• جمعه / ۸ آذر ۱۳۹۸ / ۰۸:۵۶
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 98090805030
  • خبرنگار : 71541

با شماره‌های ناشناس خارجی تماس دوباره نگیرید

با شماره‌های ناشناس خارجی تماس دوباره نگیرید

اگر تا به حال از شماره‌ای بین‌المللی که آن را تشخیص نداده باشید، با شما تماس گرفته‌اند، این تماس‌ها ممکن است یک کلاهبرداری باشد که به آن Wangiri Fraud می‌گویند؛ نوعی از کلاهبرداری که می‌تواند هزینه زیادی برای شما داشته باشد.

به گزارش ایسنا، کلاهبرداری Wangiri به این صورت عمل می‌کند که کلاهبردار، یک روبوکال یا روبات تماس‌گیرنده را روی یک شماره قرار می‌دهد و بعد از یک یا دو بوق، تماس را قطع می‌کند. این روبات‌ها حتی ممکن است چندین بار با یک شماره تماس بگیرند. ایده این کلاهبرداری هم این است که شخصی که تماس از دست‌رفته را دریافت کرده، با شماره تماس بگیرد.

در این شیوه از کلاهبرداری، مهاجم یکسری شماره‌های ویژه یا پرمیوم (premium) تهیه می‌کند. (شماره‌های پرمیوم شماره‌هایی هستند که جهت ارایه سرویس خاصی ایجاد شده‌اند و هزینه تماس با آنها بیشتر از حالت معمولی است) و از آنها به‌صورت رندوم به شماره‌های سراسر دنیا تماس‌هایی را برقرار و بلافاصله قطع می‌کنند تا یک تماس از دست‌رفته (Missed Call) در گوشی قربانی مشاهده شود.

در صورتی که قربانی به برقراری تماس مجدد (Call Back) با مهاجم اقدام کند، یک پیام ضبط‌شده برای وی پخش شده و بدون اینکه فرد متوجه باشد درگیر قبوض بالا می‌شود؛ اغلب مهاجمان‌ سعی می‌کنند با طرح موضوعات جذاب مانند برنده شدن مشتری در لاتاری و غیره قربانی را جهت صحبت بیشتر ترغیب و هزینه بیشتری را به وی تحمیل کنند.

تماس‌های Wangiri در همه دنیا رایج است

کلاهبرداری Wangiri ریشه‌ای چند ساله دارد و برای اولین‌بار در سال ۲۰۱۳ در امریکا ظاهر شد و پس از آن طی سالیان، در حالی که بسیاری از امریکایی‌ها درگیر این کلاهبرداری شده‌اند، شهرتی جهانی یافت و در کشورهایی از جمله ایرلند، اسکاتلند و آلمان نیز گسترش یافت. همچنین از ابتدای سال میلادی، این شیوه کلاهبرداری بار دیگر به امریکا برگشته است و آمریکایی‌ها اخیرا شاهد افزایش شدید تماس‌هایی با این شیوه از سمت آفریقای غربی بوده‌اند.

این تماس‌ها عمدتا از کشورهای کوچک یا در حال توسعه منشأ می‌گیرد. این کشورها می‌تواند شامل بوتسوانا، گینه و گویان نشأت گرفته است. این کشورها دارای کدهایی هستند که به ترتیب با +۲۶۷، +۲۴۲۴ و +۵۹۲ شروع می‌شوند. البته این شماره‌ها ممکن است از هر کجای جهان باشد، همان‌طور که در ایران هم با پیش‌شماره‌هایی از جمله +۹۹۴ متعلق به کشور آذربایجان با مشترکان تماس گرفته شده است.

محمدجواد آذری‌جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- پیش از این از کلاهبرداری با تماس تلفنی خارجی به صورت گسترده از مشترکان تلفن همراه کشور خبر داده بود که هزینه زیادی را به قربانیان تحمیل کرده است. وی علاوه بر دستور پیگیری مساله کلاهبرداری تماس تلفنی خارجی به شرکت زیرساخت برای شناسایی و قطع منشأ کلاهبرداری تلفنی از روابط عمومی وزارت ارتباطات و همچنین اپراتورها درخواست کرد تا در این زمینه اطلاع‌رسانی‌های لازم را به منظور کاهش قربانیان انجام دهند.

همچنین چندی پیش پیمان قره‌داغی -مدیرکل حفاظت از حقوق مصرف‌کننده رگولاتوری- نیز درباره کلاهبرداری تماس تلفنی ناخواسته با خارج از کشور هشدار داد و برای جلوگیری از این نوع کلاهبرداری به مشترکان تلفن همراه توصیه کرد: درصورت مشاهده تماس ازدست‌رفته (missed call) به کدهای تماس در زمان تماس دقت کنید و در صورتی‌که در زمان تماس روی صفحه گوشی به جز کدهای ۰۰۹۸ یا ۹۸+، کد دیگری شماره‌گیری شد، بلافاصله تماس را قطع کرده و شماره را بررسی کنید.

صرف‌نظر از منشأ این تماس‌ها و کلاهبرداری که از داخل یا خارج از کشور هدایت می‌شود، وزارت ارتباطات به مشترکان تلفن همراه توصیه کرد که پس از برقراری هر تماس ناآشنای بین‌المللی و قطع مکالمه، نسبت به تماس دوباره با شماره مذکور خودداری کنند تا هزینه‌های سنگینی به آنها وارد نشود.

متاسفانه فردی که اینگونه مورد کلاهبرداری قرار گرفته، ممکن است حتی تا زمانی که قبض خود را دریافت و خدمات پریمیوم را روی قبض مشاهده نکند، متوجه اتفاقی که برایش افتاده نشود. بنابراین اگر از یک شماره ناشناخته بین‌المللی یا غیرمعمول یک تماس غیرمنتظره دریافت کردید، مراحل ساده‌ای وجود دارد که می‌توانید برای محافظت از خود در برابر کلاهبرداری Wangiri انجام دهید.

اول اینکه به تماس‌های غیرمنتظره از شماره‌های بین‌المللی یا غیرمعمول پاسخ ندهید، دیگر اینکه اگر از یک شماره بین‌المللی یا غیرمعمول، تماس ازدست‌رفته دریافت کردید، برای تماس دوباره با آن شماره وسوسه نشوید. همچنین می‌توانید شماره‌های ناآشنای خارج از کشور و خدمات پریمیوم را مسدود کنید و این شماره‌ها را با اپراتور خود به اشتراک بگذارید تا بتوانند روی آنها تحقیق کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۹-۰۸ ۱۰:۱۹

با سلام بی زحمت پیگیر اینترنت خوزستان اهواز بشید اقا ما مشکلمون بریم به کی بگیم هرجا زنگ میزنیم فقط میگن زمان مشخص بهمون ندادن تکلیف اینترنت این استان قراره چی بشه؟ لطفا پیگیر اینترنت خوزستان بشید

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۰۸ ۱۵:۰۹

به من هم از آمریکا هلند و سوئیس زنگ زدن ولی خدایا شکر جواب ندادم و هر روز بعداز ساعت ۲ دوتا بوق نخورد و قطع میشد و.😂😂😂

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۱۴ ۱۲:۰۷

من به حراست مخابرات گفتم مسخره کردند !

avatar
۱۳۹۹-۰۵-۲۳ ۱۷:۲۴

این شماره ...میس کال زد و من با آن متاسفانه تماس گرفتم. یک تلفن گویا بود که گفت عدد 1 رو بزن و من زدم و سریع قطع شد و کل موجودی حسابم رو خالی کرد. چه سودی برای اون فرد داره؟

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۰۴ ۱۷:۲۶

سلام . با سپاس فراوان برای ارائه این خبر و مطلب که در سایت قراردادید ،شماره من هم از دیروز هدف این تماس ها قرار گرفته ، دیروز با پیش شماره +381 که صربستان هست و امروز هم با کد 263 که زیمباوه هست تماس گرفتند ، دقیقا به اندازه یک یا دو بوق ، خیلی کوتاه بود .خواستم زنگ بزنم ولی به ذهنم رسید که اول تو اینترنت بگردم بعدزنگ بزنم که خوشبختانه این صفحه رو دیدم و متوجه شدم قضیه رو . با تشکر از شما 🙏🙏🙏

avatar
۱۳۹۹-۰۶-۲۲ ۲۳:۱۹

بامنم تماس گرفتن منم زنگ زدم ولی گفتن شماره مورد نظر درشبکه موجود نمیباشد .یکی بگه اتفاقی میفته !امکان اینکه از حسابم یا گوشیمو حک بکنن هست یانه

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۳ ۱۳:۲۹

نه اگر پاسخ بده هک میکنه بعد حساب خالی میشه

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۹ ۱۴:۱۴

سلام بنین ی مقدار از حسابت خالی میشه

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۰۷ ۲۳:۴۵

بله بچه ها اتفاق میوفته میان در دم خونه تون

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۳ ۱۵:۲۳

😅😅😅😂

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۰۹ ۰۱:۳۳

سلام. حدود 2 ساله که به من هم از همه ی کدها زنگ میزنن. جالبه که بدونید گوشیم کاملا قدیمی و سادس و خطم هم اعتباریه و شارژ چندانی توش ندارم. با گرونی الان دلار هم اگه بخوایم حساب کنیم 2 تومن شارژ هیچ سودی نداره.جالب تر این که اگه به همراه اول بگید تماس خارج از کشور شما رو ببنده و خودتون هم با یه دوست یا اشنا ازمایش کنید بسته شدهه..ولی اینا باز هم میتونن زنگ بزنن..با کد 0000 هم چندبار بهم زنگ زدن به پلیس فتا گفتم گفتن نمیدونن کد کجاست.از بس زنگ زدن من یک ساله خطم رو عوض کردم. اما هر از گاهی بینهایت کم لازم دارم گوشیم رو روشن میکنم. الان روشن کردم دوباره بهم زنگ زدن.اخه هر جور بخوام فکر کنم هیچ منفعتی نداره به ما زنگ بزنن..فقط یه چیز میمونه..آزمایش..تست امواج و ..من این نظر رو دارم شاید چیزی رو دارن روی ما ازمایش میکنن. وگرنه چرا باید به خط خاموش من زنگ بزنن..واقعا چرا هیچ کس پیگیری نمیکنهه..

avatar
۱۳۹۹-۰۷-۱۹ ۱۳:۰۲

احتمال هک هست؟؟؟

avatar
۱۳۹۹-۰۸-۰۳ ۱۶:۰۳

بله اگه جواب بدیم هست

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۳ ۱۸:۴۸

خاک تو سرم من چیکار کنم ب من صفحه باز شد منم زدم تماس بعد با افغانستان تماس گرفتم ولی دیه بیخیال شدم 3 بار زنگ زدم خیلی کوتاه هی شارژم تموم میشد قطع میشد چیمیشه

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۱۳ ۱۱:۱۷

آره من ۶بار به فرانسه زنگ زدم ولی جواب نداد

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۰۶ ۲۳:۱۸

بامن با شماره ارمنستان 2بار و باترکیه 4بار.. 😆😆 مسخره بازی شده به خدا

avatar
۱۳۹۹-۱۲-۱۲ ۰۴:۰۶

ب من زنگ زدن.کد آذربایجان بود.جواب دادم..انگار ی گوشی دیگه داشت بوق میخورد

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۱۷ ۰۹:۵۳

به من یه بار از ترکیه یه بار از افغانستان یه بار از ایتالیا ویه باراز امریکا زنگیدن و لی من نه جواب دادم نه زنگ زدم-_-

avatar
۱۴۰۰-۰۱-۱۸ ۱۷:۳۰

سلام عالی بود من مدام فکر میکردم چرا باید جواب ندهیم ولی الان متوجه شدم کلاهبرداری است و به نظرم در ایران هم به تلفن کسی که نمیشناسیم اثلا جواب ندهیم چون دیر یا زود یاد میگیرند و مردم ........

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۰۶ ۱۳:۳۶

به من زنگ زدن از آمریکا من هم 3 بار زنگ زدم میگفت دردسترس نمی باشد

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۹ ۱۱:۴۱

دقیقا منم

avatar
۱۴۰۰-۰۲-۱۰ ۲۲:۰۵

به من با کد+1زنگ زدن اول جواب ندادم همون لحظه که قطع کردم دوباره زنگ خورد جواب دادم قطع شد ایا احتمال حک یا خالی کردن حساب هست و اینکه الان باید چیکار کنگ

avatar
۱۴۰۰-۰۳-۱۶ ۰۰:۲۷

بمنم یکبار از تهران زنگ زدن دیدم بلد زنگ میزنه گفتم یا ابوالفضل ورداشتم گفتم الو سلام یه چلو کباب خواستم اونم گفت عه قط کرد

avatar
۱۴۰۰-۰۴-۱۳ ۲۱:۰۶

سلام ب من دیشب نشسته بودم یهو ی شماره بهم زنگ زد ب نامزدم نشون دادم جواب داد قط کردن دوباره نامزدم زنگ زد هیچ صدایی نیومد ی پیامی اومد بهم اعتبار حساب شما رو ب پایان است نامزدم زد تو واتساپ نگا کرد نوشته بود هندوراس وقتی زنگ زد هم هندوراس افتاد الان من چیکار کنم

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۵ ۱۰:۳۶

عاخ کاش زود تر میومدم ت سایتتون اخع چن بار روزی 4بار از کشورای مختلف بم تک میزنن بعد منم وسوسه مشدم دوبارع بشون زنگ میزدم الان چیکار کنم؟

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۰۶ ۲۲:۰۴

دقیقا هر هفته به شماره من از کشور های یونان و چاد تماس گرفته میشه و سریعا قطع میشه متاسفانه تماس اول رو مجدد تماس گرفتم و سریعا قطع شد ولی از تماس بین المللی دوم دیگ این مقاله رو خوندم و دیگه تماس نگرفتم

avatar
۱۴۰۰-۰۵-۲۲ ۱۱:۰۲

سلام خیلی ممنون از مطلب خوبتون به من هم مثل همه زنگ زدن یک قرعه کشی بود در واتساپ برنده شدم بعد باید به آزربایجان تماس میگرفتم که گرفتم مال چند سال پیش هم بود یکبار هم از ارمنستان که جواب نداذم خداروشکر الان هم از ایالت کنتاکی آمریکا سرشماره شهر 270 زنگ زدند قطع شد دیگه زنگ نزدم ممنون

avatar
۱۴۰۰-۰۷-۰۴ ۰۷:۵۲

بنده متوجه نمیشم. وقتی شما برگردین دوباره با این شماره ها تماس بگیرین هزینه تماس رو مخابرات یا ایرانسل یا رایتل و... از شما میگیرن. اون شماره ها چجوری این درآمد رو مال خودشون میکنن؟

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۱۰ ۰۳:۳۸

کار خود مخابرات هست شارژ ملت رو خالی کردن فقط شرکت مخابرات سود میبره هکی هم در کار نیست

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۰۱ ۲۰:۲۵

به من از الجزایر و امریکا و اوکراین زنگ زدن همین الانم یارو بهم زنگ زد تو صدم ثانیه قطع کرد😐

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۵ ۱۲:۴۰

به منم همین الان از کوبا با شماره +53 تماس گرفتن که تا جواب دادم زود قطع شد.

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۹ ۲۰:۵۳

سلام ب منم از کشور کوبا زنگ زدند نگران شدم

avatar
۱۴۰۰-۰۸-۲۷ ۲۰:۴۶

بهتره شماره های که باهاتون تماس میگیرن رو تو BLACK LIST قرار بدید

avatar
۱۴۰۰-۰۹-۱۰ ۰۰:۴۲

ب منم زنگ میزنن تنها راهش مسدود کردن تمام شماره های ناشناس هست

avatar
۱۴۰۰-۱۰-۲۸ ۰۰:۴۷

با من از سان مارینو زد منم جواب دادم زودی قطع شد دیگه پیگیر نشدم ‏‪‪+378 61 57 45 57‬‬‏ اینم شمارش خواستین زنگ بزنین 😂😂

avatar
۱۴۰۰-۱۱-۱۳ ۱۳:۲۵

من خودم روزی 100 بار از این شماره ها برام میاد و خوشبختانه آگاه هستم و پاسخ نمیدم

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۰ ۱۵:۱۲

سلام من یه سوال برام ایجاد شده اینکه حساب ما خالی میشه وسودش هم برای ایرانسل یا همراه اول هست. اونوقت اونا چطوری سود میکنن نکنه اپراتور های داخلی خودمون دارن این کارو میکنن اگه امکانش هست یکی جواب بده

avatar
۱۴۰۱-۰۱-۲۰ ۲۰:۰۳

مومو هم جزو ایناست 😬😬😬

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۰۲ ۱۵:۵۹

بع نظرتون با جواب دادن سیمکارت هک میشه

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۱۵ ۰۹:۰۹

سلام به من هم زنگ زدن تعجب کردم از هر کی پرسیدم این شماره چه شماره ای است هیچکس نمیدونست بعد دوباره بهش زنگ زدم تا زنگ نخورده بهم جواب داد گفت لطفا وایسا هدفونم رو وصل کنم ایا اینا که بهم زنگ زدن خود اونایی ک هست ک شما میگید؟ لطفا جواب بدید

avatar
۱۴۰۱-۰۲-۲۹ ۲۱:۳۹

سلام چجوری کد هست که با خارج از ایران زنگ بزنیم

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۱۸ ۱۳:۲۱

با کد 241تماس گرفتهرشد و در جریانش بودم جواب ندادم

avatar
۱۴۰۱-۰۳-۲۵ ۱۱:۴۲

سلام به من از سودان جنوبی زنگ زدن و من خداروشکر گوشیم همراهم نبود و اون تماس ازدست رفت. ولی کنجکاو شدمو دوبار زنگ زدم دوتاشم دوبار بوق خورد بعد قطع شد احتمال هک شدن گوشیم وجود داده من واقعا نگرانم🙁😥

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۰۲ ۱۷:۱۳

واای برای منم تماس اومده یه عالمه از افریقا شمارشو سیو کردم واتساپ عکسش اومد یه سیاه پوست بود

avatar
۱۴۰۱-۰۴-۲۷ ۲۱:۳۹

به منم از آلبانی و فلوریدا زنگ زدند در حد اینکه گفتم بله و قطع شد

avatar
۱۴۰۱-۰۵-۲۴ ۱۶:۵۶

درود به من هم یه شماره ۶۰۳زنگ زد ۱۸دقیقه حرف زد ول نمی‌کرد می‌گفت این خط ماله خودته گجا هستی شیعه هستی هرچی به ذهنش امد

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۳۰ ۱۹:۲۸

سلام به من هم دو سال میشه که زنگ میزنن از گینه افریقا زیمباوه جدیدن ازربایجان شرقی هیچ وقت نه زنگ زدم نه جواب دادم الان هم باکد ۲۱۶ زنگ زدن ولکن نیستن 🤣

avatar
۱۴۰۱-۰۶-۳۱ ۱۲:۰۸

سلام امروز هم از امریکا و المان زنگ زدن دیگه هر روز و هر ساعت شده کسی نیست رسیدگی کنن الان با کد ۴۱۵ زنگ زدن بی‌خیال نمیشن

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۰۳ ۰۱:۱۷

سلام دیشب ساعت ۲ بامداد یک شماره با کد+۳۵۴ وپیش شماره ۷۱۷۰۸ تماس گرفته به صورت تک زنگ و متاسفانه دخترم بعد از دریافت تماس با این شماره تماس گرفته آیا خطری ما را تهدید میکنه

avatar
۱۴۰۱-۰۷-۰۹ ۱۴:۰۰

با سلام چند مدت هست از کشورهای مختلف و کد های مختلف زنگ می زنن متاسفانه شب قبل شارز یکی از دوستان برام زد ولی بعداز تماس از دستم رفت ای کاش جواب نمیدام ..

avatar
۱۴۰۱-۱۲-۲۱ ۰۹:۴۰

سلام یه شماره ناشناس بریتانیایی بهم زنگ زد ۲ بار قطع کردم وبلاکش کردم هکر نیست

avatar
۱۴۰۲-۰۳-۰۲ ۰۷:۲۷

خیلی خوبه ممنونم از همه تون متشکرم عزیزان

avatar
۱۴۰۲-۰۵-۰۹ ۰۱:۱۱

بابا نخندین شوخی نیست پدر من یه گوشی نوکیا 1200 داره با خط داعمی 15 سالمه این خطو داره ماهی نهایت 5 یا 10 هزار تومن براش میومد بعضی وقتا از شماره های مختلف تماس میگیرن دو تا بوق میزنه قطع میشه همین الان زنگ زد وقتی زنگ میزنه یه پیامک میاد که که انگار من 10 تومن نشستم حرف زدم 10 هزار تومن میاد رو حسابش الان 3 ماهه پدر من هر دو هفته یکبار 100 تومن میده برا پول تلفنش در حالی که اصلا با کسی تماس نگرفته واقعا فجیعه

avatar
۱۴۰۲-۰۹-۲۸ ۲۱:۲۰

سلام امشب همین الان یک شماره ی ناشناس یا همون unknown بام زنگ زد منم اشتباهی فکر کردم یکی از دوستامه اصلا به ایرانش نگاه نکردم و زنگ زدم بهش. اول یک صدایی ازش اومد بعد قطع کرد. من بعدش سریع بلاکش کردم. ولی ممکنه کاری کنه؟ چیکار کنم؟