• سه‌شنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۸ / ۱۰:۲۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98091208253
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

تفاوت‌ها و شباهت‌های سینمای ایران و لهستان

تفاوت‌ها و شباهت‌های سینمای ایران و لهستان

ایسنا/اصفهان رضا درمیشیان و یوآنا کاس کراوزه، در «کارگاه فیلمسازی سینمای هنری ایران و لهستان» درباره شرایط ساخت فیلم در این دو کشور گفت‌وگو کردند.

شامگاه ۱۱ آذرماه، پیش از اکران فیلم لهستانی «پاپوشا» و برگزاری «کارگاه فیلم‌سازی سینمای هنری ایران و لهستان»، وویچخ اونولت (woichek onolt) معاون سفیر لهستان در پردیس سینمایی سیتی سنتر اصفهان، به ویژگی فیلم‌هایی که طی برگزاری هفته فیلم لهستان در ایران به نمایش درمی‌آید، اشاره کرد و گفت: جنبه‌های مهم زیبایی‌شناسی و مضامین و رویکردهای مختلف سینمای لهستان در فیلم‌هایی که برای نمایش در این هفته فیلم انتخاب‌شده‌اند، مدنظر قرار داده‌شده و هدف، تنها نمایش این فیلم‌ها نیست؛ بلکه فرصت مناسبی است تا بین هنرمندان لهستان و سینماگران ایران فضای گفتگو شکل بگیرد و این گفت‌وگوها به جوانب مختلف هنر سینما و مضامین انسانی و جهانی بپردازد.

وی ادامه داد: کارگاه فیلم‌سازی ایران و لهستان پنل گفتگویی است تا به مشارکت هر دو کشور در زمینه ساخت و تولید فیلم کمک کند.

پس از ایراد این سخنان، فیلم «پاپوشا» به کارگردانی یوآنا کاس کراوزه و کریستوف کراوزه اکران شد. این فیلم برگرفته از داستان زندگی تنها زن کولی شاعر است و فیلم‌سازان، با ساختاری برآمده از قاب‌هایی که هرکدام به‌مثابه یک عکس مجزا یا تابلوی نقاشی است، بیننده را مسحور تصاویر متحرک خود می‌کنند. آن‌ها با روایت غیرخطی که همراه با بیان قصه دراماتیک و نشان دادن سرنوشت تلخ پاپوشاست، یکی از شاهکارهای سینمایی را فراروی مخاطبان قرار می‌دهند.

به گزارش ایسنا، نوبت به برپایی کارگاه فیلم‌سازی «سینمای هنری ایران و لهستان با رویکرد تولید مشترک» که رسید،  یوآنا کاس کراوزه به نمایندگی از سینمای لهستان و رضا درمیشیان به نمایندگی از سینمای ایران بر سر یک میز نشستند.

کارگردان لهستانی، از درمیشیان درباره چگونگی ساخت فیلم در ایران پرسید و کارگردان فیلم «عصبانی نیستم» به مسیر سختی که پیش روی فیلم‌سازان کشور هست، مانند گرفتن پروانه نمایش، سالن و اکران نهایی که پروسه‌ای مملو از اجازه‌های مکرر است اشاره کرد.

کارگردان فیلم «پاپوشا» پاسخ داد: بااینکه ترسناک به نظر می‌رسد، اما در لهستان نیز وضع تقریباً مشابه است، با این تفاوت که بودجه فیلم از جانب دولت در اختیار فیلم‌ساز قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در بخش توزیع فیلم به مشکلاتی برمی‌خوریم که عادلانه نیست و به‌ویژه نسبت به پخش فیلم‌های هنری، رغبتی دیده نمی‌شود.

درمیشیان، به بالا بودن هزینه‌های فیلم‌سازی برای کارگردانان جوان اشاره کرد و گفت: این امر نابودکننده سینمای مستقل است و خود، نوعی سانسور محسوب می‌شود.

کارگردان فیلم «لانتوری»  فیلم‌های امروزی سینمای ایران را پاپ کورنی خواند و یادآور شد: فراموش نکنیم که روزگاری فیلم‌های پرفروش سینمای ما «طعم گیلاس»، «پری» و «سلام سینما» بوده‌اند.

فیلم‌ساز لهستانی خطاب به درمیشیان گفت: حالا باید چه‌کار کرد؟ این فاصله بین سینمای هنری و مدل دیگرِ سینما در همه جای دنیا هست. کسی که به فیلم‌سازی روی می‌آورد باید آگاه باشد که می‌خواهد فیلم هنری بسازد یا عامه‌پسند و این انتخاب بر عهده خود اوست.

وی افزود: فیلمسازی در شرایطی که شما می‌گویید شاید سخت به نظر برسد اما هر چه می‌خواهید باید برای آن بجنگید. اگر اوضاع را مناسب نمی‌بینید خود شما فیلم‌سازان جوان وارد عمل شوید. نسل آینده می‌تواند بخشی از مشکلات نسل قبل را حل کند.

درمیشیان نیز تأکید کرد که با همه شرایط سختی که وجود دارد فیلم‌سازان ما راه خودشان را می‌روند و فیلم خودشان را می‌سازند.

در ادامه، کارگردان «پاپوشا» از سختی‌هایی که حین ساخت این فیلم متحمل شده بود حرف زد و گفت: ساخت این فیلم پنج سال طول کشید و من برای تأمین هزینه آن مجبور شدم خانه شخصی‌ام را رهن بدهم.

او از رفتار مسئولان سینمای لهستان در قبال فیلم‌های هنری نیز انتقاد، اما خاطرنشان کرد که با همه این اوصاف و سختی‌ها دلیلی نمی‌شود که ما به سراغ سینمای تجاری برویم.

درمیشیان نیز خطاب به حاضران در سالن بی‌باک بودن در ساخت فیلم را توصیه و اظهار کرد: از فرصت‌ها استفاده کنید و منتظر نباشبد موقعیت ساخت فیلم برایتان بوجود بیاید، خودتان موقیعت ساخت ایجاد کنید و از شرایط استفاده کنید. با کمترین امکانات به فکر ساخت فیلم باشید. چرا که اگر منتظر شرایط ایده آل باشین شاید هیچ وقت اون شرایط ایده آل ذهنیتون رو به دست نیارید پس از هر فرصتی استفاده  و تجربه کنید.

فیلم‌ساز لهستانی، در آخر به چگونگی همکاری کشورهای ایران و لهستان برای ساخت فیلم اشاره کرد و گفت: چون در لهستان بودجه ساخت فیلم توسط دولت به‌صورت پولی پرداخت می‌شود و وام نیست و نیاز به برگشت ندارد، متقاضیان برای همکاری زیاد هستند اما به دلیل معضل انتقال مبالغ، مشکلاتی وجود دارد. بنابراین اگر سرمایه‌گذاری از سوی ایران باشد راه آسان‌تری برای مشارکت و با توجه به تجربه فیلم‌های هنری در لهستان یک معامله برد برد خواهیم داشت...

هفته فیلم لهستان از دهم آذرماه به همت موسسه هنر و تجربه سینمای ایرانیان و سفارت جمهوری لهستان هم‌زمان در خانه هنرمندان ایران، پردیس گلستان شیراز و پردیس سیتی سنتر اصفهان اجرای خود را آغاز کرده و تا ۱۶ آذرماه نیز ادامه داد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha