• دوشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۸ / ۱۱:۴۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 98092518543
  • خبرنگار : 99999

ژاپن و کره جنوبی برای حل نزاع تجاری مذاکره کردند

ژاپن و کره جنوبی برای حل نزاع تجاری مذاکره کردند

مقامات ارشد ژاپن و کره جنوبی امروز (دوشنبه)، بعد از اینکه توکیو سختگیری‌ها بر قطعات نیم‌هادی ساخت کره جنوبی را در اوایل سال جاری میلادی بیشتر کرد، برای اولین بار در مورد صادرات فناوری‌های پیشرفته با هم مذاکره کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این نشست که در سطح مدیران کل صورت گرفت، میان یویچی لیدا، مدیر کل اداره کنترل تجارت ژاپن و لی هو هیون، همتایش از کره جنوبی در توکیو برگزار شد. این دو مقام در ابتدای صحبت با هم دست دادند، با این حال در ابتدای مذاکرات خود در برابر رسانه‌ها صحبت نکردند.

بیش از سه سال است که نشستی در این سطح میان مقامات ژاپن و کره جنوبی صورت نگرفته است.

ژاپن در ماه ژوئیه با اشاره به نگرانی‌های امنیت ملی، کنترل‌های تجاری خود را بر محصولات ساخت کره جنوبی که در تلفن‌های هوشمند، صفحه‌های  نمایش تلویزیون و دیگر محصولات فناوری پیشرفته استفاده می‌شود، شدیدتر کرد. ژاپن همچنین یک ماه پس از آن کره جنوبی را از فهرست "شرکای تجاری قابل اعتماد"اش حذف کرد.

کره جنوبی از ژاپن خواسته است که در این اقدام بازنگری کند و همچنین گفته است که توکیو کنترل صادرات را در جریان حکم دادگاه کره جنوبی که از شرکت‌های ژاپنی خواسته به کارگران سابق کره به دلیل رفتارشان در جریان حاکمیت استعماری در سال‌های ۱۹۱۰ تا ۱۹۴۵ در شبه جزیره کره غرامت مالی پرداخت کنند، به عنوان سلاحی علیه کره جنوبی به کار گرفته است. توکیو به سئول برای پایبندی به توافقنامه ۱۹۶۵  برای حل و فصل اختلاف دو کشور در مورد کارگران کره‌ای دوران جنگ فشار می‌آورد و از تصمیمات دادگاه به عنوان نقض حقوق بشر انتقاد می‌کند. 

محدویت‌های تجاری ژاپن علیه کره جنوبی اقدامات تلافی‌جویانه دیگری را در پی داشته که با تهدید سئول برای خروج از پیمان شراکت اطلاعات نظامی با توکیو وارد حیطه امنیت ملی شده‌ است.

به دنبال فشارهای مداوم واشنگتن و موافقت توکیو با از سر گرفتن مذاکرات کنترل صادرات که سئول خواستار آن شده، این پیمان تنها چند ساعت قبل از اینکه در ماه نوامبر منقضی شود، حفظ شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha