• شنبه / ۹ آذر ۱۳۹۸ / ۰۹:۰۱
  • دسته‌بندی: خراسان جنوبی
  • کد خبر: 98090905405
  • خبرنگار : 50028

ایسنا بررسی شد؛

سند تحول بنیادین چقدر موفق عمل کرده است؟

میزگرد 2

ایسنا/خراسان جنوبی در راستای دغدغه‌های مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شد تا تحولی برای محتوای آموزشی این نهاد باشد، تحولی که در ذهن آینده‌سازان این سرزمین ایجاد خواهد شد.

رهبر معظم انقلاب در بیاناتی در سال 86 راجع به برنامه محتوایی آموزش و پرورش کشور فرموده‌اند: «آموزش و پرورش کنونی کشور ما، ساخته و پرداخته فکر ما و برنامه‌های ما و فلسفه ما نیست، بنای کار برآن فلسفه‌ای نبود که ما امروز دنبال آن فلسفه هستیم» و در جایی دیگر فرموده‌اند: «تحول یک کلمه است. لکن در پشت این وجود لفظی، در پشت این کلمه، یک دنیا کار نهفته است».

در راستای دغدغه‌های مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین شد تا تحولی برای محتوای آموزشی این نهاد باشد، در مقدمه این سند آمده است تحقق ارزش‌ها و آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی مستلزم تلاش همه جانبه در تمام ابعاد فرهنگی، علمی، اجتماعی و اقتصادی است.

به گزارش ایسنا، عرصه تعلیم و تربیت از مهم‌ترین زیرساخت‌های تعالی همه جانبه کشور و ابزار جدی برای ارتقای سرمایه انسانی شایسته کشور در عرصه‌های مختلف است. تحقق آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی ایران مانند احیای تمدن عظیم اسلامی، حضور سازنده، فعال و پیشرو در میان ملت‌ها و کسب آمادگی برای برقراری عدالت و معنویت در جهان در گرو تربیت انسان‌های عالم، متقی و آزاده و اخالقی است. تعلیم و تربیتی که تحقق بخش حیات طیبه، جامعه عدل جهانی و تمدن اسلامی ایرانی باشد در پرتو چنین سرمایه انسانی متعالی است که جامعه بشری آمادگی تحقق حکومت جهانی انسان کامل را یافته و در سایه چنین حکومتی ظرفیت و استعدادهای بشر به شکوفایی و کمال خواهد رسید.

در راستای بررسی ابعاد مختلف این سند، نشست «بررسی ابعاد مختلف سند تحول بنیادین آموزش ‌و پرورش و چگونگی اجرای آن» با حضور مسئولان آموزش و پرورش خراسان جنوبی در خبرگزاری ایسنا برگزار شد.

خراسان جنوبی؛ پیشتاز در اجرای سند تحول بنیادین

مجتبی لاری، رئیس گروه طرح و برنامه آموزش و پرورش خراسان جنوبی در این میزگرد اظهار کرد: براساس بررسی‌های صورت گرفته خراسان جنوبی جزو استان‌های پیشتاز در اجرای سند تحول بنیادین است.

وی با بیان اینکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مهم‌ترین هدف تعلیم و تربیت رسیدن به حیات طیبه است، افزود: راه رسیدن به حیات طیبه استفاده از مفاهیم قرآنی است.

رئیس گروه طرح و برنامه آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: نهادینه شدن رفتار قرآنی و آموزه‌‎های قرآنی در رفتار و زندگی فردی و اجتماعی دانش‌آموزان یکی از اهداف سند تحول بنیادین است که در آموزش و پرورش خراسان‌ جنوبی برای تحقق آن تلاش می‌کنیم.

لاری با بیان اینکه در این راستا علاوه بر آگاه‌سازی فرهنگیاتن در راستای آگاه‌سازی اولیای دانش‌آموز نیز قدم برمی‌داریم، تصریح کرد: هماهنگی و تعامل بیش از پیش بین خانه و مدرسه زمینه‌ساز تسریع اجرای سند تحول و تعمیق فرآیند تعلیم و تربیت در دانش‌آموزان می‌شود.

وی اظهار کرد: سند تحول بنیادین تمامی فعالیت‌های آموزشی و پرورشی را هویت بخشیده و در مسیر تربیت اسلامی ایرانی جهت داده و استحکام بخشیده است.

تاکید بر تربیت تمام ساحتی

محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی در این میزگرد گفت: براساس فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند باید تحولی در آموزش و پرورش ایجاد شود، بحث سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش مطرح شد.

وی با بیان اینکه سعی شد تا برنامه‌ای تدوین شود تا چراغ راهی برای دانش‌آموزان این مرز و بوم شود، افزود: در این راستا با حضور بیش از ۶۰۰ نفر از اندیشه‌ورزان جامعه اسلامی کار فکری انجام و در سال ۹۰ این سند از طریق آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ شد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: در سند تحول بنیادین تربیت تمام ساحتی مدنظر است تا خروجی آن به گونه‌ای باشد که افرادی مورد نظر جامعه اسلامی در تمام ابعاد تربیت شوند و تنها به یک بعد توجه نشود.

واقعی با بیان اینکه دانش‌آموز باید در طول سال‌های حضور در مدرسه برای ورود به جامعه آماده شود، تصریح کرد: خروجی سند تحول بنیادین دانش‌آموز تراز انقلاب اسلامی است.

الزام تحقق این سند در دستگاه‌ها مشاهده نمی‌شود

وی با بیان اینکه در این سال‌ها چون زیرساخت‌ها چندان آماده نبود، نتوانستیم این سند را اجرا کنیم، افزود: همه دستگاه‌ها ملزم هستند که به آموزش و پرورش در راستای تحقق سند تحول بنیادین کمک کنند که اکنون این الزام و دغدغه در دستگاه‌ها مشاهده نمی‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه در استان از سال تحصیلی گذشته این کار را آغاز کردیم، بیان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی برای فرهنگیان و اجرای برنامه‌های مختلف از برنامه‌های دیده شده است.

واقعی با اشاره به اینکه برنامه‌ها را از کف مدرسه آغاز کردیم و اختیاراتی به مدیران مدرسه دادیم و براین اساس مدیر می‌تواند برنامه آموزشی داشته باشد، اظهار کرد: در بازدیدها برنامه اجرایی مدارس را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

وی با بیان اینکه به دنبال این هستیم از ازدیاد بخشنامه‌های ارسالی به مدارس جلوگیری شود، افزود: سند تحول بنیادین نقشه راهی برای آموزش و پرورش است و اجرای این سند، همسان با بیانیه گام دوم انقلاب بوده و آموزش و پرورش خود را ملزم دانسته که در این راستا حرکت کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: باید به صورت زیربنایی کار را آغاز کنیم تا بتوانیم زیرساخت‌ها را آماده کنیم که در این راستا از وزارت‌خانه افرادی را دعوت کردیم.

واقعی ادامه داد: اگر به درستی به رسالت خود عمل کنیم قطعا نسل آینده براساس آداب مهارت‌های اجتماعی و فرهنگی و دینی به سمت و سویی هدایت شوند که مدنظر مقام معظم رهبری و جامعه اسلامی است.

وی بیان کرد: در دوره متوسطه اول بر مهارت‌آموزی تاکید شده چراکه اگر مانند کشورهای پیشرفته دانش‌آموز مهارتی را در کنار آموزش نیز کسب کند پس از خروج از آموزش و پرورش می‌تواند کسب و کاری راه‌اندازی کند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به اینکه باید مهارت‌ها کشف شود و در این راستا قراردادهایی با دستگاه‌های مختلف منعقد کرده‌ایم، افزود: نیاز جامعه ما این است که افراد براساس علایق و نیازهای درونی آموزش ببینند.

واقعی ادامه داد: در راستای اجرای سند تحول بنیادین به دلیل اینکه اولیای دانش‌آموزان نیز فعال شوند، به آنان نیز آموزش‌هایی داده می‌شود تا بدانند اهداف چیست.

وی با بیان اینکه کار فرهنگی زمان بر است اما خوشبین هستیم این اقدامات در چهار سال آینده نهادینه شود، افزود: در این راستا نیازمند کمک و همفکری رسانه‌ها هستیم.

آموزش و پرورش؛ شکل دهنده ذهنیات انسان‌ها

جلال‌الدین صادقی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی نیز در این میزگرد اظهار کرد: هسته وجودی افراد در آموزش و پرورش شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه جدی‌ترین دغدغه کشور آموزش و پرورش است، افزود: در این نهاد ذهنیات شکل می‌گیرد و انسان‌ها ساخته می‌شوند. 

رئیس جهاددانشگاهی خراسان جنوبی بیان کرد: حجم درسی زیاد پاسخ آینده جامعه را نمی‌دهد که باید بخشی از این حجم به بحث‌های مهارت‌آموزی اختصاص پیدا کند. 

صادقی ادامه داد: در جمع‌بندی کلی خروجی‌های آموزش و پرورش به مراتب بالاتر از دانشگاه‌ها است چراکه بیش  از نیاز جامعه دانشگاه ایجاد کردیم.

وی با بیان اینکه باید ذهنیت والدین و دانش‌آموزان به سمت مهارت‌آموزی تغییر پیدا کند،  یادآور شد: در این سال‌ها آموزش و پرورش با روند رو به بهبودی مواجه شده است که رسانه‌ها می‌توانند در این هدف به آموزش و پرورش کمک کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.