• چهارشنبه / ۲۰ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۱
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98092015254
  • خبرنگار : 71592

آغاز مذاکرات صلح سودان در جوبا

آغاز مذاکرات صلح سودان در جوبا

مذاکره‌کنندگان سودان در جوبا آمادگی خود را برای دستیابی به توافق‌نامه صلح جامع و پایدار که به وضعیت جنگی سودان پایان داده و اهدف انقلاب این کشور را در برقراری آزادی، صلح و عدالت محقق کند، اعلام کردند.

به گزارش ایسنا، روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن نوشت، سومین دور مذاکرات صلح سودان زیر نظر دولت سودان جنوبی در جوبا آغاز شد. این مذاکرات در پی امضای توافق‌نامه "چارچوب مذاکرات صلح" که طبق ابتکارعمل سالواکر میاردیت، رئیس جمهوری سودان جنوبی منعقد شد، به مدت دو ماه متوقف شده بود.

جنبش‌های مسلح مشارکت‌کننده در این دور آمادگی خود را برای دستیابی به صلح پایدار اعلام کردند و هیئت میانجی در مذاکرات صلح سودان به ریاست توت قلواک، مشاور رئیس جمهوری سودان جنوبی نیز تأکید کرد، طرف‌ها کاملا تمایل دارند که این دور از مذاکرات قاطع و تعیین کننده باشد.

در افتتاحیه این دور از مذاکرات محمد حمدان دقلو معروف به حمیدتی، معاون رئیس شورای انتقالی سودان گفت، هدف از این دور تکمیل مذاکراتی است که برای دستیابی به صلح جامع و پایدار در جوبا آغاز شده است؛ صلحی که به جنگ پایان داده و صلح را برقرار می‌کند.

وی افزود: در این دور از مذاکرات با اراده قوی حضور پیدا کرده‌ایم؛ اراده‌ای که از سوی همه مردمی خواهان صلح و حل بحران حمایت می‌شود. صلح به یک احساس عمومی تبدیل شده است و ما تلاش می‌کنیم به این موضوع که مسائل حاشیه‌ای را حل و فصل و عدالت و برابری را محقق می‌کند، عینیت ببخشیم.

همچنین عبدالعزیز الحلو، رئیس جنبش مردمی- شاخه شمال در این دور از مذاکرات گفت، این جنبش برای ادامه مذاکرات آماده بوده و نسبت به تحقق نتایج مثبت پیرامون روند صلح خوش‌بین است.

الهادی ادریس یحی، رئیس جبهه انقلابی سودان و منی ارکو مناوی، رئیس جنبش آزادسازی سودان نیز اظهار کردند، آماده انجام مذاکره هستند.

مناوی در ادامه نسبت به مشارکت ائتلاف آزادی و تغییر در این دور از مذاکرات به شدت اعتراض کرد چرا که دولت سودان در واقع از همین ائتلاف تشکیل شده است.

جنبش‌های مسلح سودان از سال ۲۰۰۳ در اقلیم دارفور و از سال ۲۰۱۱ در استان‌های النیل الازرق و کردفان جنوبی واقع در جنوب سودان با یکدیگر در جنگ هستند اما براندازی دولت عمر البشیر، رئیس جمهوری برکنار شده سودان طرف‌های سودانی را به دیدار و مذاکره با یکدیگر سوق داد.

در این دور از مذاکرات که در جوبا برگزار می‌شود جنبش‌های مسلح، هیئت دولت سودان به ریاست حمیدتی و تعدادی از مسؤولان و وزرا مشارکت دارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha