• سه‌شنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۰:۱۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 98091913939
  • خبرنگار : 71234

بررسی دستاوردها و مشکلات حوزه اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان

فریدوند: مشکلات حوزه‌ ارزی شرکت‌های دانش بنیان برطرف شود

مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران خواستار حل مشکل تخصیص ارز به شرکت‌های دانش بنیان و صدور بیمه نامه‌های تخصصی و پیش بینی مشوق‌های مالی برای سرمایه گذاری در این شرکت‌ها شد.

به گزارش ایسنا، محمد مهدی فریدوند در جلسه علنی امروز مجلس و در جریان بررسی دستاوردها و مشکلات حوزه اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان و نوآورانه گفت: امروز ۴ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش بنیان در حال فعالیت هستند که نیاز به حمایت بخش‌های مختلف از جمله مجلس برای تامین مالی و  سرمایه گذاری دارند. شرکت‌های دانش بنیان برای اجرای قراردادهای خود احتیاج به ضمانت نامه دارند که آن از طریق صندوق‌های حمایتی تخصصی ارائه می‌شود. ولی متاسفانه برخی از دستگاهها از پذیرش این ضمانت‌نامه‌ها امتناع می‌کنند موضوعی که به پیگیری مراجع قانونی نیاز دارند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران، مساله تامین مالی را یکی از دغدغه‌های شرکت‌های دانش بنیان دانست و افزود: منابع فعلی در اختیار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و پارک‌های علم و فناوری است که پاسخگوی این نیاز و دغدغه نیست. از طرف دیگر عدم امکان تامین مالی از طریق نظام بانکی از دیگر دغدغه‌های این شرکت‌ها محسوب می‌شود که لازم است بانک مرکزی و وزارت اقتصادی به این موضوع رسیدگی کنند.

فریدوند تاکید کرد:‌ وزارت صمت و بانک مرکزی تلاش کنند تا مشکلات ارزی، تخصیص ارز و ثبت سفارش و دیگر مسائل مربوط به حوزه‌ی ارزی شرکت‌های دانش بنیان را برطرف کنند که مشکلات زیادی در این حوزه مشخص شود.

وی با بیان این که سرمایه گذاری در حوزه فناوری‌های دانش بنیان مشمول مالیات می‌شود، گفت که  مجلس می‌تواند مشوق‌های سرمایه گذاری در شرکت‌های دانش بنیان را تعیین کنند.

به گفته‌ی وی صدور بیمه نامه‌های تخصصی به دلیل ریسک بالای کار امری مهم در حوزه‌ی دانش بنیان و نوآورانه محسوب می‌شود که لازم است بیمه مرکزی برای رفع مشکلات و دغدغه‌ها به این موضوع توجه کند. همچنین برای حمایت از این شرکت ها می‌توان مناقصاتی برگزار کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha