• شنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۱:۰۷
  • دسته‌بندی: کرمانشاه
  • کد خبر: 98092316583
  • خبرنگار : 50180

نواخته شدن زنگ پژوهش در مدارس کرمانشاه

مدیرکل آموزش و پرورش: باید به سمت پژوهش‌محوری برویم

مدیرکل آموزش و پرورش: باید به سمت پژوهش‌محوری برویم

ایسنا/کرمانشاه مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه گفت: برای موفقیت در حوزه‌های مختلف باید نگاهمان را عوض کنیم و به سمت پژوهش‌محوری برویم.

مجید یزدان‌پناه در آیین نواختن زنگ پژوهش که امروز(23 آذر) در هنرستان صنایع شیمیایی کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: اگر آموزش و پرورش در مسیر پژوهش‌محوری حرکت کند و دانشگاه و صنعت نیز آموزش و پرورش را در این مسیر یاری کنند، می توانیم در تحقق شعار سال انتخاب شده از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان "رونق تولید" گام‌های مثبتی برداریم.

یزدان‌پناه تاکید کرد: دانشگاه بدون صنعت و صنعت بدون دانشگاه به دردی نمی خورد و نمی‌توانند مسیر جامعه را به سمت تولید سمت و سو دهند، لذا برای برون رفت از مشکلات حوزه تولید باید نگاهمان را عوض کرده و به سمت پژوهش‌محوری برویم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه هم اکنون شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان کرمانشاه یکی از قویترین شوراهای پژوهشی کشور است، گفت: امروز معلمان پژوهنده استان کرمانشاه در کشور حرف برای گفتن دارند و صاحب رتبه‌های برتر هستند.

یزدان‌پناه با اشاره به حضور 668 نفر از معلمان استان در برنامه معلم‌پژوهی گفت: 30 نفر از این معلم ها به مرحله استانی و یک نفر به مرحله کشوری راه پیدا کرد که نشان از موفقیت‌های معلمان استان در حوزه پژوهش دارد.

وی در ادامه با اشاره به ورود موفق دانش‌آموزان استان به حوزه پژوهش‌محوری، گفت: باید دستاوردهای این دانش آموزان را در قالب نمایشگاه‌هایی به جامعه عرضه کنیم و در عین حال برای توانمندتر کردن این دانش‌آموزان نیز برنامه ریزی داشته باشیم.

 یزدان‌پناه اشاره ای هم به رویکرد مدارس استان به سوی پژوهش محوری داشت و گفت: امسال 400 مدرسه مقطع ابتدایی در استان کرمانشاه وارد عرصه پژوهش محوری شده‌ که 300 مدرسه آن در مناطق روستایی و 100 مدرسه دیگر در مناطق شهری هستند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه در ادامه با انتقاد از گرایش زیاد دانش آموزان به تحصیل در رشته علوم تجربی، اظهار کرد: دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها بدانند که گرایش صرف به تحصیل در رشته علوم تجربی نه تنها آنها را به موفقیت در زندگی نزدیک نمی‌کند، بلکه حتی احتمال سرخوردگی آنها به دلیل ناتوانی در تحصیل در رشته‌های پزشکی، دندان‌پزشکی، داروسازی و... نیز دور از انتظار نخواهد بود.

یزدان‌پناه با بیان احتمال قبولی دانش آموزان در رشته های پزشکی به دلیل گرایش زیاد دانش‌آموزان به تحصیل در این رشته ها زیاد نیست، تاکید کرد: بر اساس آمارها هم اکنون سالانه 600 تا 700 هزار نفر در رشته تجربی در آزمون سراسری شرکت می کنند، اما احتمال پذیرش تنها سه تا چهار هزار نفر در رشته های گروه علوم پزشکی در دانشگاه‌ها وجود دارد.

یزدان‌پناه این را هم گفت که در حال حاضر در رشته های ریاضی و علوم انسانی به ترتیب 101 و 99 هزار صندلی خالی در دانشگاه ها وجود دارد.

وی با اشاره به برنامه ریزی آموزش و پرورش استان کرمانشاه برای سوق دادن دانش آموزان از تحصیل در رشته علوم تجربی به دیگر رشته‌ها، گفت: از دو سال پیش تاکنون درصد گرایش دانش آموزان به رشته تجربی از نزدیک 60 درصد به 42 درصد رسیده و استان کرمانشاه هم اکنون جزو معدود استان هایی است که این آمار در آن به زیر 50 درصد دانش آموزان رسیده است.

یزدان‌پناه گفت: گرایش دانش‌آموزان استان کرمانشاه به تحصیل در رشته ریاضی تا دو سال پیش سه درصد بود که هم اکنون به نزدیک 10 درصد رسیده است.

مدیر کل آموزش و پرورش استان کرمانشاه با توصیه به دانش‌آموزان برای تحصیل در رشته های فنی، تاکید کرد: جامعه و بازار کار به شدت  به تحصیلکردگان رشته‌های فنی نیاز دارد. 

در این مراسم ضمن نواخته شدن زنگ پژوهش، از جمعی از پژوهشگران برتر دانش‌آموزی استان کرمانشاه تقدیر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha