• شنبه / ۲۳ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۳۳
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 98092316908
  • منبع : نمایندگی سمنان

عبور راه‌آهن از تپه‌حصار تجسم بی‌مهری به داشته‌های باستانی و گردشگری

عبور راه‌آهن از تپه‌حصار تجسم بی‌مهری به داشته‌های باستانی و گردشگری

ایسنا/سمنان نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی از عبور راه‌آهن از تپه حصار به‌عنوان بی‌مهری به داشته‌های باستانی و گردشگری یاد کرد.

ابوالفضل حسن‌بیکی در جلسه مشترک شورای برنامه ریزی و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان سمنان اظهار کرد: اگر در گذشته راه آهن از تپه حصار عبور نمی‌کرد، شاهد اعتراض گردشگران داخلی و خارجی به این موضوع و تداوم بی مهری‌های انجام شده به این اثر تاریخی و باستانی مهم نبودیم.

وی با اشاره به توانمندی‌های شهرستان دامغان گفت: دامغان علاوه بر گردشگری در بخش‌های مختلف صنعتی، کشاورزی و خصوصا معدنی از پتانسیل بالایی برخوردار است.

وی با گلایه از کم‌توجهی به ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری دامغان از این شهرستان به عنوان یکی از تاریخی‌ترین شهرهای کشور نام برد و افزود: مردم دامغان از عدم ‌توجه به آثار تاریخی و گردشگری به دلیل اقدامات انجام شده و تخریب آنها، رنج می‌برند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: مخازن معادن ما در جنوب دامغان و شاهرود از ظرفیت های بسیار بالایی برخوردار است اما برای برای حضور سرمایه گذاران در این بخش نیازمند فرآهم کردن زیرساخت‌ها در این بخش هستیم.

نماینده مردم شهرستان دامغان در مجلس شورای اسلامی  با اشاره به برخی پروژه‌های این شهرستان در حوزه راه خاطرنشان کرد:زیرگذر روستای قدرت آباد یکی از مسائلی است که باید پیگیری شده و به عنوان مطالبه مردمی صورت پذیرد.

وی از کریدور شمال به جنوب به عنوان یکی از مهمترین محورها در منطقه نام برد و گفت: ساری- دامغان(امیرآباد، گلوگاه)- معلمان(سمنان،رشم)- جندق بهترین، به صرفه ترین و اقتصادی ترین مسیر برای کریدور شمال به جنوب در استان است.

به گزارش ایسنا؛قدمت و دیرنگی تمدن تپه حصار به دوران پیش و هزاره چهارم تا هزاره نخست پیش از میلاد می‌رسد.

متاسفانه در دوره پهلوی اول و در کشاکش ورود ایران به عصر مدرن، نخستین خط ریلی راه آهن از این محوطه ارزشمند باستانی عبور داده شد همچنین پس از انقلاب و در دهه 70 نیز خط دیگری از درون این محوطه باستانی گذشت و با پروژه "راه اندازی قطار برقی تهران- مشهد" دوباره زمزمه عبور خط دیگری از این محوطه با انتقاداتی به همراه داشته است.
تپه حصار دامغان برای نخستین بار توسط اریخ اشمیت از دانشگاه پنسیلوانیا در سال 1312 مورد کاوش قرار گرفت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha