• یکشنبه / ۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98090301437
  • خبرنگار : 71129

ادعای مداخله چین در انتخابات تایوان، رقابت‌های انتخاباتی را آشفته کرد

ادعای مداخله چین در انتخابات تایوان، رقابت‌های انتخاباتی را آشفته کرد
تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان

اتهامات جدید علیه پکن درباره تلاش برای مداخله در دموکراسی تایوان در حالی رقابت‌های انتخاباتی در این جزیره را دچار آشفتگی کرده که رقیب اصلی رئیس جمهوری تایوان در انتخابات می‌گوید، اگر ثابت شود که از حزب کمونیست چین پولی دریافت کرده است از این رقابت‌ها کناره‌گیری می‌کند.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، یک فراری چینی که از سوی رسانه‌های استرالیا با نام "وانگ ویلیام لیکیانگ" شناخته می‌شود و از این کشور درخواست پناهندگی سیاسی کرده است، در بیانیه‌ای به سازمان اطلاعات امنیت استرالیا درباره "تلاش‌های پکن به منظور مداخله در امور سیاسی تایوان، هنگ‌کنگ و استرالیا" مطالبی را عنوان داشته است.

وی مدعی است، به رسانه‌ها کمک کرده تا توجه خود را به سیاستمدارانی از جمله "هان کو یو"، از حزب دوستدار چین موسوم به "کومینتانگ" در انتخابات ریاست‌جمهوری تایوان معطوف کنند. چین در بیانیه اواخر شب شنبه اعلام کرده وانگ ویلیام لیکیانگ یک کلاهبردار است که با اسناد جعلی سفر کرده است.

تایوان از سوی چین قلمرویی برای این کشور محسوب می‌شود به طوری که پکن مدعی شده در صورت نیاز از زور برای بازگرداندن این منطقه تحت کنترل خود استفاده می‌کند.

جزئیات در مورد اینکه چین چه اقداماتی را برای "مداخله" در انتخابات تایوان انجام می‌دهد، باعث شده تا واکنش‌های شدیدی هم از سوی تسای اینگ ون، رئیس جمهوری و حزب حاکم مترقی دموکراتیک و هم "هان کو یو"، رقیب انتخابات از حزب کومینتانگ به وجود بیاید.

رئیس جمهوری تایوان روز شنبه در رقابت انتخاباتی خود که در شرق این کشور برگزار شد، گفت: سایه چین بیش از پیش واضح شده است. تایوان نباید به چین اجازه دهد تا ارزش‌های دموکراتیک آن را از میان بردارد.

در همین حال چو جونگ تای، رئیس حزب مترقی دموکراتیک تایوان در صفحه فیسبوک خود نوشت، حزب کومینتانگ تایوان با اعضای حزب کمونیست چین علیه تایوان در حال تشکیل تیم است و به مردم تاکید کرد تا هوشمندانه رای دهند.

حزب کومیتانگ تایوان گزارش‌های رسانه‌های استرالیایی را کاملا احساسی خواند و افزود، امیدوار است که دولت تایوان از حربه ترس از کمونیسم استفاده نکند.

در همین حال، رقیب انتخاباتی تسای اینگ ون گفت، بابت ادعایی که این فراری چینی در استرالیا مطرح کرده، تردید دارد و از حزبش پرسید اگر چین واقعا در انتخابات ریاست جمهوری 2016 مداخله داشته، پس چگونه در آن انتخابات باخته است؟!

وی همچنین گفت، اگر پولی از حزب کمونیست چین گرفته باشد از سمتش به عنوان شهردار شهر کائوسیونگ واقع در جنوب تایوان کناره‌گیری می‌کند. در این انتخابات ریاست جمهوری هم اگر در صورتی که پولی از چین گرفته باشد حاضر است به سرعت از رقابت‌های انتخاباتی خارج شود.

در همین حال دولت تایوان نیز گفته است در حال بررسی ادعای مطرح شده از سوی آن فردی است که در استرالیا پناهنده شده است و خواستار اطلاعات بیشتری در این زمینه شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha