• یکشنبه / ۲۴ آذر ۱۳۹۸ / ۱۷:۲۳
  • دسته‌بندی: دین و اندیشه
  • کد خبر: 98092418115
  • خبرنگار : 71461

صالحی: نهج البلاغه کتاب هستی شناسی است

صالحی: نهج البلاغه کتاب هستی شناسی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر این موضوع که نهج البلاغه کتابی است که برای تمام بشریت نوشته شده است، گفت: این کتاب توسط یک انسان کامل با روح متعالی نوشته شده است. نهج البلاغه یک کتاب هستی شناسی است آیت الله جوادی آملی در شرح نهج البلاغه از بعد حکمت نظری و علمی ورود پیدا کرده است. کسی که می‌خواهد به شرح این کتاب بپردازد باید در این دو حوزه توانمند باشد که آیت‌الله جوادی آملی از این ویژگی بهره‌مند است.

به گزارش ایسنا، سید عباس صالحی ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ عصر امروز (یکشنبه) ۲۴ آذر ماه در مراسم رونمایی از کتاب «سلونی‌قبل ان تفقدونی (تحریر نهج البلاغه) آیت الله جوادی آملی» با بیان این که نهج‌البلاغه توسط فردی نگاشته شده که دارای بالاترین روح لطیف انسانیت است، اظهار کرد: نهج‌البلاغه یک کتابی است که نه تنها برای ما شیعیان بلکه برای تمام بشریت یک منشور ماندگار است این کتاب تجلی یک جان بزرگ و یک انسان کامل با روح متعالی است. در مجموع می‌توانیم بگویم نهج البلاغه یک کتاب هستی‌شناسی است.

وی با اشاره به این موضوع که مفاهیم و معانی ارزشمندی در این کتاب وجود دارد و همچنین شاهد تنوعات موضوعی، فرازمانی و فرامکانی این کتاب هستیم، خاطرنشان کرد: در تاریخ کتب اسلامی نهج‌البلاغه متمایز و ممتاز است. بعد از قرآن مجید کمتر کتابی همچون نهج‌البلاغه نظر مردم را به خود جلب کرده است. هر فردی که به نهج البلاغه رجوع کند بهره‌ای از این کتاب خواهد برد اما شرح نهج البلاغه آیت الله جوادی آملی بر نهج البلاغه طعم و تفسیر دیگری دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: فقها و اندیشمندان و محققان ادبی و سیاسی زیادی بر این کتاب تفسیر نوشتند اما شرح آیت الله جوادی آملی بر نهج البلاغه بسیار جزئی‌تر و ارزشمندتر است. چرا که ایشان در حوزه نهج البلاغه یک متخصص جامع محسوب می‌شود.

صالحی در ادامه با اشاره به برخی از ویژگی‌های علمی و اخلاقی آیت الله جوادی آملی افزود: در تفسیر نهج البلاغه برخی در حوزه حکمت نظری و برخی در حوزه عملی ورود پیدا کرده‌اند. این امر در حالی است که آیت الله جوادی آملی بر حکمت نظری و عملی نهج البلاغه ورود پیدا کرده است. این کتاب سرشار از دو بال توحید و سیاست است و کسی که می‌خواهد به این کتاب بپردازد باید در این دو حوزه توانمند باشد. در روش شناسی آیت الله جوادی آملی ارتباط بین مفاهیم را می‌توان درک کرد.   همچنین مناسبات قرآن و نهج البلاغه نیز در این اثر دیده می‌شود.

وی با تاکید بر این مطلب که در تار و پود این اثر رفت و برگشت در حوزه تفسیر و شرح نهج البلاغه به خوبی مشهود است و در این اثر به خوبی شرح نهج البلاغه از قرآن و بالعکس را می‌بینیم ادامه داد:  نهج البلاغه را زمانی می‌توان شناخت که حضرت علی (ع) را بشناسیم تصویرسازی آیت الله جوادی آملی از حضرت علی (ع) در این کتاب به خوبی مشهود است. حکمت متعالی نیز در این کتاب دیده می‌شود. استاد جوادی آملی یک متکلم و ادامه دهنده راه شهید مطهری است و جزو کسانی است که فلسفه نو امروز را با توجه به شبئات پاسخگو هستند. در تصویر نهج البلاغه آیت الله جوادی آملی مواردی را می‌بینیم که در ۱۴۰۰ سال پیش در نهج البلاغه پاسخ داده شده و امروز آن را به زبان روز مطرح کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه تاکید کرد: ما باید روایات و نهج البلاغه را به صورت یک جا ببینیم و نباید از احادیث و روایات آن گونه که خودمان می‌خواهیم تفسیر و برداشت داشته باشیم. شرح نهج البلاغه آیت الله جوادی آملی نیز به گونه‌ای نوشته شده است که می‌توانیم از آن به عنوان سوژه پژوهشی نیز بهره ببریم. این تالیف که به ۲۲ جلد خواهد رسید در ذیل خود پژوهش‌های جدیدی را تعریف می‌کند. کلماتی که از حضرت علی (ع) مطرح شده و تاکنون تفسیری بر آن صورت نگرفته است در این کتاب به آن پرداخته خواهد شد. امید است این اثر فرصتی را فراهم کند که جامعه مسلمانان و بشریت بتوانند با نهج البلاغه بیشتر از گذشته انس بگیرند.

در پایان این مراسم از کتاب آیت الله جوادی آملی رونمایی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha