• پنجشنبه / ۲۱ آذر ۱۳۹۸ / ۰۶:۲۵
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 98092115603
  • خبرنگار : 71296

دفاع خوش چهره از طرح غربالگری یارانه بگیران

فقط ۴۰ درصد مردم واقعا به یارانه نقدی‌ نیاز دارند

فقط ۴۰ درصد مردم واقعا به یارانه نقدی‌ نیاز دارند

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: حدود ۴۰ درصد مردم واقعا نیازمند دریافت یارانه نقدی هستند.

محمد خوش چهره، استاد اقتصاد دانشگاه تهران در گفت وگو با ایسنا با بیان اینکه فلسفه پرداخت یارانه ایجاد عدالت اجتماعی بوده است، اظهار کرد: زمانی که نماینده مجلس بودم و موضوع هدفمندی یارانه ها مطرح شد، از جمله مخالفان پرداخت یارانه نقدی بودم، چون این کار را فقط یک مُسکن دارای تاثیر موقتی می‌دانستم.

وی افزود: بارها گفته‌ام که به جای پرداخت پول نقد بهتر است نقدینگی برای بنگاههای تولید در راستای ایجاد اشتغال پرداخت شود، زیرا بخش بزرگی از جامعه یارانه بگیران جوان و بیکار هستند که می‌توان با ایجاد اشتغال، این گروه را صاحب شغل کرده و از سویی به رشد اقتصادی کشور کمک کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه پرداخت یارانه نقدی باعث می شود که از تولید ملی غافل شویم، اظهار کرد: امروز تعداد افرادی که یارانه دریافت می کنند برابر با جمعیت کشور و مشخص است که عدالت در توزیع یارانه نقدی وجود ندارد؛ در حالی که هدف اصلی آن ایجاد عدالت اجتماعی بوده است.

نماینده دور هفتم مجلس شورای اسلامی افزود: البته درطرح حذف یارانه هم باید دقت  و وسواس زیادی صورت گیرد تا کسانی که واقعا نیازمند هستند، حذف نشوند.

به گزارش ایسنا، از سال ۱۳۸۹ تاکنون که قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شده، با وجود انتقادات زیادی که نسبت به پرداخت همگانی یارانه وجود داشت، تاکنون ۷۸ میلیون نفر یعنی بالای ۹۰ درصد جمعیت ایران مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی را ماهانه دریافت می‌کردند که هزینه سنگینی در حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان در هر ماه به دنبال دارد و این پرداخت مانع از رسیدن سهم سایر بخش‌های تعیین شده در قانون هدفمندی یارانه‌ها شده است.

از شهریورماه سال جاری و بنابر تکلیف قانون بودجه مبنی بر حذف سه دهک بالای درآمدی از لیست یارانه بگیران، غربالگری در دستور کار قرار گرفت و در این ماه یارانه حدود ۱۶۳ هزار خانوار که جمعیتی نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر را در بر می گرفت حذف شد. این روند قرار است تا پایان سال ادامه داشته باشد و یارانه افراد پردرآمد حذف شود. طبق برآورد دولت سه دهک بالای درآمدی حدود ۲۵ میلیون نفر هستند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۱ ۰۸:۴۹

چقدر خوب اکثر مردم وضعشون خوبه

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۱ ۰۹:۰۱

سلام- اولاًهمانگونه که مستحضریدکشورهای دارای پایه اقتصادی مشخص و صنعت پویا به نیروهایی که توانایی انجام کاردارند بیمه بیکاری پرداخت میکنند که مبالغ پرداختی آنها با یارانه ما اصلاًقابل مقایسه نیست. دوم اینکه آقای دکتر با توجه به تجارب ارزنده شما مرحمت فرمایید عنوان کنید یارانه را به کدام بنگاه تولیدی که توان رقابت با سایر بنگاهها داشته و توان جذب این همه سیل عظیم بیکاران را داشته باشد تخصیص داده شود. لطفاً کلی صحبت نفرمایید بلکه مصداقی نوع بنگاه تولیدی را بیان فرمایید.

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۱ ۰۹:۰۳

بشدت غلط! فقط 40 درصد!! یعنی بیش از 50 میلیون نفر وضع خوبی دارند!! لطفا نظرات کارشناسی درست مطرح بفرمائید. متأسفم...

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۱ ۰۹:۰۶

همه چیز برگردونید به سال 1359 چون شما بجای پیشرفت تو مملکت داری پس رفت داشتید،یارانه رو از اجناس برداشتید که بدست مردم بدین ولی ندادین حالا همین مقدار کم رو میخواید پس بگیرید

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۱ ۰۹:۰۶

سوال من اينست آيا هرگز اين ارقام حسابرسي شده است. از كجا معلوم كه بخشي از اين مبالغ به حسابهاي ديگر رفته باشد

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۱ ۱۰:۳۳

فقط

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۱ ۱۱:۲۴

ایشان بهتر ه از طرف خودشان صحبت کنند نه بقیه مردم

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۱ ۱۱:۳۱

دروغ تا کجا ؟ ما با همین حقوق هم زندگیمان قبل از گرانی های دو سال قبل نمی گذشت / حالا با اینهمه گرانی / یعنی روز به روز مردم متمول تر میشن / از خدا بترسید یه کاری نکنید که دیگر به شما اعتماد نکنیم و دچار عذاب الهی شوید

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۱ ۱۱:۳۳

این نشون میده 40 درصد مردم زیر خط فقر هستند. یک 30 درصد هم اعلام کردند رویخط فقرند. میشه 70 درصد مردم بدبختند. ...

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۱ ۱۱:۳۹

از ارائه آمار و ارقام خیالی پرهیز کنید. کشور را به سوی هرج و مرج سوق ندهید.

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۱ ۱۲:۲۷

این سرنوشت محتوم این مردم است که راه حل ها اغلبا غیر حرفه ای و پر هزینه و پر انحراف باشند. خدا نکنه که یک وقت نگاه کنیم ببینیم کشورهای پیشرفته تر از ما با این جور معضلات چگونه کنار می آیند. در تقریبا همه کشورهای اروپایی سیستم تامین اجتماعی (بهزیستی) وجود دارد (البته با کیفیت های مختلف!) که نه تنها پوشش زیستی افراد ضعیف جامعه را عهده دارد، بلکه در برنامه های هوشمند و جامع ارتقا و بکارگیری افراد را در بازار کار عهده دار هست. از جمله محاسن این سیستم با بانک اطلاعاتی لازم جلوگیری از سوٕ استفاده و حیف و میل کردن منابع مالی میباشد. حسن دیگر، با شفافیت در بخش های مستمند جامعه از انحرافات و اضمحلال جامعه پیشگیری و سلامت و کارایی جامعه حفظ و ارتقا میابد.

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۱ ۱۳:۰۱

یارانه ثروتمندان حذف بشود اشکالی ندارد.

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۱ ۱۳:۳۹

قیمتا رو برگردونین به قبل سال 90 به هیچ کس هم یارانه ندید تمام غیر اینم حرفاتون میشه خنده دار با تشکر

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۲ ۰۶:۲۲

هر کی میاد یک حرفی میزنه. یکی میگه ۸۰ درصد یک دیگه میگه ۵۰ درصد. خلاصه ملت شدن موش آزمایشگاهی.

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۲۶ ۰۲:۰۴

آنوقت درمجلس چقدر حقوق میگرفتید؟

avatar
۱۳۹۸-۰۹-۳۰ ۱۵:۵۵

455000 ریال بی ارزش

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۰۵ ۰۷:۳۲

نفست از جای کرم بلند میشه،وقتی که وضع مالی خودتان خوب هست چه خبر از بقیه دارید40 درصد؟؟؟این آمار را چطور بدست آوردی،با این تورم وبالا رفتن قیمت خانه،خودرو و...همه نیازمند یارانه هستند ولی نه ماهی 45500بلکه ماهی چهار میلیون ،البته اگر در این مملکت داری زندگی میکنی و...

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۰۶ ۰۲:۲۰

به دلار تو ایران باید خرج کنیم بعد به ریال یارانه بدن، من میرم مدرسه غیر انتفاعی درس میدم ماهی ۳۰۰ هزار تومن،تازه بهم یارانه هم نمیدن

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۰۶ ۱۴:۴۳

درصورتیکه مستاجر وبازنشسته هستم و دو فرزندتحصیل کرده بیکاردارم چطورمیشودیارانه اول ودوم بنده قطع میشود واقعاانسان متاسف میشود ...