• یکشنبه / ۱۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۷:۳۴
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98091712775
  • خبرنگار : 50107

رئیس ستاد انتخابات استان خبر داد؛

ثبت نام 1113 داوطلب در خراسان رضوی برای انتخابات مجلس

ثبت نام 1113 داوطلب در خراسان رضوی برای انتخابات مجلس

ایسنا/خراسان رضوی رئیس ستاد انتخابات استان خراسان رضوی گفت: ۱۱۱۳ نفر در استان ثبت نام کردند که ۹۸۳ نفر از افراد ثبت نام کرده یعنی ۸۸ درصد آقایان بودند و ۱۳۰ نفر یعنی ۱۲ درصد از جمعیت ثبت نام شوندگان را بانوان تشکیل دادند.

حسن جعفری امروز در نشست خبری ستاد انتخابات خراسان‌رضوی در دفتر معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری، اظهار کرد: مرحله ثبت نام از داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی در استان با تلاش همه دست‌اندرکاران مخصوصا اعضای هیات اجرایی و نظارت به اتمام رسید.

وی در خصوص آخرین آمار حوزه استان، گفت: ۱۱۱۳ نفر در استان ثبت نام کردند که نسبت به دوره دهم با ۸۵۵ نفر، نیم برابر افزایش را شاهد بودیم و نسبت به دوره نهم با ۳۷۷ نفر در این دوره شاهد استقبال سه برابری ثبت نام‌کنندگان بودیم.

جعفری افزود: ۹۸۳ نفر از افراد ثبت نام کرده یعنی ۸۸ درصد آقایان بودند و ۱۳۰ نفر یعنی ۱۲ درصد از جمعیت ثبت نام شوندگان را بانوان تشکیل دادند. تعداد داوطلبین بر اساس نوع مدرک، ۵۳ نفر لیسانس بودند که با استفاده از تبصره‌های اعلام شده معادل فوق لیسانس به آنها تعلق گرفته، ۸۵۱ نفر فوق لیسانس، ۱۴۳ نفر دکتری و ۶۳ نفر مدارک حوزوی دارند. از مجموع داوطلبانی که در حوزه مجلس شورای اسلامی مشارکت کردند، ۲۹۷ نفر یعنی ۲۷ درصد ایثارگر و ۸۱۸ نفر یعنی ۷۳ درصد غیر ایثارگر هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان بیان کرد: تعداد داوطلبین دارای سابقه نمایندگی فعلی و ادواری مجموعا ۳۳ نفر بوده که شامل ۱۷ نفر نماینده فعلی و ۱۶ نفر نماینده ادواری در دوره‌های قبل و ۱۰۸۰ نفر فاقد سابقه نمایندگی هستند. تعداد کل داوطلبینی که دارای سابقه داوطلبی هستند ۲۴۷ نفر معادل ۲۲ درصد جمعیت ثبت نام‌کنندگان را تشکیل می‌دهد و ۸۶۶ نفر یعنی ۷۸ درصد برای اولین بار در حوزه انتخابیه مجلس ثبت نام کردند. از تعداد مشمولان ماده ۲۹ که ۱۹ نفر استعفا داده بودند، ۱۳ نفر ثبت نام کردند و ۶ نفر در این دوره حضور پیدا نکردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: متوسط گروه سنی ثبت نام‌کننده در انتخابات مجلس شورای اسلامی بین ۳۰ تا ۴۵ سال است که ۱۷۶ نفر بین ۳۰ تا ۳۵ سال، ۲۳۴ نفر بین ۳۶ تا ۴۰ سال، ۲۰۸ نفر بین ۴۱ تا ۴۵ سال، ۲۰۵ نفر بین ۴۶ تا ۵۰ سال، ۱۵۱ نفر بین ۵۱ تا ۵۵ سال، ۸۷ نفر بین ۵۶ تا ۶۰ سال، ۴۴ نفر بین ۶۱ تا ۶۵ سال، ۶ نفر بین ۶۶ تا ۷۰ سال و ۲ نفر بین ۷۱ تا ۷۵ هستند.

وی اضافه کرد: بر اساس شغل داوطلبین نیز مقام اول را کارمندان با ۳۰۲ نفردارند، ۲۱۷ نفر فرهنگی، ۱۴۷ نفر مشاغل آزاد، ۱۱۸ نفر اساتید دانشگاه، ۹۹ نفر پزشکان و سایر مشاغل مانند افراد بازنشسته، نظامی، وکلا یا قضات دادگستری و نمایندگان مجلس نیز هستند، همچنین تعداد ۲۳ نفر روحانی در حوزه انتخابیه استان ثبت نام‌ کردند.

جعفری با اشاره به تعداد ثبت نام شدگان بر اساس شهرستان، تصریح کرد: تعداد ثبت نام‌شوندگان در درگز ۴۳ نفر، کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد ۳۴ نفر، تربت حیدریه، مه‌ولات و زاوه ۳۷ نفر، مشهد و کلات ۵۳۶ نفر، قوچان و فاروج ۳۷ نفر، فریمان، سرخس، احمدآباد و رضویه ۴۱ نفر، چناران و بینالود ۵۱ نفر، تربت‌جام، تایباد، باخرز و صالح‌آباد ۷۹ نفر، گناباد و بجستان ۲۸ نفر، نیشابور و فیروزه ۸۵ نفر، سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن ۸۵ نفر و خواف و رشتخوار ۵۷ نفر هستند که مجموعا ۱۱۱۳ نفر در این دوره از انتخابات ثبت نام کردند.

رئیس ستاد انتخابات استان با بیان اینکه به دلیل همزمانی دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری، ملاک هیات اجرایی مجلس خبرگان قرار گرفته است، عنوان کرد: بعد از دستور وزیر مبنی بر آغاز ثبت نام داوطلبان، تشکیل هیات‌های اجرایی در استان در دستور کار قرار گرفت. تعداد کل هیات‌های اجرایی استان ۷۵ هیات بوده که تعداد کل افراد ۸۲۵ نفر، تعداد اعضای اداری هیات اجرایی ۲۲۵ نفر و تعداد معتمدین هیات‌های اجرایی ۶۰۰ نفر است. هیات‌های اجرایی از امروز می‌توانند برای تعداد صندوق‌های اخذ رای جلساتی را برگزار کنند و تصمیماتی را در این رابطه بگیرند تا بهمن‌ماه فرصت دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی خاطرنشان کرد: تعداد کل حوزه‌های انتخابیه ۷۵ حوزه شامل ۱۲ حوزه اصلی و ۶۳ حوزه فرعی بوده که این ۶۳ حوزه شامل ۱۸ فرمانداری و ۴۵ بخشداری است. در ۲۹ مرکز شهرستان ۸۷۰ نفر برای هیات اجرایی معرفی شدند که از این تعداد ۵۷ نفر احراز صلاحیت نشدند، مجددا بار دوم معرفی شدند که برای بار دوم مورد تایید قرار گرفتند.

وی در خصوص حوزه تفکرات یا نحوه حضور احزاب در هیات‌های اجرایی، تصریح کرد: اصولگرایان با ۱۹۳ نفر، ۲۲ درصد، اصلاح‌طلبان و اعتدالیون با ۲۹۱ نفر، ۳۴ درصد و مستقلین با ۳۷۸ نفر یعنی ۴۴ درصد، اعضای هیات اجرایی استان را شامل می‌شوند.

جعفری افزود: بعد از تشکیل هیات اجرایی و همزمان با ثبت نام، طبق ماده ۴۸، از چهار مرجع قانونی شامل وزارت اطلاعات، دادستانی کل کشور، سازمان ثبت احوال کشور و اداره تشخیص هویت و پلیس بین‌الملل در مرکز استعلام از سوابق بلافاصله بعد از ثبت نام صورت گرفته و هیات‌های اجرایی منتظر پاسخ استعلام هستند.

رئیس ستاد انتخابات استان ادامه داد: پس از اینکه وزارت کشور پاسخ استعلام‌ها را به فرمانداران و بخشداران حوزه انتخابیه اعلام کند، طبق ماده ۵۰، هیات اجرایی ۱۰ روز فرصت دارد صلاحیت افراد را تعیین تکلیف و به هیات نظارت ارسال کند که این اتفاق صورت گرفته و در حال رسیدگی بوده و اعضای هیات اجرایی در حال بررسی وضعیت داوطلبان و صلاحیت هستند. تا ۲۶ آذر و ۵ روز بعد از ارسال موظف هستند استعلام‌های چهارگانه را اعلام کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: تبلیغات پیش از موعد مخصوصا در فضای مجازی ممنوع است و مرتکبان تحت پیگرد قانونی قرار خواهند گرفت.

وی با اشاره به اینکه ثبت نام مجلس خبرگان از جمعه آغاز شده و تا ۲۱ آذر ادامه دارد، تصریح کرد: کاندیداهای حوزه خبرگان برای مدت ۸ سال انتخاب می‌شوند و ۶ ماه مانده به اتمام هر دوره، انتخابات مجددا برای دوره بعد آغاز می‌شود. تا دیروز 5 نفر از حوزه استان و کشور در حوزه انتخابیه خراسان رضوی برای رقابت ثبت نام کردند و امروز نیز تا این ساعت ثبت نامی نداشتیم.

جعفری اضافه کرد: در خصوص خبرگان، ستاد اصلی حوزه شهرستان مشهد خواهد بود و وزارت کشور و مابقی حوزه‌های استان، ستادهای فرعی خواهند بود، بنابراین در حوزه انتخابیه مشهد تا روز ۲۱ آذر که طبق فرم شماره ۲۹ اطلاعات تکمیل و برای هیات مرکزی نظارت ارسال شود، ثبت نام خواهیم کرد. امتحانی در حوزه قم نیز بعد ثبت نام انجام خواهد شد.

در ادامه محمدعلی نبی‌پور، مدیرکل سیاسی استانداری خراسان رضوی، در خصوص تغییر حوزه انتخابیه ثبت نام‌کنندگان، اظهار کرد: طبق قانون‌ هر یک از کاندیداها می‌توانند یک بار محل حوزه انتخابیه خود را تغییر دهند و تا ۱۵ روز قبل از روز اخذ رای باید این کار انجام شود. زمانی که تایید صلاحیت شدند این انتقال انجام می‌شود اما قانون‌گذار به هیات اجرایی و نظارت اجازه داده تا مجدد پرونده را بررسی کنند.

 انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha