• چهارشنبه / ۱۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۹
  • دسته‌بندی: البرز
  • کد خبر: 98091309594
  • خبرنگار : 50024

پیشرفت عرصه‌های بیابانی البرز به سمت مناطق مسکونی

پیشرفت عرصه‌های بیابانی البرز به سمت مناطق مسکونی

ایسنا/البرز مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز گفت:  در البرز ۲۴ هزار هکتار کانون ریزگرد بیابان وجود دارد و با توجه به برداشت بی رویه از منابع آبی متاسفانه شاهد پیشرفت عرصه‌های بیابانی به سمت مناطق مسکونی، کشاورزی و یا صنعتی البرز هستیم.

حامد فرضی در نشست خبری امروز چهارشنبه ۱۳ آذر با اشاره به فراخوان عمومی برای کاشت ۱۴ میلیون نهال در کل کشور بیان کرد: طرح نهالکاری همگانی برای ایرانی سرسبز فردا (۱۴ آذر) با حضور آحاد مردم اجرایی می شود.

به گزارش ایسنا، وی ادامه داد: در این قالب این شاهد  جنگل کاری در کرج، نظرآباد، ساوجبلاغ و اشتهارد هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری البرز با اجرای پروژه بذرکاری در استان گفت:  پروژه بذر کاری در ۲۰۰ هکتار طالقان از اوایل هفته جاری آغاز شده و بادامک از جمله بذرهایی است که در این شهرستان کاشته می شود.

وی بیان کرد: یک پروژه صدهکتاری نهال کاری نیز حدفاصل شهرهای نظرآباد تا اشتهارد خواهیم داشت که حفر چاه و انتقال نهال به عرصه آنجا انجام شده و در فاز بعدی ۷۲ هکتار به این عرصه افزوده می شود.

فرضی با بیان اینکه از گونه‌های بومی، سازگار و کم نیاز به منابع آبی در این عرصه ۱۷۲ هکتار استفاده می شود، گفت: در این عرصه در کل ۳۵ هزار اصله نهال کاشته خواهد شد.

وی تاکید کرد: در این عرصه ۱۷۲ هکتاری علاوه بر گونه‌های بیابانی مانند آتریپلکس، قره داغ و تاغ ؛گونه‌های مثمر از جمله عناب، سنجد، بادام و انار نیز کشت می شود.

وی توضیح داد: بدون شک کاشت این درختان در این‌ عرصه نقش مهمی در توسعه فضای سبز استان البرز و پوشش منطقه ای آنجا دارد.

این مسئول ادامه داد: در البرز ۲۴ هزار هکتار کانون ریزگرد بیابان وجود دارد و با توجه به برداشت بی رویه از منابع آبی متاسفانه شاهد پیشرفت عرصه‌های بیابانی به سمت مناطق مسکونی، کشاورزی و یا صنعتی البرز هستیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز تاکید کرد: در سال‌های قبل اقدامات بسیار بزرگی برای بیابان زدایی در سطح ۱۲ هزار هکتار از عرصه های بیابانی استان  صورت گرفته است.

وی افزود: این اقدامات که با تکیه بر اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی از محل سفر رئیس جمهور  و  ۱۰ میلیارد تومان‌ اعتبارات عمومی اعم از استانی و ملی انجام شده است.

وی در بخش دیگری با تاکید بر اهمیت فرهنگ سازی و آگاهی مردم از خطراتی که منابع طبیعی را تهدید می کند، گفت: البرز استانی صنعتی تلقی می شود اما ظرفیت های خوبی در گردشگری و یا کشاورزی دارد که توجه به آن نقش مهمی در توسعه البرز در آینده دارد و باید به این حوزه ها پرداخت.

فرضی در ادامه در خصوص اقداماتی که برای جلوگیری از توسعه حریق و یا بروز آن در نقاطی مانند جنگل های محور کرج- چالوس بروز پیدا می کند و چند ماه پیش شاهد یک نمونه از آن بودیم، گفت: آن نقاطی که دچار حریق شده بود احیاء و در آنجا خطوطی به نام‌آتش بر کار شده است که در صورت بروز حریق اجازه نمی دهد در سطح عرصه پخش شود.

وی ادامه داد: تعدادی ادوات و ماشین  آلات نیز منابع طبیعی در اختیار دهیاری ها و شوراهای روستایی قرار داده تا اگر آتش سوزی در سطح جنگل ها داشتیم بتوانند به موقع ورود کرده و اقدام کنند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha