• سه‌شنبه / ۱۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۰:۴۲
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98091913982
  • خبرنگار : 71516

دلایل حضور نیافتن امیر قطر در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض

دلایل حضور نیافتن امیر قطر در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض

یک سایت انگلیسی اعلام کرد که بنا به دلایلی امیر قطر در نشست سران شورای همکاری خلیج فارس در ریاض حضور نمی‌یابد.

به گزارش ایسنا، سایت "میدل ایست مانیتور" در گزارشی اعلام کرد، نشست سران شورای همکاری خلیج فارس که امروز (سه‌شنبه) برگزار می‌شود فرصتی برای حل بحران و بازگشت به روال طبیعی قبل از بحران است. برای همین ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر برای حضور در نشست دعوت به عمل آورد.

این سایت افزود: بدون لغو محاصره قطر توسط عربستان، بحرین و امارات هر صحبتی درباره مشارکت امیر قطر در نشست شورای همکاری خلیج فارس هنوز زود و صرفا حرف است چراکه مسائلی لاینحل هستند و همین مسائل میزان مشارکت قطر در نشست ریاض را مشخص می‌کند.

در این گزارش آمده است: اگر سازمان‌دهندگان این نشست در برگزاری آن جدی بودند در کشور بی‌طرفی مثل کویت یا عمان آن را برگزار می‌کردند. اگر امیر قطر در این نشست حضور یابد به این معناست که به اتهاماتی که علیه دوحه وارد شده اذعان کرده است. این کشورها قطر را به اجرای ۱۳ خواسته متعهد کردند که از جمله مهم‌ترین آن بستن شبکه الجزیره، رهایی از پایگاه نظامی ترکیه، کاهش روابط با ایران و قطع روابط با اخوان المسلمین بود. مشارکت امیر قطر در این نشست نه تنها اذعان به گناه است بلکه مجددا این کشورها را ترغیب می‌کند تا ۱۳ خواسته خود را مطرح کنند.

طبق این گزارش، روزنامه وال استریت ژورنال ماه میلادی گذشته گزارشی با عنوان "تلاش مجدد قطری‌ها و عربستانی‌ها برای اصلاح روابط پرتنش" منتشر کرد که در آن به سفر محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر به عربستان و پیشنهاد وی برای قطع روابط با اخوان المسلمین در ازای اصلاح روابط اشاره کرد.

این سایت به نقل از منابع قطری اعلام کرد که امارات این اخبار را برای مخدوش کردن وجهه قطر و ممانعت از هرگونه فرصت آشتی میان قطر و عربستان فاش کرده است. سفیر سابق واشنگتن در یمن به وال استریت ژورنال گفته بود که تحرکات مثبتی بین عربستان و قطر برای اصلاح روابط وجود دارند اما معلوم نیست چنین تحرکاتی بین امارات و قطر هم باشد.

این سایت اعلام کرد: در درگیری کنونی هیچ پیروزی وجود ندارد بلکه همه بازنده هستند. درحالی که عربستان و امارات آمریکا را هم‌پیمان خود می‌دانند قطر نیز هم‌پیمان آمریکا و میزبان بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه است. مسؤولان آمریکایی نگران تأثیر نزاع بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس بر سیاست آمریکا در منطقه هستند.

در این گزارش به نقل از رکس تیلرسون، وزیر خارجه سابق آمریکا آمده است که نزاع پیامدهای منفی اقتصادی و نظامی برای طرف‌های درگیر و همچنین آمریکا داشته است.

در ادامه این گزارش اشاره شده است: دوحه مشارکت امیر قطر در نشست را اعلام نکرده است اما پیش‌بینی درباره مشارکت امیر قطر در سایه ادامه محاصره بیهوده است. مسخره است که رهبران عربستان و امارات درباره توسعه بین‌المللی و منطقه‌ای صحبت کنند درحالی که حل مشکلات با همسایه خود را رد می‌کنند.

این سایت افزوده است، بدون پایان محاصره قطر شورای همکاری خلیج فارس فلج باقی خواهد ماند. شاید وزیر خارجه یا نخست‌وزیر قطر به نیابت از امیر این کشور در این نشست شرکت کنند. شبکه‌های اجتماعی همچنان درباره مشارکت امیر قطر در نشست صحبت می‌کنند اما شرکت کنندگان در این نشست امیدوارند که امیر قطر در آن حضور نیابد تا قطر را به گونه‌ای جلوه دهند که در حل بحران جدی نیست.

از سوی دیگر منابع عربی اعلام کردند که حضور امیر قطر در جلسه اصلی نشست سران که امروز در ریاض برگزار می‌شود، ضعیف است.

در این راستا امیر قطر دوشنبه برای حضور در مراسم "جایزه بین‌المللی تمیم برای پیشرفت در زمینه مبارزه با فساد" وارد پایتخت روآندا شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha