• شنبه / ۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۵:۲۰
  • دسته‌بندی: تجسمی و موسیقی
  • کد خبر: 98090905963
  • خبرنگار : 71548

جانی دوباره برای هنر زری‌بافی در روستای بسک

زربافت

هنرجویان روستای ملی ابریشم‌کشی «بسک» که آموزش زری‌بافی دیده بودند، در حال حاضر با تنها نمونه دستگاه زری‌بافی استان خراسان رضوی مشغول به تولید پارچه نفیس زربفت‌اند.

به گزارش ایسنا و به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، سیدعبدالمجید شریف‌زاده ـ رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه ـ با اعلام این خبر اظهار کرد: روستای بسک از توابع بخش بایگ شهرستان سبزوار استان خراسان رضوی به عنوان نخستین روستای ملی صنایع دستی کشور در حرفه ابریشم‌کشی انتخاب شد و هم اکنون مقدمات ثبت جهانی آن در حال پیگیری و انجام است.

او افزود: طی تفاهم‌نامه‌ای بین گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی سه نفر هنرجو برای یادگیری زری‌بافی از روستای ملی بسک به تهران آمده و در کارگاه زرفی‌بافی این مرکز آموزش‌های لازم را جهت بافت و کار با دستگاه زری‌بافی آموختند.

شریف‌زاده خاطرنشان کرد: همزمان اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی زیر نظر گروه پژوهشی هنرهای سنتی شروع به ساخت یک دستگاه زری‌بافی با سیستم ژاکارد کرد. این دستگاه پس از آماده شدن با تلاش کارشناسان زری‌بافی گروه پژوهشی در روستای یاد شده نصب و آماده بهره‌برداری شد.

به گفته رییس گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، هنرجویان آموزش دیده روستای بسک هم اکنون با تنها نمونه دستگاه زری‌بافی استان خراسان رضوی مشغول به تولید پارچه نفیس زربفت شده‌اند.

شریف‌زاده با بیان اینکه «پارچه زربفت از نخ طلا و ابریشم طبیعی بافته می‌شود و این دست‌بافته  فاخر ریشه‌ای بیش از 2 هزار سال در ایران دارد»، گفت: این هنر هم اکنون در شهرهای تهران، کاشان، اصفهان، یزد، نوشهر، قائم‌شهر و روستای ملی بسک در استان خراسان رضوی با حمایت گروه پژوهشی هنرهای سنتی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، انجام می‌شود. 

چندی پیش مصطفی فاطمی، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد به ایسنا اعلام کرد که یکی از صنایعی که کاملاً از بین رفته است، هنر زربافی است. این هنر که ریشه آن به دوره صفویه باز می‌گردد، از تارهای مختلف ابریشم، طلا و نقره بافته می‌شود. در سال‌های اخیر تلاش شد تا این هنر احیا شود، اما به دلیل اینکه قیمت این پارچه به شدت گران است، بازار زیادی پیدا نکرد و در نتیجه تمایلی هم به تولید آن نیز وجود نداشت؛ البته توانستیم دستگاه این هنر را احیا کنیم و مقدار کمی از آن پارچه را ببافیم تا اینکه صرفا هویت این هنر زنده نگه داشته شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.