• جمعه / ۸ آذر ۱۳۹۸ / ۰۶:۳۰
  • دسته‌بندی: بوشهر
  • کد خبر: 98090805024
  • منبع : بوشهر

از زندگی شخصی خود نگذرید!

از زندگی شخصی خود نگذرید!

ایسنا/بوشهر یک مشاور خانواده و زوج درمانگر معتقد است اگر از زندگی شخصی خود بگذرید و به بقیه بپردازید آسیب زا است. او می گوید: "وقتی من به خودم و زندگی خودم پرداختم بعد می توانم به بقیه بپردازم پس اهمیت ارتباط اینقدر مهم است که ابتدا ما به خودمان می پردازیم و بعد به همسرمان."

دکتر کیمیا زارعی در کارگاه آموزشی صمیمیت با همسر عنوان کرد: در کشور ما برای عموم مردم مشاوره پیش از ازدواج از جمله موضوعات و عناوینی است که به آن اهمیت داده می شود امّا به مشاوره های حین طلاق، و پیش و پس از آن اهمیت کمتری داده شده است.

وی یادآور شد: چند سالی است که مشاوره پیش از طلاق اجباری شده و همسران باید قبل از طلاق نزد مشاور مراجعه نمایند.

به گزارش ایسنا، این روانشناس با اشاره به مشکلات زوجین در هنگام تصمیم به طلاق عنوان کرد: در مراجعینی که برای مشاوره پیش از طلاق داشتیم مشکل اکثر افراد نداشتن مهارت ارتباط موثر و حل مسئله بود.

زارعی افزود: مهارتهای زندگی متاهلین عبارتند از؛ ارتباط موثر، مدیریت هیجانات، مدیریت خشم، حل مسئله و تصمیم گیری. اگر ما در روابط شخصی که مقطعی است موفق نباشیم مثل ارتباط با دوست، فروشنده، راننده تاکسی و... کوتاه مدت و گذرا است اما در روابط زوجین یکی از مهم ترین و پیچیده ترین و یک ارتباط چند بُعدی را داریم.

مدرس کارگاه صمیمیت با همسر تاکید کرد: سلول بنیادی جامعه، خانواده است که با یک زوج تشکیل می شود، که در این رابطه اگر من ابتدا به خودم توجه کنم، یعنی دریابم که جایگاه من کجاست؟ سلسله مراتب ارتباط با اعضای خانواده در چه جایگاهی ست؟ و به ترتیب؛ خودم، همسرم، فرزندم، والدینم، همشیرها (خواهر و برادر) را در اولویت بگذارم، رویه صحیح و مناسبی است. 

وی خاطرنشان کرد: اگر شما روان سالم و حال خوبی داشته باشید می توانید همسر خوب، والد خوب و فرزند خوبی برای والدین خود باشید. اول شخص زندگی شما بعد از خودتان، همسرتان است و بعد والدین و خواهر و برادر که جایگاهشان مانند دوست است. 

این مشاور و زوج درمانگر گفت: در اینجا بحث بر سر اهمیت و احترام و ارزش گذاری برای افراد مطرح نیست، آموزه های دینی این جایگاه ها را تعیین و علم روانشناسی نیز بر آن صحه گذاشته و ثابت کرده است. اگر من از زندگی شخصی خود بگذرم و به بقیه بپردازم این آسیب زا است، وقتی به خودم و زندگی خودم پرداختم بعد می توانم به بقیه بپردازم پس اهمیت ارتباط اینقدر مهم است که ابتدا ما به خودمان می پردازیم و بعد به همسرمان.

کیمیا زارعی در مورد مدیریت هیجانات ادامه داد: استرس مثبت و منفی داریم که در تعاریف استرس مثبت مدتی دارد و به زودی تمام می شود مانند استرس هنگام رانندگی و جلسه امتحان که بعد از اتمام موقعیت استرس زا آن هم به پایان می رسد. اما استرس منفی اگر پیشرفت کند تبدیل به اضطراب شده و اضطراب مثبت و منفی ندارد و همیشه منفی است. 

وی بیان کرد: در استرس منفی با یک اتفاق ناخوشایند دچار حالتی حاد می شویم که پایانه های حسی بسیار سرد یا داغ می شوند که این پایانه ها شامل سر انگشتان، نوک بینی، نوک چانه، لاله گوش ها، و انگشت های پاها هستند.

این مشاور با اشاره به تفاوت ترس، استرس و اضطراب گفت: ترس یک موقعیت واقعی و پذیرفته شده است و زمانی تبدیل به فوبیا می شود که بیش از حد برای عموم پذیرفته شود مانند اینکه همه آدم ها از مار می ترسند که طبیعی و بهینه است اما اگر فردی از فکر کردن به مار نیز آشفته و یا با دیدنش از حال برود، این ترس مرضی و فوبیا محسوب می شود. اما استرس برای همه یکسان نیست، هر کدام از ما برای ورود به جلسه امتحان استرس داشتیم، یک تعداد افراد بیخیال و افرادی نیز تا حدی استرس داشتند که امتحان را خراب می کردند و یک نفر حد وسط بود که بعد از امتحان استرسش برطرف می شد، اما آن شخصی که استرسش باعث اختلال در امتحان می شود تبدیل به اضطراب شده است. 

زارعی تصریح کرد: فرایند حل مسئله مستلزم این است که تصمیماتی را در موقعیت های مختلف بگیریم و اعمال کنیم. ما هر لحظه در حال تصمیم گیری هستیم و در واقع سیستم حل مسئله سیستم پیاده سازی تصمیمات است.

وی با تشریح فرایند حل مسئله گفت: گام اول شامل تعریف و کشف مسئله و اجزای مشکل، اهدافی که به آن ها نرسیده ایم، موانع (نقطه برخورد فاصله ای است که بین خود و هدف می بینیم) و شرایط انتخاب معیارها. گام دوم شامل دلایل بروز مسئله؛ گام سوم تعیین راه حل ها و گام چهارم ارزیابی و انتخاب بهترین راه حل است. 

در پایان کارگاه شایسته آیفت، مدیر موسسه روانشناسی اندیشمندان گفت: ما برای ارتباط بهتر با همسر نیازمند این پیش نیازها بودیم که در این دوره به افراد ارائه می شود و در دوره دوم نیز به موضوعات تخصصی در رابطه با بهبود رابطه زوجین خواهیم پرداخت.

به گزارش ایسنا، کارگاه صمیمیت با همسر به همّت موسسه روانشناسی اندیشمندان و با همکاری مدرسه دخترانه فرهنگ و با حضور جمعی از علاقمندان برگزار گردید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha