• سه‌شنبه / ۵ آذر ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98090502917
  • خبرنگار : 71610

/به روز رسانی شد/

لاوروف اطلاعات درباره اقدامات تحریک‌آمیز در ادلب را تایید کرد/ کردها به تعهدات‌شان پایبند باشند

لاوروف اطلاعات درباره اقدامات تحریک‌آمیز در ادلب را تایید کرد/ کردها به تعهدات‌شان پایبند باشند

لاوروف تاکید کرد: ما گزارش‌هایی پی در پی درباره مقدمه‌چینی‌ها برای اقدامات تحریک‌آمیز در ادلب دریافت می‌کنیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای ایسلندی خود گفت، مسکو دریافته که کلاه‌سفیدها در حال آماده سازی برای اقدامات تحریک‌آمیز در ادلب بوده و گزارش‌هایی دال بر این امر هستند.

لاوروف امروز (سه‌شنبه) گفت: در اکثر موارد این مساله تایید شده است و چه بسا عدم اجرای آن تا به این لحظه این باشد که ما با دولت سوریه آن را افشا کرده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم مقدمات آن در حال اجراست و می‌دانیم اعضای کلاه‌سفیدها که سازمان اطلاعات انگلیس آن را با حمایت کشورهای غربی تاسیس و مدیریت می‌کند به طور مستقیم در آماده سازی این اقدامات تحریک‌آمیز دست دارند.

لاوروف در این کنفرانس مطبوعاتی مشترک با اشاره به توافق روسیه و ترکیه و کردها درباره مناطق شمالی سوریه از کردها خواست که به تعهدات خود پایبند باشند و از توافق سوچی پیروی کنند.

وی در واکنش به اخبار منتشر شده درباره هدف ترکیه برای انجام حملات نظامی مجدد به سوریه گفت، مسکو هیچ اطلاعاتی که نشان دهد آنکارا قصد دارد دوباره دست به حمله نظامی بزند و توافق سوچی را نقض کند، ندارد.

لاوروف ادامه داد: به نیروهای سوریه دموکراتیک و رهبران کرد توصیه می‌کنم که به وعده‌هایشان عمل کنند؛ چراکه ما به محض امضای پیش‌نویس توافق در ۲۲ اکتبر با موافقت دولت سوریه و رهبری کردها برای اجرای آن مواجه شدیم و رهبری کردها تأکید کرد که در اجرای آن همکاری خواهد کرد.

وزیر خارجه روسیه تأکید کرد که حقوق کردها فقط در چارچوب حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه قابل تضمین است.

این مقام روس در ادامه از کردهای سوریه خواست که وارد یک گفت‌وگوی همه جانبه با دولت سوریه شوند.

لاوروف در ادامه تصریح کرد: توجه کردها به این توافق و گفت‌وگو با دولت دمشق پس از بازنگری آمریکا در تصمیم خروج از شمال سوریه کاهش یافت. زمانی که آمریکایی‌ها خروجشان از سوریه را اعلام کردند کردها بلافاصله برای انجام چنین گفت‌وگویی اعلام آمادگی کردند اما پس از آن بار دیگر مواضع غیر سازنده‌ای را در پیش گرفتند بنابراین من از رهبران کرد می‌خواهم که در مواضعشان ثابت باشند.

وزیر امور خارجه روسیه همچنین گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درخصوص حمله شیمیایی به شهر «دوما» سوریه در سال ۲۰۱۸ را «غیرمنصفانه» توصیف کرد.

وی پیشتر در کنفرانس خبری با همتای نپالی خود در مسکو به گی‌یر پدرسن، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه هشدار داده بود که در کار کمیته تدوین قانون اساسی این کشور دخالت نکند.

وی گفته بود: خطر مداخلات خارجی و تحمیل راه‌ حل‌ها از خارج بر سوری‌ها وجود دارد و همکاران ما در سازمان ملل از جمله آنتونیو گوترش، دبیر کل این سازمان و فرستاده‌ ویژه وی به سوریه باید با جدیت کامل چنین تلاش‌هایی را متوقف کنند.

لاوروف در ادامه برگزاری یک دیدار با پدرسن پیش از پایان سال جاری میلادی را دور از انتظار ندانست و تأکید کرده بود: در صورت انجام این دیدار به فرستاده سازمان ملل خواهم گفت که تنها به امور محوله به وی پایبند باشد و احترام به تمامی طرف‌ها را بدون استثنا تضمین کند، این یک اصل است که سوری‌ها خودشان به توافق برسند و به کسی اجازه‌ ندهند که در این فرایند مداخله کند.

وزیر خارجه روسیه همچنین تصریح کرد: به ویژه اینکه نباید چنین تلاش‌های مداخله‌جویانه توسط خود دفتر نماینده ویژه سازمان ملل صورت بگیرد.

لاوروف در ادامه بر تعادل جغرافیایی در کادر کارمندان دفتر فرستاده‌ سازمان ملل بر اساس اصل تاکیده شده در منشور این سازمان مبنی بر نمایندگی جغرافیایی عادلانه تأکید کرد و افزود: بسیاری به دنبال شکست کمیته تدوین قانون اساسی سوریه هستند تا بدین واسطه اقدامات مشکوک‌شان را توجیه کنند از جمله این اقدامات افزایش مداخلات بالقوه در امور سوریه با هدف تغییر نظام آن است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha