• دوشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۷
  • دسته‌بندی: مرکزی
  • کد خبر: 98092518827
  • خبرنگار : 50203

رئیس علوم پزشکی اراک:

کاربردی شدن پژوهش های دانشگاهی هدف غایی دانشگاه‌هاست

کاربردی شدن پژوهش های دانشگاهی هدف غایی دانشگاه‌هاست

ایسنا/مرکزی رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: کاربردی شدن پژوهش ها در جهت رفع نیاز جامعه از اهداف غایی تحقیق و پژوهش در سطح دانشگاه های کشور است.

سید محمد جمالیان صبح امروز دوشنبه در آئین معرفی و تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی اراک، برگزاری دوره های آموزشی جهت توانمندسازی اعضای هیأت علمی را یکی از فعالیت های خوب حوزه پژوهش و فناوری این دانشگاه دانست و اظهار کرد: وضعیت کشور از لحاظ رشد فعالیت های پژوهشی و مقالات رو به بهبود است و بر اساس آمار تا کنون توانسته ایم جایگاه خوبی را در بین تمام کشورهای جهان بدست بیاوریم.

وی افزود: رویه پژوهش ها باید به سمت و سویی برود که بتواند مشکلات جامعه را حل کند. همه ما اذعان داریم که فعالیت های پژوهشی همیشه زیرساخت توسعه علم دانش کشور بوده اند. فعالیت های پژوهشی زمانی مثمرثمر واقع می شوند که مشکلات جامعه هم در آنها دیده شود که خوشبختانه اکثر پژوهش هایی که در دانشگاه علوم پژشکی اراک انجام می شود، با چنین محوریتی صورت می‌گیرد.

جمالیان خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اقدامات پژوهشی ذاتا دیر به نتیجه می رسند، امیدواریم در چند سال آینده شاهد نتیجه و ماحصل خوب این فعالیت ها باشیم. خوشبختانه تاکنون اتفاقات خوبی در حوزه پژوهش و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک بوقوع پیوسته است و این دانشگاه از حیث رتبه بندی علمی و رشد نشریات و مجلات خود توانسته به موفقیت های چشمگیری دست پیدا کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه بر اساس سامانه علم سنجی کشور، شور و علاقه اعضای هیأت علمی این دانشگاه برای انجام فعالیت های پژوهشی افزایش یافته است، بیان کرد: با همت دانشجویان و کارکنان این مجموعه، جایگاه این دانشگاه روز به روز در حال بهتر شدن است و امیدواریم شاهد روزی باشیم که این دانشگاه توانسته است به جایگاه اصلی خود در سطح کشور دست پیدا کند.

به گزارش ایسنا، معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این مراسم اظهار کرد: پیگیری تفاهم نامه، تصویب پروپوزال و اجرای برنامه های ریجستری سرطان پستان، بروزرسانی پرداخت های مالی طرح های تحقیقاتی و پایان نامه ها و حق التحریر مقالات اعضای هیأت علمی، ملحق شدن به برنامه کشوری بقا در ثبت سرطان جمعیتی، ملحق شدن به برنامه غربالگری کانسر کوئورکتال و... تعدادی از برنامه های این دانشگاه است که درصد هستیم طی دو سال آینده آنها را به مرحله اجرا برسانیم.

علیرضا کمالی از چاپ ۱۶۸۰ مقاله توسط اعضای هیأت علمی این دانشگاه در نمایه Scopus خبر داد و افزود: تاکنون ۳۱ هزار و ۵۴۱ بار به مقالات این دانشگاه در سطح بین المللی استناد شده است و ۱۴ درصد مقالات منتشر شده این دانشگاه نیز در قالب همکاری های بین المللی انجام شده است.

وی ادامه داد: تعداد مقالات چاپ شده این دانشگاه در یک درصد برتر مجلات جهان در سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۹ به ترتیب، ۷، ۱۰، ۸ و ۶ مورد بوده است، همچنین این دانشگاه موفق شده است در سال جاری میلادی ۹۴ مقاله منتشر شده اش را در جمع ۱۰ درصد مجلات برتر جهان در نمایه Cite score قرار دهد.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در حال حاضر این دانشگاه ۲۵۳ عضو هیأت علمی دارد که از این تعداد ۷۳ درصد به نمایه  Scopus، ۸۷ درصد به نمایه Google scholar و ۹۹ درصد به نمایه ORCID لینک شده اند. همچنین اعضای هیأت علمی این دانشگاه موفق شده اند تاکنون ۳۲۹ مقاله در بانک اطلاعاتی Scopus چاپ کنند که از این تعداد ۳۹ مقاله به صورت بین المللی بوده است و در مجموع توانسته اند نمره ۳۰ را در رتبه بندی H-index   به خود اختصاص دهند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم تفاهم نامه مشترک دانشگاه علوم پزشکی اراک و اداره کل حفاظت از محیط زیست استان مرکزی بمنظور جلوگیری از ورود آلاینده های ناشی از دود صنایع و کارخانجات استان مرکزی و انجام اقدامات لازم جهت کاهش این آلاینده ها به امضای طرفین رسید. همچنین در پایان این مراسم پژوهشگران برتر دانشگاه علوم پزشکی اراک معرفی و در حضور رئیس مرکز توسعه و هماهنگی اطلاعات و انتشارات علمی معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت از آنها تقدیر و تشکر شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha