• جمعه / ۱۵ آذر ۱۳۹۸ / ۰۲:۴۳
  • دسته‌بندی: ارتباطات و فناوری اطلاعات
  • کد خبر: 98091410520
  • خبرنگار : 71541

رجیستری هنوز هم قربانی می‌گیرد

رجیستری هنوز هم قربانی می‌گیرد

اگرچه مهم‌ترین هدف رجیستری گوشی‌های موبایل جلوگیری از قاچاق عنوان شده بود، اما با گذشت وجود دو سال از اجرایی شدن این طرح، هم‌چنان مشکلاتی برای کاربران همراه ایجاد می‌کند.

به گزارش ایسنا، با اجرای طرح رجیستری (طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم‌کارت) مقرر شد صرفا گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور شده‌اند، در شبکه اپراتوری کشور فعال شوند. هم‌چنین طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در راستای اجرای آخرین مرحله این طرح از اردیبهشت سال گذشته، اعلام شد تمامی گوشی‌هایی که پیامک مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی دریافت کنند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشته و پس از آن از شبکه سرویس نخواهند گرفت.

با اجرای رجیستری، اعلام شد آمار قاچاق گوشی‌های موبایل کاهش یافته و این همان هدفی بود که از ابتدا برای این طرح در نظر گرفته شده بود. البته در ماه‌های ابتدایی اجرای رجیستری، سودجویان به دلایل مختلف اقدام به افزایش قیمت کردند اما بارها عنوان شد که رجیستری هزینه‌ای برای کاربران ندارد و کسانی که در زمان اجرای این طرح، سیم‌کارت‌هایشان در گوشی قرار دارد، نیاز نیست کار بیش‌تری انجام دهند.

از طرفی پس از این‌که رجیستری به‌طور کامل اجرایی شد، با توجه به صرفه واردات گوشی‌های مسافری، بسیاری از واردکنندگان غیررسمی به واردات چمدانی گوشی روی آوردند تا بدین‌ترتیب بتوانند با فرار کردن از پرداخت گمرکی و بهره‌گیری از معافیت مالیاتی، گوشی‌هایی که رسما قاچاق بودند را به اسم گوشی مسافری وارد کنند. به همین دلیل مسوولان تصمیم گرفتند تعرفه‌ای برای گوشی‌های مسافری در نظر بگیرند تا مسیر گوشی‌های وارداتی شفاف‌تر شود.

با وجود این، اجرای رجیستری اگرچه برای واردکنندگان رسمی، مزیتی داشته و فعالیت آن‌ها را رونق داده است و توانسته از واردات گوشی‌های قاچاق جلوگیری کند، اما سامانه همتا (هوشمند مدیریت تجهیزات ارتباطی) که برای ساماندهی واردات و ثبت تجهیزات سیم‌کارت‌خور و از جمله گوشی‌ها در نظر گرفته شده، در این مدت برای کاربران مشکلاتی به همراه داشته است. اگر عدم امکان ثبت شناسه گوشی‌ها در برهه‌ای از زمان را نادیده بگیریم، مسائل مربوط به شناسه IMEI یکی از آن‌هاست.

یکی از اتفاقاتی که در این زمینه رخ داده، این است که فرد با مراجعه به فروشنده، به خرید گوشی اقدام می‌کند و این گوشی‌ نیز به ادعای فروشنده رجیستر شده‌ است؛ اما زمانی که فرد سیم‌کارتی را درون گوشی قرار می‌دهد، پیامکی از همتا دریافت می‌کند که IMEI واردشده با شماره سیم‌کارتی که در گوشی فعال است، هماهنگ نیست و یا این IMEI در گمرک ثبت نشده، به همین دلیل خدمات ارتباطی به این سیم‌کارت در روزهای آینده قطع خواهد شد.

یکی از کاربران ایسنا با طرح این مشکل، می‌گوید که در تماس با سامانه همتا، به او گفته‌اند که مشکل مربوط به شرکت فروشنده است و باید با مراجعه به این شرکت، از خدمات پس از فروش استفاده کند. از طرفی در تماس با شرکت، مشکل عنوان‌شده مربوط به گمرک اعلام شده و این‌که IMEI‌ واردشده در گوشی، به اشتباه وارد شده است. اما این کاربر در تماس‌ها و مراجعات مکرری که به سازمان‌های مربوطه انجام داده، نتواسته مشکل مورد نظر را حل کند و درنهایت با سر رسیدن وعده‌ای که به او داده شده، سیم‌کارتش دیگر خدمات ارتباطی به او ارائه نکرده است.

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از همان ابتدا عنوان کردند که تنها مسائل فنی مربوط به رجیستری توسط آن‌ها انجام می‌شود و در پیگیری‌های انجام‌شده، درنهایت توپ را به زمین سامانه همتا (زیرمجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت) انداختند. از طرفی پیگیری از سامانه همتا و مسوولان پاسخگوی طرح رجیستری، به نتیجه نرسید و به نظر می‌رسد در این شرایط تنها کاربری که بدون هیچ اطلاعی از مسائل احتمالی پیش‌آمده، یک گوشی خریداری کرده و حالا این گوشی از کار افتاده، متضرر شده است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha