• پنجشنبه / ۱۴ آذر ۱۳۹۸ / ۱۹:۱۲
  • دسته‌بندی: فارس
  • کد خبر: 98091410454
  • خبرنگار : 50029

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی:

راهبرد فرهنگی سند دانشگاه آزاد ارتقای فرهنگ قرآن و عترت بین دانشگاهیان است

بازدید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از ایسنا

ایسنا/فارس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: راهبرد نظام فرهنگی و تربیتی سند این دانشگاه، ارتقای فرهنگ قرآن و عترت در بین دانشگاهیان است و اقداماتی را برای آن ترسیم کرده است‌.

محمد مهدی طهرانچی پنج‌شنبه ۱۴ آذر در مراسم اختتامیه سی و چهارمین جشنواره ملی قرآن و عترت دانشجویان کشور که در حرم شاهچراغ(ع) برگزار شد ضمن گرامیداشت فرارسیدن میلاد امام حسن عسکری(ع)، گفت: وقتی که به هدف آموزش عمومی و عالی در کشور نگاه می‌کنیم، سند دانشگاه اسلامی‌ را می‌بینیم که دانشگاه آزاد هم بر پایه آن فعالیت می‌کند. در این سند اهداف آموزش عالی مشخص است و در مأموریت‌ها دانشگاهی معین شده که در ابعاد فرهنگی، تربیتی، آموزشی، پژوهشی، فناوری و مدیریتی بتواند متخصص متعهد متخلق ماهر و کارآفرین تربیت کند تا همزمان با تولید علم و فناوری در خدمت نیازهای جامعه اسلامی باشد.

این چهره ماندگار علمی کشور اظهار کرد: چشم‌اندازهایی هم در ۴ نظام فرهنگی، تربیتی، پژوهشی و فناوری و آموزشی و مدیریتی ترسیم شده و راهبردها و اقداماتی دارد که یکی از اقدامات و راهبردها بحث فرهنگ قرآنی و دانشگاه است. رسالت ما در دانشگاه‌ها این است که در سنین تربیتی پیوسته به آموزش ابتدایی و عمومی به جوانان کشور همت گماریم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بحث این است که چرا باید این اقدام انجام شود؟ آیا فقط انس با قرآن و خواندن آن است؟ خیر تفکر و تدبر هم اهمیت دارد. باید در متن دانشگاه به قرآن توجه کنیم اما چگونه این امر ممکن می‌شود؟ در این باره آیت‌الله جوادی آملی فرمود که خلقت فعل خدا و شرح قول خداست. اینجا ارتباطی بین حوزه و دانشگاه و بین دانشگاه و قرآن برقرار می‌شود.

طهرانچی با ذکر اینکه این نگاهی است که معمار کبیر انقلاب اسلامی هم داشت، به بحث چیستی علمی که در قرآن است اشاره کرد و افزود: جایی که قرآن ابزار علم را بیان می‌کند، سؤال این است که آیا در همه این دانشگاه‌ها غیر از فارجع البصر کار دیگری می‌کنیم؟ ما مقدمه و مؤخره را رها کردیم و این را وظیفه می‌دانیم، در صورتی که وظیفه این است که هم مقدمه هم موخره و هم فارجع البصر را مدنظر قرار دهیم. اگر فقط به هسته علمی فارجع البصر نگاه کنیم، سردرگم خواهیم شد و هیچ گاه به انتهای دنیا نخواهیم رسید. این علم هر روز رشد می‌کند و در دانشگاه نگاهی به در آفاق و انفس داریم، اما باید نتیجه‌گیری این باشد که قرآن را در متن دانشگاه بیاوریم.

او به آیاتی از سوره روم اشاره کرد و گفت: دانشگاهیان کسانی هستند که یسعمون، یعقلون و یفقهون را دارند و خداوند نگاه این‌ها را در خلقت مقوم ایمانشان قرار داده است. دانشگاهیان می‌توانند رویکرد قرآن را استخراج و تبیین کنند تا راهکارهای قرآن و عترت را نهادینه‌سازی کنیم.

طهرانچی با پرداختن به اینکه باید میان آنچه در دانشگاه انجام می‌دهیم و آنچه در آیات شرح قول خداست ارتباط روشن و سیستمی برقرار کنیم،‌ ادامه داد: قرآن کتاب هدایت است، برای هدایت بشر راه حل دارد و این چیزی است که انسان نباید مهجور رهایش کند؛‌ نمی‌توان قرآن را خواند ولی راهکار زندگی را از قرآن نگرفت یا دانشگاه را مبتنی بر نگاه قرآنی توصیف نکرد. پس اگر رستگاری می‌خواهیم از علم محض نیست بلکه مبتنی بر قرآن است و قرآن نگاه به خلقت الهی و کشف رموز آن را برای ما به عنوان آیات الهی فرض دانسته است نه مستحب.

او با اشاره به اینکه حرکت و اقدام بعدی باید ساز و کارهای اجرای و شیوه‌های تشویقی باشد، گفت: بحث بعدی حمایت از تعبیر آموزه‌های قرآنی در متون درسی است و کل دانشگاه و متون درسی باید در مقابل قرآن و فرهنگ قرآنی زانو بزند زیرا قرآن برای ما الگوی تربیت علمی دارد. قرآن کتاب هدایت است و در همه زمان‌ها و مکان‌ها با هر سطح دانشی باید انسان‌ها بتوانند به آن متسک بجویند. ۱۴۰۰ سال قبل قرآن در سرزمین عربستان نازل شد اما آیات بی‌شماری مسائل خلقت الهی حتی مسائل فیزیکی و زیستی را شرح داده است. درباره زمان نزول قرآن گزاره‌های علمی زیادی وجود داشت که آن گزاره‌ها بعداً مردود شد ولی هیچ کدام از آن گزاره‌ها در قرآن راه نیافت. پس یکی از معجزات قرآن این بود که تفکر علمی روم و غرب آن روز در قرآن نبود. 

طهرانچی با تأکید بر اینکه هر چه علم پیشرفت می‌کند، در شرح مباحث علمی به تناقض برنمی‌خوریم،‌ گفت: دانشمند قرن ۲۱ با دانشمند قرن ۱۰ تفاوت آشکاری در نگاه به خلقت الهی دارد. باید بتوانیم این الگویی را که خداوند قرار داده است برای اینکه مقوم ایمان ما باشد استفاده کنیم، در صورتی که اساساً در تربیت دانش‌آموزان و دانشجویان در مباحث خلقت اصلاً این درس‌ها را نداریم، یعنی چگونگی علم را به آن‌ها آموزش می‌دهیم ولی نگاهمان برگرفته از قرآن نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.