• شنبه / ۱۶ آذر ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98091611180
  • خبرنگار : 71496

سفر قریب‌الوقوع رئیس پارلمان لیبی به یونان پس از اخراج سفیر این کشور از آتن

سفر قریب‌الوقوع رئیس پارلمان لیبی به یونان پس از اخراج سفیر این کشور از آتن

به دنبال اخراج سفر لیبی از آتن، پارلمان لیبی از سفر رئیس این پارلمان به یونان طی روزهای آتی برای گفت‌وگو درباره توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی که به تنش میان دو کشور انجامیده خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه، یوسف العقوری، رئیس کمیته روابط خارجه و همکاری‌های بین‌المللی پارلمان لیبی با اشاره به سفر رسمی عقیله صالح، رئیس این پارلمان به‌ آتن، پایتخت یونان در هفته آتی اظهار کرد: پارلمان به خوبی از اهمیت روابط لیبی با یونان و ادامه رایزنی‌ها با مسئولان این کشور در بالاترین سطوح آگاه است. در این راستا ظرف روزهای آتی هیاتی پارلمانی به ریاست عقیله صالح به آتن سفر خواهد کرد و در آنجا با مسئولان یونانی درباره تقویت روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها گفت‌وگو کرده و درباره توافقنامه دریایی اخیر که دولت وفاق ملی با ترکیه به امضا رسانده تبادل نظر خواهد کرد.

العقوری تاکید کرد: یونان در واکنش به امضای توافقنامه بر خلاف قانون اساسی میان دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه، سطح روابط دیپلماتیک خود با لیبی را تنزل داد.

وی در ادامه گفت: این تصمیم اقدامی منفی برای روابط دو کشور است و کمیته روابط خارجه پارلمان لیبی بارها نسبت به آن هشدار داده بود. این اقدام نتیجه شتاب‌زدگی در امضای توافقنامه دریایی بدون بررسی پیامدهای آن برای روابط لیبی با کشورهای مربوطه بود چرا که پارلمان آن را تصویب نکرده بود.

وی افزود: کمیته روابط خارجه به تلاش‌های خود در زمینه تقویت روابط با یونان از طریق گروه سیاسی و حقوقی خود جهت جبران پیامدهای منفی این توافقنامه و نیز بررسی تعیین مرزهای دریایی در این منطقه اقتصادی به شکلی که منافع لیبی محقق شده و زیانی به روابط این کشور با همسایگانش وارد نشود، ادامه می‌دهد.

نیکوس دندیاس، وزیر خارجه یونان اعلام کرد: محمد یونس، سفیر لیبی در آتن از این کشور اخراج خواهد شد.

او اعلام کرد: محمد یونس ۷۲ ساعت برای ترک خاک یونان فرصت دارد. این اقدام در واکنش به توافقنامه دولت وفاق ملی و ترکیه انجام شد.

پارلمان ترکیه روز پنجشنبه یادداشت تفاهم امضا شده با لیبی درباره مرزهای دریایی را تایید کرد که این امر موجب نارضایتی یونان شد.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و فائز سراج، نخست وزیر دولت وفاق ملی لیبی یادداشتی درباره مرزهای دریایی را اواخر نوامبر به امضاء رساند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha