• یکشنبه / ۱۰ آذر ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۳
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 98091006897
  • منبع : وزارت علوم و تحقیقات

وزیر علوم:

تأثیر نظارت و ارزیابی در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای برنامه‌ها "محسوس" باشد

بازدید وزیر علوم از مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

وزیر علوم، با بیان اینکه بدون نظارت و ارزیابی، اجرا و اصلاح برنامه‌ها و پاسخ‌گویی با موفقیت همراه نخواهد شد، گفت: تأثیر نظارت و ارزیابی در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای برنامه‌ها باید محسوس باشد.

به گزارش ایسنا، دکتر غلامی در نهمین جلسه شورای نظارت و ارزیابی کیفیت علوم، تحقیقات و فناوری که با محوریت تحلیل راهبردی فعالیت پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌های دولتی برگزار شد، اظهار کرد: به طور حتم نتایج جلسات ارزیابی باید به سمت اجرا در واحدهای ذی‌ربط سوق یابد و موضوع و پیشنهادهای شورای نظارت به شورای گسترش آموزش عالی و معاونت آموزشی برای پیگیری منعکس شود چراکه این امر به اصلاح موارد کمک می‌کند.

وی تأکید کرد: تأثیر نظارت و ارزیابی در تصمیم‌گیری‌ها و اجرای برنامه‌ها باید محسوس باشد و همکاران لازم است در بخش‌های مختلف همکاری نزدیک با مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت داشته باشند چراکه بدون نظارت و ارزیابی، اجرا و اصلاح برنامه‌ها و پاسخ‌گویی با موفقیت همراه نخواهد شد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تصریح کرد: لازم است شورا برای ارائه یک پیشنهاد اجرایی درباره ادامه فعالیت پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها از نظرات اساتید و دانشجویان نیز در تکمیل گزارش ارزیابی بهره برد. زیرا به لحاظ کارشناسی و ضرورتی که بر اساس آن پردیس‌ها ایجاد شده بود، اهداف ایجاد پردیس‌ها منتفی است لذا اگر بخواهد فعالیت پردیس‌ها ادامه پیدا کند باید اهداف جدید تعریف شود.

غلامی بیان کرد: در موضوع توجه به ماده ۳۰ قانون اساسی نیز باید تلاش کنیم بحث خودکفایی در آموزش عالی را با مراجع ذی‌ربط تعریف کنیم. اگر این تعریف شکل بگیرد می‌توانیم در گسترش آموزش عالی و تخصیص ظرفیت‌ها از آن استفاده کنیم، به گونه‌ای که ظرفیت آموزش عالی کم نشود.

در ابتدای این جلسه سعدان زکایی رئیس مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، نتایج ارزیابی این مرکز از وضعیت پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها را ارائه کرد.
زکایی اظهار کرد: برای ارزیابی روند فعالیت پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها علاوه بر بازدیدهای میدانی، با رؤسا و مدیران و اعضای هیئت علمی این مراکز نیز مصاحبه صورت گرفته است.

در ادامه جلسه، صفری، معاون مرکز نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم، در خصوص وضعیت پردیس‌های خودگردان گفت: درحال حاضر ۵۴ پردیس دانشگاهی در کشور وجود دارد که از این تعداد، ۱۴ پردیس مربوط به دانشگاه‌های شهر تهران و ۴۰ پردیس مربوط به دانشگاه‌های سایر استان‌ها هستند.

وی خاطرنشان کرد: در پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌های کشور هزار و ۶۸۵ رشته محل ایجاد شده است که از این تعداد ۶۴۵ مورد آن مربوط به دوره دکتری تخصصی و هزار و ۴۰ رشته محل مربوط به دوره‌های کارشناسی ارشد است.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، صفری با بیان اینکه توسعه و فراهم سازی زمینه‌های لازم برای جذب داوطلبان به‌ویژه جذب دانشجویان ایرانی خارج از کشور، تنوع‌بخشی در آموزش عالی و افزایش ظرفیت پذیرش دانشجو از اهداف اولیه تأسیس پردیس‌های خودگردان دانشگاه‌ها بوده است، گفت: آمارها نشان‌دهنده عدم تحقق مناسب این اهداف است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.