• چهارشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۴۸
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 98092015109

یزد آغازگر مطالبه‌گری مناسب‌سازی شهر در کشور

یزد آغازگر مطالبه‌گری مناسب‌سازی شهر در کشور

ایسنا/یزد از آنجایی که امکان گردشگری برای معلولان در تمام نقاط دنیا و کشورمان فراهم نیست با امکان فراهم کردن گردشگری برای همه اقشار در یزد، این شهر جهانی می‌تواند مقصد گردشگران معلول دنیا باشد.

این روزها جشنواره‎ها، رویدادها و فم تورهای گردشگری متنوع سیاست‌های تاثیرگذاری در رونق گردشگری داخلی هستند به طوری که بعضاً به حرکت‌هایی ملی و حتی بین‌المللی تبدیل و رونق گردشگری خارجی را نیز به دنبال داشته‌اند.

در دسترس شدن شهر در گذشته بیشتر متوجه اماکنی مانند فضاهای سبز و ادارات بود اما پس از جهانی شدن شهر یزد و چشم امید همه مردم دنیا به گردشگری یزد، باید مناسب‌سازی به اماکن و ابنیه تاریخی نیز سوق داده می‌شد.

ایده جشنواره گردشگری معلولین با همت شهرداری و شورای شهر و میراث فرهنگی یکی از اقدامات قابل توجه در راستای تعریف گردشگری یزد برای همه اقشار جامعه و تحقق شعار جهانی «گردشگری برای همه» بود.

شاید در ابتدا انتظار می‌رفت گردشگری در دسترس به بازدید از بافت تاریخی و هتل‌ها و مراکز خدماتی و اقامتی محدود شود اما یزد از شهر تا کویرش، از خیابان تا اتوبوس، از دخمه تا آتشکده‌اش را برای یک معلول مناسب‌سازی کرد.

در این رابطه از فم تور گردشگری معلولین در یزد نظرخواهی کردیم و حال و هوای اولین تجربه‌ی آن‌ها در سفر به این شهر جهانی را جویا شدیم.

 یزدی‌ها پیشتاز گردشگری معلولان در کشور

«فریده علمی» یکی از گردشگران معلول ساکن استان تهران در گفت‎‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به این که یزدی‎ها در گردشگری معلولان پیشرو هستند، اظهار می‌کند: برای اولین بار به یزد سفر کرده‌ام و در مدت حضورم در یزد انتظار نداشتم بتوانم به بهانه جشنواره‌ ملی معلولان، تجارب ناب و غیرقابل تصوری را برای اولین بار لمس کنم که نتیجه پیگیری‌‎ها و تلاش‌های مسئولان و مردم یزد بود.

وی با اشاره به این که مناسب‌سازی برخی از اماکن تاریخی یزد برای گردشگران معلول غیرقابل باور بود، می‌گوید: تجاربی مانند سافاری در کویر، بازدید از آتشکده زرتشتیان، زورخانه‌ای که در آن امکان مشاهده ورزش زورخانه‌ای برای اولین بار فراهم شده بود، از مهمترین تجاربی بودند که در هیچ کجای ایران قابل استحصال نبود.

این گردشگر تهرانی با بیان این که جشنواره ملی گردشگری معلولان یک فعالیت تیمی و گروهی ارزشمند و همه جانبه در یزد به شمار می‌رود، می‌گوید: اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی‌های قابل توجهی در سراسر شهر یزد به چشم می‌خورد که نگاهی مثبت با بازخوردهای جالب توجهی از سوی مردم داشت به طوری که بسیاری از مردم از حضور تعداد زیادی از معلولان در شهر ابراز تعجب داشتند.

وی در این رابطه اضافه می‌کند: تعجب و شگفتی مردم و بعضاً سوال برانگیزی آنان متاثر از دور بودن حضور یک معلول از جامعه است و این دور بودن نه ایرادی از سوی مردم بلکه ایراد اصلی شهرهاست که تنها دل رحمی و شگفتی مردم را به همراه دارد.

تداوم مناسب‌سازی تا حق انتخاب برای معلولان

«مجتبی کریمی» یکی از معلولان یزدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این که جشنواره گردشگری از چند گذشته به منظور ترویج فرهنگ مناسب سازی شهری و در دسترس کردن شهر برای معلولان برنامه‌ریزی شده است، می‌گوید: مناسب‌سازی برخی از اماکن تاریخی، معابر و هتل‌ها اقدامات قابل توجهی در یزد محسوب می‌شوند اما هنوز این فرآیند طولانی جای کار زیادی دارد.

وی با بیان این که مناسب‌سازی اماکن تاریخی از استانداردهای لازم برخوردار بود، اضافه می‌کند: کاری که برای اولین بار در یزد و کشور به ویژه در اماکن خاصی مانند زورخانه با رعایت تمام استانداردهای لازم انجام شد، هنوز در ابتدای راه است.

این شهروند یزدی نامناسب‌بودن خانه‌های تاریخی و قدیمی را از مهمترین نیازهای یزد برای مناسب‌سازی می‌داند و می‌گوید: باید روزی شهر و تمام اماکن تاریخی و خانه‌های قدیمی و تاریخی به میزانی مناسب‌سازی شوند تا یک معلول بتواند به انتخاب خودش، محل مورد نظر را انتخاب و از آن بازدید و دیدن کند.

مناسب‌سازی یزد، پایان ندیدن‌ها و آغاز مطالبه‌گری

در این رابطه «مجید احمدی» راهنمای گردشگری گردشگران اولین جشنواره ملی گردشگری معلولین یزد نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، به همت شهرداری، شورای شهر و تیم تشریفات راهنمایان گردشگری در برگزاری این جشنواره اشاره و تصریح می‌کند: دو گروه از معلولان سراسر کشور در این جشنواره حضور داشتند که از نتایج حضور آنان، پیگیری برای سوق دادن نیاز شهر به مناسب سازی به سمت شهرداری و شوراهای شهرشان بود.

وی با بیان این که حضور گردشگران معلول بازخوردهای مناسبی را به دنبال داشت، اظهار می‌کند: این گردشگران رمپ‌ها و سایر سازه‌ها را در حین بازدید مورد بررسی قرار دادند و بازخوردهای آن را به شهرداری برای اعمال تغییرات مذکور انعکاس دادیم.

احمدی با بیان این که علاوه بر معرفی انبیه تاریخی و زیبایی‌ها و جاذبه‌های یزد، در مورد فرهنگ‌سازی مطالبه‌گری نیز صحبت شد، می‌گوید: فرهگسازی مطالبه‌گری برای سراسری شدن این مسئله در کشور یکی از مهمترین اقدامات انجام شده در این تورها بود به طوری که آغاز این حرکت در شهرهای دیگر پایان ندیدن‌ها و آغاز مطالبه‌گری باشد.

وی از اجرای فم تورهای معلولان ویژه گردشگران خارجی نیز در آینده خبر می‌دهد و اظهار می‌کند: با توجه به شعار روز جهانی گردشگری سال ۲۰۱۶ «گردشگری برای همه»، شهر میراث جهانی یزد هم باید برای تمام گروه‌ها مانند معلولین و سالمندان مناسب سازی شود تا همه بتوانند از زیبایی‌های این شهر بهره‌مند شوند.

وی در پایان از یزد به عنوان شهر در دسترس یاد می‌کند و می‌گوید: از این به بعد یزد، شهر در دسترس گردشگری خواهد بود که می‌تواند پذیرای همه گردشگران داخلی و خارجی باشد.

آنطور که انتظار می‌رود فراهم شدن این امکان برای گردشگران با توجه به معیارهای سازمان یونسکو در انتخاب یزد به عنوان سومین شهر جهانی، تاثیرگذار بوده و گردشگران زیادی از دنیا به دنبال رعایت حقوق اقلیت‌ها در این جامعه جهانی و مردم‌دوست برای سفر به یزد ترغیب می‌شوند و این در حالی است که یزد تلاش دارد تا به یکی از مقاصد گردشگری در دسترس دنیا تبدیل شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha