• دوشنبه / ۱۱ آذر ۱۳۹۸ / ۱۳:۴۶
  • دسته‌بندی: همدان
  • کد خبر: 98091107625
  • منبع : نمایندگی همدان

رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور خبر داد

تحصیل ۸۰ هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس استثنایی/ایجاد مدارس فراگیر

دانش‌آموز استثنایی

ایسنا/همدان رئیس سازمان آموزش‌وپرورش استثنایی کشور با بیان اینکه ۸۰ هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس استثنایی تحصیل می کنند، گفت: مدارس ما باید برای دانش آموزان استثنایی مناسب‌سازی شود بنابراین به دنبال این هستیم تا در هر استانی یک ‌مدرسه فراگیر ایجاد کنیم.

سیدجواد حسینی دوشنبه ۱۱ آذرماه در مراسم گرامیداشت روز جهانی معلولان در همدان، اظهار کرد:جامعه ما زمانی تبدیل به جامعه‌ای توسعه‌یافته و تکامل‌یافته خواهد شد  که جامعه‌ای دوستان انسان باشد و در نگاه نخست این جامعه دوستان معلولان، کودکان و کتاب است و بزرگ‌ترین وظیفه تعلیم و تربیت ایجاد چنین جامعه‌ای است.

وی پذیرا شدن و اجرای سه اصل تفاوت، تطابق و تقابل برای ایجاد جامعه توسعه یافته را ضروری دانست و افرود: باید بپذیریم خداوند انسان را با تفاوت آفریده است، در قرآن کریم فضلیت انسان با سه عنصر علم، تقوا و جهاد معرفی شده و در هیچ قسمت از این کتاب نورانی ذکر نشده اگر انسان نقصی در جسم یا ذهنش داشت از دیگری کمتر است بلکه تفاوت در منش، روش، ظاهر و خُلقیات را یک اصل جذاب در جامعه تعیین کرده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: همچنان که در جنسیت، جغرافیا، سنین، استعدادها و ظرفیت‌های روانی و هوشی تفاوت وجود دارد نباید به انسان ها با نگاه کمبود و مشکلاتشان نگاه کنیم بلکه باید افراد را با دارایی ها و استعدادهایشان سنجید همچنین اصل آموزه‌های دینی در فرهنگ و تربیت به ما می‌گوید که باید بر دارایی‌ها توجه و تأکید داشت.

وی اضافه کرد: معلولان دارایی‌هایی زیادی دارند که باید جامعه تمرکز بر آن داشته باشد چرا که رشد جامعه را در پی دارد، در کنکور سال گذشته نزدیک به ۳۰۰‌ نفر از معلولان گوی سبقت را در بهترین دانشگاه‌های کشور از داوطلبان سالم ربودند و آغاز به تحصیل کردند. 

حسینی با بیان اینکه وظیفه ما این است که برای تحقق و رشد این دارایی‌ها بستر مورد نیاز را ایجاد کنیم و این همان اصل تطابق است، یادآور شد: مناسب‌سازی در جامعه را باید شیوه عمل خود قرار دهیم تا این استعدادها شکوفا شود، در صورت تحقق این استعدادها توسعه پایدار صورت خواهد گرفت و در این راستا مهمترین رویکرد ما فراگیرسازی و مناسب‌سازی است.

وی با تأکید بر اینکه مدارس ما باید برای دانش آموزان استثنایی مناسب‌سازی شود، خاطرنشان کرد: در راستای این مناسب سازی ۷۳ هزار دانش آموز در ۱۲ هزار مدرسه درس می‌خوانند و به دنبال این هستیم تا در هر استانی یک ‌مدرسه فراگیر ایجاد کنیم که البته این طرح مراحل پایانی خود را سپری می‌کند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: هر چه بیشتر دانش آموزان معلول ما با دانش آموزان معمولی درس بخوانند به نفع هر دو گروه خواهد بود؛ حتی در راستای ارتباط بیشتر این دو گروه کتابی به چاپ و توزیع رسیده که در آن به دانش آموزان عادی یاد می‌دهند تا چگونه با دارایی‌های یک دانش آموز معلول تطابق پیدا کنند همچنین پدر و مادر دانش‌آموزان معلول باید به‌ غیر از نقش والدینی خود، شایستگی‌های حرفه معلمی داشته باشد.

وی افزود: اصل سوم اصل تعادل و عدالت است؛ یعنی باید با رویکرد عادلانه کاری کنیم که هیچ دانش‌آموزی از سیطره آموزش دور نماند و همانطور که سرمایه‌های وجودیشان اقتضا می‌کند تحصیل کنند در جهت اجرای این اصل طرح سنجش سلامت آمادگی تحصیلی برای همه دانش آموزان در ۲۸۰۰ پایگاه تخصصی اجرا می‌شود.

حسینی با بیان اینکه ۸۰ هزار دانش‌آموز استثنایی در مدارس استثنایی تحصیل می کنند، اضافه کرد: این دانش آموزان متناسب با نیاز ویژه‌ای که دارند سرمایه‌هایی مالی، روانی و فیزیکی خاصی را طلب می‌کنند و برای شرایط خاص آنها باید پنج برابر درآمد سرانه را بیشتر قرار دهیم همچنین معلم این دانش آموزان باید پنج برابر معلم عادی تخصص داشته و برای آنها و حوصله وقت بیشتری بگذارد به همین علت پنج برابر آن باید حقوق و مزیت داشته باشد.

وی افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته کارکنان و معلمان آموزش و پرورش استثنایی از میانگین کارکنان و معلمان کشور از تخصص بیشتری بهره‌مند بوده و این معلمان از میانگین معلمان عادی انگیزه بیشتری دارند همچنین از کارآیی بیشتری برخوردار هستند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید بپذیریم این دانش آموزان از همه متفاوت‌تر هستند و با رویکرد تعادل بخشی استعدادهای آنان را بیشتر کنیم، اظهار کرد: وجود ۱۶۰۰ مدرسه استثنایی، ۴۷ مدرسه خاص اوتیسم و ۶۸۰ مدرسه آموزش توانبخشی مشکل یادگیری نشانگر این است که امروز نظام جمهوری اسلامی برای تحقق این اصل اهتمام ویژه‌ای دارد.

وی بیان کرد: مدرسه جعبه سیاه جامعه است و هرچه در امروز جامعه‌ها می‌گذرد در دیروز گذشته است و هرچه در فردا رخ دهد از امروز ما ناشی می‌شود به همین علت باید به‌گونه‌ای آن را رمزگشایی کنیم که آینده ما توسعه‌یافته شود همچنین هیچ‌ جامعه‌ای از سطح معلمان خویش بالاتر نخواهد رفت و به همین علت باید معلمانی با سطح بالاتر و توسعه‌یافته داشته باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.