• پنجشنبه / ۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۸
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98090704791
  • خبرنگار : 50233

گزارش ایسنا از ملاقات مردمی استاندار

از درخواست برای فرزند دم بخت تا مشاغلی که پس زده می‌شوند!

از درخواست برای فرزند دم بخت تا مشاغلی که پس زده می‌شوند!

ایسنا/سمنان دیدارهای مردمی، یکی از برنامه‌های استاندار سمنان در یک سال اخیر بوده، برنامه‌ای که به طور مداوم ماهانه برگزار شده است.

به گزارش ایسنا- دیدار چهره به چهره مردم با مسوولان جدا از اینکه تا چه حد به رفع مشکلات مراجعه‌کنندگان بی‌انجامد به آشنایی بیش از پیش مسوولان با مشکلات ریز و درشت مردم و متعاقب آن نزدیکی بیشتر مردم و مسوولان و افزایش سطح رضایتمندی عمومی و سرمایه اجتماعی و...کمک می‌کند.
استاندار سمنان در حدود یک سالی که از تکیه زدنش بر کرسی استانداری سمنان می‌گذرد توجه ویژه‌ای به این دیدارها داشته ضمن آنکه علاوه بر این دیدارها که ماهانه برگزار می‌شود، در هر ماه چند تن از مدیران استانی در قالب سامانه سامد به گفت‌وگو با مردم و استماع مشکلات آنها نشستند همچنین استاندار و دیگر مسوولان در مناسبت‌هایی همچون هفته دولت، دهه فجر و..در قالب برنامه‌های دیگری و از جمله در حاشیه نمازجمعه پای درددل مردم نشستند.
 استاندار و معاونین وی در کنار این برنامه‌ها در بخش‌های دیگر و از جمله در حوزه تولید و اقتصاد بیش از هر برنامه دیگری با حضور در واحدهای تولیدی و صنعتی مشکل‌دار، کوشیده‌اند به قدر وسع گره‌ای از فعالان این بخش باز کنند.
شاید کسب رتبه دوم کشور در رضایتمندی مردم از دستگاه‌های اجرایی ، نرخ پایین بیکاری در استان و کاستن از فشار تحریم‌ها بر تولید و اشتغال استان جدا از تلاش فعالان این بخش تا حدودی به در پیش گرفتن این رویه و ارتباط نزدیک و چهره به چهره با مردم و تولیدگران در استان برگردد.
مردم از استاندار چه می‌خواستند؟

نمازخانه استانداری سمنان امروز پنج‌شنبه هفتم آذرماه شلوغ‌تر از همیشه بود. افراد زیادی به امید گشودن گره‌ای از مشکلات‌شان به استانداری آمده بودند، درخواست‌های مردم متنوع بود اما بیش از همه این متقاضیان اشتغال بودند که در این روز پاییزی خود را به ملاقات عمومی با عالی‌ترین مقام اجرایی دولت در استان رسانده بودند.

حسن یکی از شهروندانی بود که از سرخه آمده بود.
وی که دارای معلولیت هم هست در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: با وجود اینکه متاهل و دارای یک فرزند هستم اما پنج سالی است که بیکارم.
این شهروند هماستانی که دارای مدرک دیبلم کامپیوتر است چند سالی است که به دنبال کار، دست به دامن مسوولان زیادی شده است.
حسن می‌گوید یک‌بار به مجلس هم رفته‌ و در آنجا با دکتر کاتب از نمایندگان استان ملاقات کردم.

 حسن ادامه داد: این نماینده مردم طی نامه‌ای مرا به ایزدپناه مدیرکل بهزیستی استان معرفی کرد اما آن نامه هم در آخر به اعطای یک وام ختم شد.
وی که حالا به امید یافتن یک شغل به ملاقات استاندار آمده می‌گوید پدرش کارمند دانشگاه علوم پزشکی است و سال آینده بازنشسته می‌شود لذا درخواست کردم که با بازنشسته شدن ایشان من را در این دانشگاه استخدام کنند.

یک زن که خود را سرپرست خانوار معرفی می‌کند می‌گوید یک فرزند ۲۳ ساله و دم بخت دارد. می‌گوید قرار است که پسرش را داماد کند اما توان مالی لازم برای این کار ندارد و از همین رو به ملاقات استاندار آمده تا شاید گره از این مشکل وی و پسرش وا شود.

وی با بیان اینکه مسوولان باید دست جوانان را بگیرند گفت: جوانی که نه خانه دارد و نه شغل درست و حساسی چگونه می‌تواند تشکیل خانواده بدهد.مسوولان باید برای جوانانی که مشکل دارند یک فکر اساسی بکنند.

همچنین یکی از مراجعان بعد از گفت‌وگو با استاندار در حالی که خوشحال به نظر می‌رسید در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا گفت: از ایوانکی آمده است.
وی که از گشاده‌رویی مسوولان راضی است اظهار کرد: برای اولین بار است که در ملاقات عمومی مسوولان حضور می‌یابد.

وی با بیان اینکه به سهولت توانستم با استاندار ملاقات و مشکلاتم را بیان کنم گفت: برگزاری این جلسات کمک می‌کند که مردم بتوانند با مسوولان گفت‌وگو و مشکلات‌شان را مطرح کنند. من از این جلسه راضی هستم و امیدوارم که مشکل همه کسانی که اینجا حضور یافتند و از جمله خودم حل شود.

این شهروند هم استانی با بیان اینکه درخواست من در خصوص اشتغال پسرم بوده اظهارامیدواری کرد با دستور استاندار مشکل اشتغال فرزندش حل شود.

همچنین یک خانم که در صندلی روبروی استاندار نشسته خطاب به استاندار می‌گوید که سال‌ها قبل تسهیلاتی برای اشتغال دریافت کردم اما به دلایل مختلف در این چند سال به مشکل برخوردم و برای همین در بازپرداخت اقساط با مشکل مواجه شدم.
صحبت‌های این مراجعه‌کننده هنوز تمام نشده که استاندار به مدیر بانکی که تسهیلات را پرداخت کرده اشاره و در صندلی کنار استاندار می‌نشیند. صحبت‌های استاندار و مدیر بانکی و شهروند مراجعه‌کننده ادامه می‌یابد. در آخر استاندار در حاشیه درخواست این خانم دستورات را می‌نویسد و درخواست به دست مدیر بانکی می‌دهد.
"علی" مراجعه‌کننده دیگری است که در حال ثبت درخواست خود است. وی با تقدیر از برگزاری این ملاقات‌ها به خبرنگار ایسنا گفت: متاسفانه درب اتاق برخی مسوولان کمتر به روی مردم باز است و این درحالی است که در همه دستگاه‌ها و ادارات دم از تکریم ارباب رجوع و جایگاه ویژه مردم می‌زنند.
وی با بیان اینکه خوشبختانه استاندار سمنان برخورد خوبی با ارباب رجوع دارد افزود: انتخاب مدیران مردمی و دردآشنا مطمئنا به حل مشکلات مردم کمک می‌کند.مسوولان ارشد باید مدیران را از بین افراد مردمی و متواضع انتخاب کنند.
"علی"با بیان اینکه بزرگان نظام بارها از مردم به عنوان ولی‌نعمت یاد کرده اند خاطرنشان کرد: همین که یک مسوول پای درددل مردم می نشیند فارغ از اینکه مشکل وی قابلیت حل کردن داشته باشد یا نه باعث می‌شود که مردم رضایت نسبی از آنها داشته باشند.

وی که درخواست تسهیلات دارد معتقد است که در شرایط دشوار تحریم و گرانی، مسوولان باید با سعه‌صدر بیشتری پای صحبت‌های مردم بنشینند و برای رفع مشکلات آنها تلاش بیشتری کنند.

آمده‌ام تا این راه را هم امتحان کرده باشم!

محمد شهروند دیگری است که پیش از اینکه نوبت‌اش برسد در گفت‌وگو با ایسنا گفت: چند سالی است که زندگی‌ام به دلیل بیکاری به دشواری می‌گذرد .
وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که تاچه حد امیدوار است که امروز مشکلش حل شود گفت: بعید می‌دانم که امروز هم مشکلم حل شود. به هرحال برای اولین‌بار به ملاقات مردمی یک مسوول آمده‌ام تا این راه را هم امتحان کرده‌ باشم.

محمد که درخواست اشتغال دارد بعد از چند دقیقه‌ای نوبتش می‌رسد و رودروی استاندار درخواستش را مطرح می‌کند.
استاندار به او که دارای مدرک دیپلم است، پیشنهاد کار در واحدهای تولیدی را می‌دهد. محمد عنوان می‌کند که دانشگاه علوم پزشکی نیازمند نگهبان است اگر ممکن است به این دانشگاه معرفی شود.
استاندار دوباره پیشنهاد کار در واحدهای تولیدی را با وی درمیان می‌گذارد. محمد ظاهرا چندان به این کار راغب نیست. استاندار به یکی از پرسنل استانداری می‌گوید همین الان با دانشگاه تماس بگیرید ببینید به دنبال استخدام نگهبان هستند یا خیر.

معرفی ۳تا ۵ فرصت شغلی به هر متقاضی کار
دکتر اسماعیل غنیان مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یکی از مدیران کل حاضر در ملاقات عمومی استاندار است که بسیاری از درخواست‌های مردمی به دستگاه وی معرفی می‌شوند.

دکتر غنیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: تمامی درخواست‌های مردمی با دقت بررسی و به همه آنها پاسخ داده می‌شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان در پاسخ به این پرسش که باتوجه به اینکه اکثر مراجعه‌کنندگان متقاضی اشتغال هستند آیا امکان جذب برای همه این افراد وجود دارد گفت: ما به هر کدام از مراجعه‌کنندگان و متقاضیان کار که از سوی استاندا معرفی می‌شوند بین سه تا پنج فرصت شغلی معرفی می‌کنیم.
اکثرمتقاضیان فرصت‌های شغلی معرفی شده را نمی‌پذیرند!

وی با بیان اینکه این فرصت‌های شغلی متناسب با توان و تخصص آنها به متقاضیان معرفی می‌شود خاطرنشان کرد: متاسفانه اکثر متقاضیان این فرصت‌های شغلی معرفی شده را نمی‌پذیرند چرا که انتظارشان از اشتغال فراتر از کار در واحدهای تولیدی و صنعتی است.

وی با بیان اینکه مشاغلی که ما به این متقاضیان معرفی می‌کنیم عمدتا کار در خط تولید و فعالیت در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی است ادامه داد: خوشبختانه استان سمنان از جمله چند استان با نرخ بیکاری بسیار پایین است و با توجه به تعدد واحدهای صنعتی و تولیدی در استان امکان جذب افرادی که حقیقتا به دنبال کار باشند تا حدودی در این واحدها فراهم است اما متاسانه بسیاری از مراجعه‌کنندگان در پی استخدام در دستگاه‌های اداری و مشاغل پشت‌میزی هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با بیان اینکه مشکل عمده ما در کشور و تا حدودی در استان اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است افزود: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی عمدتا به دنبال شغلی متناسب با تخصص و رشته تحصیلی‌شان هستند که انتظار بی‌جایی هم نیست اما متاسفانه امکان ایجاد اشتغال برای همه آنها فراهم نیست.
وی با بیان اینکه اگر فردی به دنبال کار در خط تولید باشد امکان جذب وی در استان وجود دارد گفت: اگر این افراد مجاب به کار در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی باشند ما به راحتی می‌توانیم زمینه اشتغال برای آنها را فراهم کنیم چرا که خوشبختانه با وجود تحریم‌ها، واحدهای تولیدی و صنعتی استان به کار و تولید مشغولند. ضمن اینکه براساس آمار رسمی، شمار بیمه‌شدگان اجباری تامین اجتماعی در استان سمنان برخلاف آنکه در سطح کشور کاهش داشته در استان ما این آمار با تلاش مسوولان و فعالان تولید و اشتغال افزایش یافته است.
همه درخواست‌های مردمی پیگیری می‌شود

علیرضا آشناگر استاندار سمنان در خاتمه این دیدار چند ساعته در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح مشکلات درخواست‌کنندگان در این جلسات وعده داد: همه درخواست‌های مردمی پیگری شود.
وی با بیان اینکه درخواست‌ اشتغال بیشترین فراوانی را در بین درخواست‌های مردمی داشت ادامه داد: ۴۰ درصد درخواست‌های امروز به بحث اشتغال اختصاص داشت، بیش از ۲۰درصد نیز متقاضی حمایت معیشتی بودند که متناسب با وسع دستگاه‌های اجرایی کمک‌هایی در این زمینه شد. همچنین مابقی درخواست‌ها عمدتا به برخی امورات اداری ارتباط داشت که درخواست‌ها با حضور مدیران اجرایی بررسی و برای اجرا به دستگاه‌های خدمات‌رسان ارجاع داده شد.

این مقام ارشد اجرایی با بیان اینکه این ملاقات عمومی در ادامه دیدارهای مردمی گذشته برگزار شد گفت: در این ملاقات عمومی معاونین استاندار و مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط نیز حضور داشتند.
آشناگر از رصد و پیگیری این درخواست‌های مردمی تا حصول به نتیجه خبر داد و خاطرنشان کرد: اداره کل بازرسی استانداری موظف به رصد و نظارت بر اجرای این درخواست‌های مردمی شده و برای رفع مشکلات و سهولت در کار مردم درخواست‌ها را از طریق دستگاه‌هایی که نامه به آنها ارجاع شده پیگیری خواهد کرد.
گزارش از: هوشنگ بسطامی-ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha