• دوشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۳۹
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98091107510
  • خبرنگار : 30054

هر­آنچه باید درباره‌­ی فاکتور رسمی بدانیم

سفارش اداری

یکی از مهم­ترین دغدغه سازمان­‌ها و شرکت­‌ها ارائه مدارک مورد تاییدی از لیست هزینه‌ها و درآمدهاست.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام سفارش اداری، این مساله مخصوصا زمانی ارزش بیشتری پیدا می­‌کند که با مقوله­‌ای به نام مالیات پیوند می‌خورد. اما آیا شرکت‌ها می­‌توانند حتی برای خرید یک خودکار هم فاکتور رسمی دریافت کنند؟ در ادامه به بررسی خصوصیات فاکتور رسمی و الزامات آن می‌پردازیم.

فاکتور رسمی چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

به طورکلی فاکتور سندی است که از جانب فروشنده برای خریدار کالا و خدمات صادر می‌شود و در آن نوع، میزان و قیمت کالای خریداری شده و هم­چنین مشخصات طرفین ذکر می‌شود.

فاکتور رسمی، فاکتوری است که مطابق قوانین وزارت اقتصاد و امور دارایی تنظیم شده باشد و در­ نهایت مورد تایید آن سازمان قرار بگیرد. مشخصات فاکتور رسمی مورد تایید وزارت دارایی به شرح زیر است:

· مشخصات فروشنده و خریدار، از­ جمله کدملی، شماره اقتصادی، کد­پستی و آدرس به ­درستی درج شده ­است.

· در­صورت دریافت مبلغ مالیات بر ارزش افروده در فاکتور، گواهی ارزش افزوده به همراه تاریخ معتبر توسط فروشنده اخذ شده باشد.

· مهر و امضا خریدار و فروشنده در فاکتور باشد.

· شماره سریال فاکتور رسمی باید با توجه به شماره و تاریخ مرتب شده باشد. هم­چنین بهتر است به نوعی از سایر نوشته‌های فاکتور متمایز باشد که رسیدگی به آن راحت­‌تر باشد. استفاده از چاپ افست به رنگ قرمز و کمی برجسته برای این منظور بهتر است.

· شکل و نمونه آن متناسب با نمونه فاکتور سازمان امور مالیاتی باشد.

چرا نباید از فاکتور­های صوری استفاده کنیم؟

حقیقت این است که برای آن که بتوانید هزینه­‌های خود را به درستی ارائه کنید نیاز است تا بتوانید برای تمام آن‌ها مدرک قابل تایید ارائه کنید. متاسفانه گاها به دلیل بالا بودن تعداد خریدهای خرد سازمان‌ها و یا دشواری دریافت فاکتور رسمی از فروشندگان، خریداران به استفاده از فاکتور صوری روی می‌آورند.

بدون شک در صورت استفاده از فاکتور صوری ممکن است با مشکلات جدی روبرو شوید. روند تایید فاکتورهای صوری و یا فاکتور­های غیررسمی در مسیرهای مالیاتی با پیچیدگی‌­ها و دقت‌­های فراوانی همراه است و در صورت عدم تایید هر گونه فاکتوری از سوی سازمان امور مالیاتی، شرایط برای شما دشوار خواهد شد. احراز صوری بودن فاکتورهای ارسالی در پرونده دارایی، مصداق فرار مالیاتی بوده و جرم مالیاتی محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که حتی فاکتورهای رسمی که از فروشندگان مختلف دریافت می‌کنید نیز نیازمند بررسی کدهای اقتصادی و اعتبار گواهی­نامه است.

اما در صورتی که نیاز به خریدهای روزانه برای شرکت خود داشته باشیم باید چه کنیم؟

دریافت فاکتور رسمی معتبر و عدم استفاده از فاکتورهای صوری برای خریدهای خرد و کوچک، درست مانند خریدهای عمده حائز اهمیت است. بنابراین، برای این کار شما می­‌توانید یک فروشنده مطمئن که تمامی گواهی­نامه­‌های لازم را داشته باشد را شناسایی کنید و با خیال راحت تهیه مایحتاج مورد نیاز اداره و یا سازمان خود را به وی بسپارید. فروشگاه اینترنتی سفارش اداری می‌­تواند یکی از گزینه‌های شما باشد.

آیا می‌­توانیم از تمامی فروشندگان تقاضای فاکتور رسمی داشته باشیم؟

بله، طبق ماده ۱۹ قانون مالیات بر ارزش افزوده، کلیه مودیان وظیفه دارند در ازای عرضه کالا و خدمات خود صورتحسابی با رعایت قانون نظام صنفی ارائه دهند. این صورتحساب باید شامل مشخصات کاملی از طرفین معامله و هم­چنین مورد معامله باشد.

تقاضای فاکتور رسمی از کلیه واحدهایی که مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده هستند، نه تنها حق شماست بلکه برای دفاتر مالیاتی شما نیز مورد نیاز است. این مساله ارتباطی به کوچک و بزرگ بودن واحد صنعتی و یا خرید­های خرد و کلان شما ندارد. در هر صورت شما می­‌توانید در قبال وجه پرداختی از فروشنده درخواست فاکتور رسمی کنید.

دقت داشته باشید یک شرکت و یا سازمان ممکن است برای هزینه‌های کلان خود فاکتورهای رسمی و مشخص شده‌ای داشته باشد. لیست بیمه کارمندان و یا فاکتور­های رسمی برای خرید­های عمده شرکت به ­راحتی قابل پیگیری است، اما آیا برای خرید­ها و مایحتاج کوچک­تر شرکت‌ها نیز وضع به همین صورت است؟

آیا راه حلی وجود دارد که شرکت‌ها و سازمان‌ها بتوانند به ­راحتی حتی برای خرید یک عدد کالا نیز فاکتور رسمی مورد تایید دارایی دریافت کنند؟

بهترین پیشنهاد برای خریداران چیست؟

با توجه به تاکید سازمان امور دارایی بر استفاده از فاکتور رسمی و لزوم شفافیت در مورد خرید و فروش کالا و خدمات، پیشنهاد ما برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که حسابرسی­‌های مالیاتی فعالی دارند، خرید از فروشگاه­‌ها و شرکت‌هایی است که فاکتور رسمی معتبر ارائه می‌کنند.

فروشگاه اینترنتی سفارش اداری، با دارا بودن مجموعه گسترده­‌ای از انواع محصولات پذیرایی، محصولات بهداشتی، لوازم التحریر، لوازم اداری، لوازم الکترونیک و... می­‌تواند به ­راحتی نیازها و احتیاجات رومزه سازمان‌ها و شرکت‌ها را برآورده سازد. دریافت فاکتور رسمی برای تمامی سفارشات، اعم از خرد و عمده از جمله مزیت­‌ها و ویژگی­‌هایی است که خرید از سفارش اداری را از سایر فروشگاه­‌ها متمایز می­‌سازد.

بنابراین اگر مسئولیت خرید سازمان و یا شرکت بر عهده شما است، دیگر نیاز نیست تا در­مورد دریافت فاکتور رسمی و ثبت آن در دفاتر مالیاتی خود نگرانی داشته باشید. با خرید از فروشگاه اینترنتی سفارش اداری، می­‌توانید راحتی خرید، تنوع گسترده محصولات و دریافت فاکتور رسمی خرید را یک­جا تجربه کنید.

برای بازدید از محصولات موجود در فروشگاه اینترنتی سفارش اداری و آشنایی بیشتر با خدمات این مجموعه می­‌توانید به سایت فروشگاه اینترنتی سفارش اداری مراجعه کنید.

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.