• یکشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۷
  • دسته‌بندی: ادبیات و کتاب
  • کد خبر: 98092417935
  • خبرنگار : 71626

حنیف، برگزیده جایزه «جلال» عنوان کرد

بی‌فروغ شدن نقد ادبی در ایران

بی‌فروغ شدن نقد ادبی در ایران

محمد حنیف، برگزیده بخش نقد ادبی جایزه «جلال» معتقد است جریان نقد ادبی در مملکت ما بی‌فروغ شده است.

این نویسنده که در بخش نقد ادبی دوازدهمین دوره جایزه ادبی «جلال آل‌ احمد» با کتاب «بومی‌سازی رئالیسم جادویی در ایران»، اثر مشترکش با محسن حنیف، برگزیده شده است، در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت نقد ادبی و گله نویسندگان و مترجمان از کمبود نقد ادبی اظهار کرد: سال‌هاست که جریان نقد ادبی در مملکت ما بی‌فروغ شده است. در این‌جا جا دارد یادی کنم از استاد نقد ادبی عبدالعلی دستغیب که امروزه واقعا جای فعالیت امثال ایشان خالی‌ است.

او افزود: اما این‌که چرا نقد ادبی وجود ندارد، دلایل متعدد و مختلفی دارد که بخشی از آن برمی‌گردد به این‌که جریان‌های ادبی باید از جریان‌های نقد پشتیبانی کنند. بخش دیگر آن هم به این برمی‌گردد که جامعه ما گاه نقد را با انتقاد اشتباه می‌گیرد.

حنیف به نخستین نقد نوشته‌شده بر کتابش اشاره و بیان کرد: اولین سپاسم را به آقای دکتر عبداللهیان می‌گویم که نخستین نقد را بر کتاب «بومی‌سازی رئالیسم جادویی» نوشت و منتشر کرد؛ هرچند که بسیاری از موارد این نقد مورد تایید ما نبود و به آن‌ها پاسخ دادیم، اما جای سپاس دارد برای این‌که این کتاب را دیدند و درباره‌اش نوشتند. اما امروزه بسیاری این تحمل را ندارند.

برگزیده جایزه «جلال» با بیان این‌که نقد باید پشتیبانی شود گفت: منتقد ادبی باید ساعت‌ها و گاه روزها برای نقد وقت بگذارد، البته نقد باید به نوعی از طرف متولیان فرهنگی حمایت شود.

محمد حنیف که پیش‌تر در جایزه «قلم زرین» با کتاب «بومی‌سازی رئالیسم جادویی در ایران» برگزیده شده بود، درباره برخورد جامعه ادبیات با این اثر در فاصله چندماهه میان این دو جایزه بیان کرد: طرح این کتاب با نقد یکی از استادان دانشگاه و پاسخی که پسرم، محسن حنیف به آن داد شروع شد، که در پی آن خانم دکتر رضایی از دانشگاه علامه در یک مقاله علمی-پژوهشی درباره این کتاب نوشتند. در این فاصله هم جلسه نقدی نبوده اما معرفی‌هایی از این کتاب در رسانه‌ها منتشر شده است. 

او در پایان گفت که رمان «با اعمال شاقه» کتاب بعدی اوست که توسط انتشارات نیستان منتشر خواهد شد. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha