• سه‌شنبه / ۱۲ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۶
  • دسته‌بندی: رسانه دیگر
  • کد خبر: 98091208636
  • منبع : فضای مجازی

یک پیشنهاد درباره مناسب‌سازی معابر برای معلولان

روز جهانی معلولان معلول صندلی چرخ دار

یک فعال و کنشگر مسائل اجتماعی پیشنهاد کرد صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌های جدید دولتی و مجتمع‌های بزرگ در شهرها مشروط به مناسب‌سازی معابر برای معلولان، جانبازان، کهنسالان و ... شود.

به گزارش ایسنا، رسول فلکی در گفت‌وگو با «پانا» به مناسبت روز جهانی معلولان (سوم دسامبر مصادف با ۱۲ آذر)، ضمن انتقاد از عدم مناسب‌سازی معابر شهری برای سهولت رفت و آمد معلولان، تصریح کرد: طبق ماده قانون جامع حمایت از حقوق معلولان کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و نهادهای عمومی و انقلابی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مند از آنها برای معلولان همچون افراد عادی فراهم شود. این در حالی است که با وجود تصریح قانونی این امر هنوز به صورت کامل در کشور محقق نشده است و معلولان بسیاری برای تردد در شهرها حتی کلانشهرها با مشکلات فراوانی مواجهند.

وی با بیان اینکه طبق آمارهای اعلام شده حدود ۱۰ تا ۱۱ میلیون معلول در سطح کشور وجود دارد، گفت: یکی از شاخصه‌های سنجش عدالت در مدیریت شهری مناسب‌سازی و استانداردسازی فضاهای شهری برای استفاده عموم مردم از این فضاها است. این مسئله زمانی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم امروز معلولان بسیاری امکان تردد در فضاهای عمومی شهرها به واسطه مناسب نبودن معابر شهری را ندارند و عملا نمی‌توانند از این حق بدیهی و قانونی خود استفاده کنند.

فلکی ادامه داد: البته مناسب سازی معابر شهری صرفا به منظور استفاده معلولان نیست بلکه امروز سالخوردگان بسیاری در کشور زندگی می‌کنند که می‌توانند به واسطه این مناسب‌سازی معابر به راحتی و بدون کمک دیگران در شهرها تردد کنند.

پیرشدن جمعیت کشور طی دو دهه آینده دلیل دیگری است که این فعال اجتماعی از آن به عنوان یکی از ضرورت‌های مناسب‌سازی معابر شهری نام ‌برد و تصریح کرد: روند سنی جمعیت و میزان زاد و ولد در کشور نشان می‌دهد جمعیت ایران در حال پیر شدن است لذا از همین امروز باید به فکر آینده بود و زیرساخت‌ها و بسترهای تردد آسان و با سهولت را برای پیران آینده کشور فراهم کرد.

وی با اشاره به شاخصه‌های مناسب‌سازی معابر شهری گفت: تعریض پیاده‌روهای باریک، ممانعت از تردد موتورسیکلت‌ها، ساماندهی دستفروشان پیاده‌راه‌ها، رعایت استانداردهای لازم برای سوار شدن معلولان در وسایل حمل و نقل عمومی و پر کردن چاله‌های شهری از جمله اقداماتی است که در این زمینه باید برای آن چاره‌اندیشی شود.

فلکی با بیان اینکه رضایتمندی همه شهروندان از امکانات شهری از جمله استانداردهای بین المللی است که امروزه در کشورهای پیشرفته مورد توجه قرار می‌گیرد، بهسازی و مناسب‌سازی معابر شهری را از جمله این استانداردها برشمرد و گفت: بدون تردید مناسب سازی معابر شهری رابطه مستقیمی با شادابی و نشاط اجتماعی معلولان دارد. معلولی که نتواند از خدمات شهری همچون سایر شهروندان استفاده کند خواه ناخواه به سمت گوشه نشینی سوق پیدا می‌کند و این بدترین حالتی است که می‌توان برای یک معلول متصور شد، لذا مسئولیت اجتماعی همه سازمان‌ها و ارگان‌ها از شهرداری گرفته تا سازمان بهزیستی ایجاب می‌کند گام‌های اساسی در این زمینه بردارند.

معماری ساختمان‌های سازمان‌های دولتی و خصوصی از دیگر مصائبی است که فلکی از آن به عنوان یکی از بزرگترین چالش‌های معلولان در تردد به این سازمان‌ها یاد کرد و گفت: امروز بسیاری از ساختمان‌های دولتی قدیمی هستند و از آنجا که فکری برای تردد معلولان نشده است، عملا امکان استفاده معلولان از آنها فراهم نیست. همچنین بسیاری از شرکت‌های خصوصی از چنین امکانی بی‌بهره‌اند و این مسئله معلولان عزیز را در پیگیری کارهای اداری و سازمانی با مشکلات فراوانی مواجه کرده است.

وی در ادامه پیشنهاد کرد صدور پروانه ساخت برای ساختمان‌‌های جدید دولتی و مجتمع‌های بزرگ در شهرها مشروط به مناسب‌سازی معابر برای معلولان، جانبازان، کهنسالان و ... شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.