‌ایم که این ابزارها چه هستند و آسیب‌ها و مزیت‌های آن چیست و چه رده بندی سنی را باید برای آنها رعایت کرد؟ در کشور ما برخلاف دیگر کشورها الزامی نداریم که داده‌های دستگاه هایمان از کشور خارج نشود. نظیر بخشنامه وزیر آموزش و پرورش در سال گذشته مبنی بر ممنوعیت فعالیت در پیام رسان‌های خارجی زیاد داریم؛ اما اینها هیچ گاه پیگیری نمی‌شوند.

انجیدنی گفت: مسئولان احساس می‌کنند باید این موارد واضح را بگویند اما نمی‌دانم چرا اجرایی اش نمی‌کنند. مثلا واضح است که فرزندان ما نباید در پیام رسان خارجی که برای افراد بالای ۱۸ سال ساخته شده حضور پیدا کنند.

وی با بیان اینکه در قوانین یونیسف و اتحادیه اروپا حفاظت ار کودکان در حریم اینترنت جزو وظایف دولت‌هاست عنوان کرد: اینکه پیام رسان‌های داخلی ظرفیت نداشتند کجا سنجیده شده است؟ ما دنبال این نیستیم که مانند صنعت خودرو باشیم، اتفاقا همه پیام‌رسان های خارجی هم باشند مشکلی ندارد ما توان رقابت داریم.

این مدرس دانشگاه در برنامه تلویزیونی پرسشگر ادامه داد: ما فقط برابری می‌خواهیم؛ اگر از ما مالیات می‌گیرند از پیام رسان خارجی هم بگیرند. چرا کشور ما بدون ثبت شرکت به این راحتی اجازه می‌دهد همه چیز در اختیار پیام رسان خارجی باشد؛ آن هم شرکت رسمی آمریکایی که به فروش داده کاربران معروف است؟.

به گزارش ایسنا، احمد عابدینی معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش نیز در این برنامه در پاسخ به علت عدم اجرای بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در ۱.۵ سال گذشته مبنی بر ممنوعیت استفاده از پیام رسان‌های خارجی و اعلام وزیر وقت آموزش و پرورش مبنی بر فراهم شدن امکان حضور در یک پیام رسان واحد داخلی برای دانش آموزان گفت: در کار فرهنگی بخشنامه جواب نمی‌دهد. کار فرهنگی ابعاد مختلفی دارد که باید به همه آنها توجه کرد.

وی در پاسخ به اینکه چرا رسانه های داخلی توسعه نیافته‌اند؟ گفت: رقابت یک اصل است با سفارش و توصیه و بخشنامه نمی‌توان کاری پیش برد. باید خودمان را در این رقابت، تقویت کنیم. انتظار اینکه افراد با توصیه ما از یک رسانه استفاده کنند، چندان معقول به نظر نمی‌رسد.

عابدینی با بیان اینکه این جمله که " آموزش و پرورش باید خودش اینترانت و پیام رسان داخلی را برای دانش آموزانش فراهم کند" عجیب است گفت: بلکه آموزش و پرورش استفاده کننده از خدمات است. حتما باید دسترسی آسان و بدون محدودیت را درنظر بگیریم و فرد اعتماد کند که اطلاعاتش محفوظ می ماند.

به گزارش ایسنا، رضا تقی پور، وزیر سابق ارتباطات و عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی نیز درباره چرایی عدم گسترش پیام‌رسان‌های داخلی در آموزش و پرورش و در پاسخ به پرسشی مبنی بر " سرانجام بخشنامه‌هایی چون بخشنامه وزارت آموزش و پرورش در یک و نیم سال گذشته مبنی بر ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی و اعلام وزیر وقت آموزش و پرورش مبنی بر فراهم شدن امکان حضور در یک پیام رسان واحد داخلی برای دانش آموزان و راهکارهای حل این مشکل اظهار کرد: ما در مسیر فراگیر شدن هر پدیده‌ای از جمله استفاده درست از فناوری‌های نو قطعا باید مراحلی را طی کنیم چه از طریق آموزش و چه از طریق یادگیری غیرمستقیم. ما در این مسیر موفق نبوده‌ایم.

وی افزود: یک بخش از مشکل به قوانین و مقررات و مسیرهایی که آماده کرده‌ایم برمی‌گردد. بسیاری کشورها اینترنت نوجوان و کودک و جوان دارند که چارچوب‌های جدایی از اینترنت بزرگسالان دارد. باید در آموزش و پرورش محیطی را فراهم کنیم که مختص آموزش باشد و حواشی غیرمرتبط نداشته باشد.

تقی پور با بیان اینکه متاسفانه می‌بینیم که استفاده غیرمرتبط از اینترنت بر آنچه که باید در توسعه آموزش بکار بگیریم، غالب می‌شود گفت: در تولید محتوا کم کار کرده‌ایم. قصد دخالت در کار آموزش و پرورش را ندارم؛ اما حتی بسیاری از مسائل را می‌توان به صورت غیرحضوری به دانش آموزان آموزش داد. اینها همگی نیازمند برنامه مشخص است.

وی با اشاره به مشکلات دولت الکترونیک گفت: اگرچه زیرساخت‌های ارتباطی و انبارش داده‌ها تا حدود زیادی فراهم شده اما متاسفانه فرایندهای داخلی دستگاه ها نظیر آموزش و پرورش کفایت ندارد تا بر روی بسترها و شبکه‌های الکترونیکی منتقل شود.

وزیر سابق ارتباطات با اشاره به حضور فعال پیام رسان‌های داخلی از دو سال گذشته گفت: می توانیم امروز ادعا کنیم که مانع فنی در مسیر توسعه استفاده از این فرصت بزرگ در فرایندهای اداری و آموزشی نداریم.

تقی پور درباره حجم ترافیک پیام رسان‌های خارجی گفت: آماری که داریم حجم پهنای باند این دو پیام رسان خارجی مورد استفاده در ایران، در حالت عادی حدود ۱۰ برابر کل پیام‌رسان‌های داخلی است.

این عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی درباره علت عدم استقبال از پیام‌رسان‌های بومی و ریشه این مشکل گفت: برنامه مشخصی برای این کار در کل کشور دنبال نشده است. شاید یکی از متهمین خود ما در شورای عالی فضای مجازی باشیم. مصوبات پراکنده ای داشته‌ایم که از جمله مهمترین آنها ساماندهی پیام رسانها است که در ۱۳ خرداد ۹۶ به تصویب رسیده است. ولی واقعا اگر ارزیابی درست داشته باشیم در می‌یابیم میزان کمی از این مصوبه اجرایی شده است.

وی درباره اینکه مسئولیت اجرای این مصوبه برعهده کدام نهاده بوده است؟ گفت: طبق قاعده آماده سازی زیرساخت ها بر عهده وزارت ارتباطات بوده است. طرف خارجی نیز باید یک نماینده را تعیین می کردند تا بتوان جرائم رخ داده را ریشه یابی کرد که آن هم میسر نشده است. دستگاه‌های مختلف مرتبط باید وظایف خود را انجام می‌دادند.

تقی پور با بیان اینکه پیام رسانهای داخلی را در مقابل غولهای بزرگی قرار داده‌ایم که چندین سال است کار می‌کنند گفت: پنج میلیارد تومان وام به برخی پیام رسان ها دادند در حالی که در قیاس با چندهزار سروری که دارند کفایت نمی‌کرد.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با بیان اینکه اکنون شرایط برای پیام‌رسان‌های داخلی متفاوت شده و بخشی از زیرساخت‌ها در یک سال اخیر تقویت شده‌اند گفت: آموزش و پرورش به راحتی می‌تواند از این پیام‌رسان‌ها بهره برداری کند. ایجاد جزایر مختلف به صلاح نیست، قرار بود اینها رقابت کنند و هرکدام توانستند به صورت واحد در اختیار قرار بگیرند. در حال حاضر پنج پیام رسان فعال کشور ایتا، بله، سروش، گپ و آی گپ هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha