• سه‌شنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۸ / ۰۷:۲۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98091913794
  • خبرنگار : 71145

با کنار گذاشتن مساله حقوق بشر؛

شورای امنیت به درخواست آمریکا پرونده موشکی کره شمالی را بررسی می‌کند

شورای امنیت به درخواست آمریکا پرونده موشکی کره شمالی را بررسی می‌کند

نشست شورای امنیت درباره نقض حقوق بشر در کره شمالی که قرار بود روز سه‌شنبه برگزار شود به درخواست آمریکا لغو و به جای آن فردا (چهارشنبه) درباره آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی برگزار خواهد شد، به باور آمریکا، مناقشه اتمی مهم‌تر از موضوع نقض حقوق بشر در کره شمالی است.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، این درخواست در حالی مطرح شده که تصاویر ماهواره‌ای از سایت پرتاب موشک کره شمالی تأیید می‌کنند که در روزهای اخیر یک موتور راکت در این مکان آزمایش شده است.

کره شمالی روز یکشنبه اعلام کرده بود که یک آزمایش موشکی «بسیار مهم» را در سایت پرتاب ماهواره سوها واقع در شمال غرب این کشور انجام داده است. پیش از این مقام‌های کره‌ای و آمریکایی گفته بودند که قرار است این پایگاه برچیده شود.

رهبر کره شمالی پیشتر به واشنگتن تا پایان سال جاری میلادی برای اتخاذ یک رویکرد مناسب درباره این کشور مهلت داده بود.

برخی دیپلمات‌ها و تحلیلگران نگران این موضوع هستند که کره‌شمالی سال آینده میلادی آزمایش‌های هسته‌ای و همچنین آزمایش موشک‌های دور برد خود را که در سال ۲۰۱۷ تعلیق کرده بود، از سر بگیرد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در این مدت سه بار با یکدیگر ملاقات کرده‌اند اما هیچ پیشرفتی که به امضای توافق بینجامد، حاصل نشده است.

پیش از این دست‌کم هشت کشور از ۱۵ کشور عضو شواری امنیت خواهان برگزاری جلسه این نهاد در روز سه‌شنبه ۱۰ دسامبر (۱۹ آذر) برای بررسی موارد نقض حقوق بشر در کره‌شمالی بودند که در مقابل پیونگ یانگ هشدار داده بود که چنین اقدامی را «یک تحریک جدی» قلمداد می‌کند و به آن «به شدت پاسخ خواهد داد».

با این حال، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد، آمریکا که ریاست دوره‌ای شورای امنیت در ماه دسامبر را برعهده دارد، به جای موضوع نقض حقوق بشر، تصمیم به تشکیل جلسه‌ای در روز چهارشنبه ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) دارد که روی افزایش تهدیدهای کره‌شمالی متمرکز است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز دوشنبه به نمایندگان این کشور در سازمان ملل اعلام کرد که جلسه این هفته شورای امنیت را با موضوع «به روز رسانی جامع درباره تحولات اخیر شبه‌ جزیره کره از جمله آزمایش‌های‌ موشکی اخیر و احتمال افزایش اقدام‌های تحریک آمیز کره شمالی» پیشنهاد کنند.

شورای امنیت سازمان ملل تصمیم به برگزاری جلسه‌ای درباره بررسی نقض حقوق بشر در کره شمالی داشت. به علت مخالفت آمریکا چنین نشستی برگزار نمی‌شود. به باور آمریکا، مناقشه اتمی مهم‌تر از موضوع نقض حقوق بشر در کره شمالی است.

  بنا به درخواست ۹ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد، قرار بود روز سه‌شنبه ۱۹ آذر (۱۰ دسامبر) جلسه‌ای برای بررسی نقض حقوق بشر در کره شمالی برگزار شود. آمریکا با برگزاری چنین جلسه‌ای مخالفت کرده است. هدف از این تصمیم آمریکا جلب رضایت رهبری کره شمالی و افزایش شانس دست‌یابی به توافق بر سر مناقشه اتمی آن کشور اعلام شده است.

موضوع به نامه‌ای باز می‌گردد که از سوی کیم سونگ، نماینده کره شمالی در سازمان ملل خطاب به اعضای شورای امنیت ارسال شده است. در این نامه که هفته گذشته خطاب به اعضای شورای امنیت نوشته شده است تصریح شده که کره شمالی برگزاری هر جلسه‌ای درباره مسائل حقوق بشری را اقدامی تحریک‌آمیز و همچنین برخاسته از سیاستی خصمانه می‌داند و نسبت به آن واکنش نشان خواهد داد.

نماینده کره شمالی در سازمان ملل در این نامه از جمله به مواضع دولت آمریکا در ارتباط با کره شمالی حمله کرده است. ایالات متحده آمریکا پس از دریافت این نامه مخالفت خود را با برگزاری چنین جلسه‌ای ابراز کرده است؛ مخالفتی که اکنون باعث چشم پوشی از برگزاری این جلسه شده است.

در واقع، موضوع بررسی نقض حقوق بشر از سوی دولت کره شمالی رسما در دستور کار نشست شورای امنیت قرار نداشت. اما هفته گذشته بنا به درخواست ۹ کشور از ۱۵ کشور عضو شورای امنیت قرار بر بررسی این موضوع در جلسه روز ۱۰ دسامبر شد.

 نماینده آمریکا در سال گذشته نیز با برگزاری جلسه‌ای پیرامون بررسی نقض حقوق بشر در کره شمالی مخالفت کرده بود.

عدم برگزاری نشست شورای امنیت درباره بررسی نقض حقوق بشر در کره شمالی بار دیگر تفاوت رویکرد آمریکا با متحدان غربی آن کشور را آشکار ساخته است.

در حالی که کشورهای آلمان، بریتانیا و فرانسه خواستار برگزاری جلسه‌ای پیرامون نقض حقوق بشر در کره شمالی بوده و بر آنند تا از این منظر بر حکومت کره شمالی اعمال فشار کنند، آمریکا پرداختن به موضوع مناقشه اتمی آن کشور را ارجح می‌داند.

ریچارد کوآن، یکی از کارشناسان مسائل بین‌الملل در اندیشکده "کرایسیس گروپ" از شکاف در مواضع اروپا و آمریکا در قبال کره شمالی سخن گفته است.

یکی از دیپلمات‌های آمریکا به خبرنگار خبرگزاری فرانسه گفته است که به باور دولت آمریکا، موضوع نقض حقوق بشر در کره شمالی را نمی‌بایست با موضوع مناقشه اتمی آن کشور در هم آمیخت و در شرایط کنونی پرداختن به مناقشه اتمی آن کشور از اولویت برخوردار است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha