• دوشنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۸ / ۱۴:۵۱
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98092518875
  • خبرنگار : 30054

نگاهی به روند تکامل نرم‌افزارهای مالی

نگاهی به روند تکامل نرم‌افزارهای مالی

اساس تکنولوژی برای آسایش و رفاه انسان‌ها تعبیه شده است.

به گزارش ایسنا، بنابراعلام فراپیام، بی‌شک نرم‌افزارهای پیچیده امروزی تاریخچه پیچیده و طولانی دارد و حاصل گامهای متعدد و تلاشهای دانشمندان مختلف در سراسر جهان است رویدادهای بسیاری در گوشه گوشه جهان روند توسعه کامپیوتر را پیش بردند  معمولا توسعه نرم‌افزارها به دنبال توسعه زبان‌های برنامه‌نویسی رخ داده است. زبان‌های برنامه‌نویسی نیز به موازات سخت‌افزارها و کامپیوترها توسعه یافته‌اند.

قدیمی‌ترین نمونه عملی از برنامه‌نویسی به سال ۱۸۰۱ در کشور فرانسه توسط شخصی بنام جکارد برمی‌گردد. او یک دستگاه بافندگی طراحی کرده بود که می توانست اعمال خاصی از بافندگی را که روی کارت‌های سوراخ شده (Punched card) ثبت شده بودند به ترتیب انجام دهد.

در این دوره، برنامه‌نویسی به موازات ساخت ماشین‌های جدید توسط پاسکال، بابیج، شوالتز و ... توسعه می‌یافت. برای حل هر مشکلی یک ماشین جدید ساخته می‌شد که چرخ دنده‌ها، سیم‌ها، میله‌ها و دستورات جدیدتری نسبت به قبل داشت.

در دهه ۱۹۴۰ اولین کامپیوتر الکترونیکی ساخته شد. حافظه محدود و سرعت بسیار پایین (به نسبت سرعت کامپیوترهای امروزی) از ویژگی‌های بارز کامپیوترهای الکترونیکی اولیه بودند. در این سالها که به عصر اطلاعات معروف بود، اجرای برنامه‌ها در کامپیوترها مستلزم تنظیم کلیدها، سوییچ‌ها و اتصال سیم‌های مختلف بود که منطق برنامه را مشخص می‌کردند.

سال ۱۹۴۸ همزمان بود با ارائه تئوری ریاضی ارتباطات توسط کلود شانن اساس تئوری اطلاعات (Information Theory) را شکل داد. این تئوری نحوه استفاده از منطق باینری (اعداد در مبنای دو، همان صفر و یک‌ها) در محاسبات نرم‌افزاری در کامپیوترها را بیان می کرد. تز ارائه شده توسط شانن دنیای صفر و یک ها (باینری) که اساس و پایه کامپیوترهای الکترونیکی امروزی هستند را شکل  داد. بعدها اولین کامپیوتر باینری در حین جنگ جهانی دوم توسط یک آلمانی بنام زوس ساخته شد.

این تحول بنیادین بر تمامی عرصه های زندگی فرعی و اجتماعی مردم اروپا اثر گذاشت و مناسبات اقتصادی_ اجتماعی و سیاسی جوامع اروپایی را دگرگون کرد و از طریق این قاره به سراسر جهان راه یافت و آثار مفید  بسیاری به جای گذاشت.

بارزترین عرصه تحول، قرار گرفتن ماشین در خدمت تولید بود که شیوه تولید را از تولید دستی به تولید کارخانه‌ای متحول کرد.

پیدایش و رشد کارخانه‌های بزرگ و کوچک با توانایی ساختن کالاهای همسان به مقدار زیاد، از یک سو به زوال صنایع‌دستی، روستایی و خانگی در مدت کوتاهی انجامید و از سوی دیگر، رقابت بین کارخانه‌داران را ایجاد کرد.

در ابتدا به علت کوچکی کسب و کارها و همچنین نبود فناوری، نیاز آن چنانی به سیستم‌ها و نرم‌افزارهای حسابداری جهت رسیدگی به امور مالی احساس نمی‌شد، اما رفته رفته  با گسترش و ایجاد کارخانه‌ها و مراکز بزرگ خرید و فروش کالاها و خدمات و … جای خالی سیستم‌هایی که بتوانند نیازهای مربوط به امور مالی این مجموعه ها را مرتفع نمایند به وجود آمد.

این موضوع باعث شد تا سازمان‌ها، شرکت‌ها و واحدهای تجاری احساس نیاز به ساز و کار کنترلی قدرتمند برای مدیریت و اصلاح انحرافات خود در حوزه حسابداری را موضوعی اساسی برای ادامه بقای شرکت بدانند و برای استقرار آن در داخل شرکت خود با شرکت‌های ارائه‌دهنده نرم‌افزارهای حسابداری همکاری‌ نمایند.

به طور دقیق نمی‌توان گفت که واقعا اولین برنامه حسابداری و مالی را چه کسی نوشته و نام آن چه بوده است. اما به جرات می‌توان گفت اولین نرم‌افزار حسابداری نوشته شده در ایران، در سال ۱۳۶۸ نوشته شده، این نرم‌افزار حسابداری به زبان FoxBASE

نوشته شده بود و نسخه‌های ابتدایی آن به زبان برنامه‌نویسی FoxPro بود. نرم‌افزار ACC فقط ثبت سند حسابداری و دفتر روزنامه و دفتر کل و دفتر تفضیلی و یک تراز آزمایشی ۴ ستونی داشت. حجم این نرم‌افزار حدودا ۰۹ / ۱ مگابایت بود و تنها روی یک دیسکت فلاپی جای می‌گرفت و به صورت رایگان در اختیار همگان قرار داشت. این نرم‌افزار در حدود ۴ سال بسیار معروف بود و مورد استفاده شرکت‌ها، افراد و سازمان‌های مختلفی قرار گرفت بود.

بعدها افراد حقیقی و حقوقی دیگری هم وارد عرصه تولید نرم افزار حسابداری شده و نرم افزارهای حسابداری جدیدی را تحت سیستم عامل  DOS و ویندوز به بازار ارائه کردند در بین همه این نرم‌افزارها، نرم افزار حسابداری فراپیام  برای اولین بار در سال ۱۳۷۵ وارد بازار شد.

در ابتدا سازمان‌ها نمی‌توانستند به نرم‌افزارها به صورت کامل تکیه کنند و بخش زیادی از کارها هنوز به صورت دستی انجام می‌شد ولی با پیشرفت علم حسابداری و برنامه‌نویسی، نرم‌افزارهای پیچیده‌تری به وجود آمدند که باعث سهل شدن رسیدگی به امور مالی شدند به نحوی که با وارد نمودن اطلاعات مالی مربوطه به این نرم افزارها، کلیه فعالیت‌های مربوط به تجزیه و تحلیل داده‌ها روی آن ها صورت می گیرد و نیزخروجی‌ها بر اساس نیاز کاربر تامین می‌شد.

از آن سال‌ها تا به امروز نرم افزارهای حسابداری بسیاری وارد بازار شده‌اند که هر کدام به نوبه خود، مزایا و نواقصی داشته و مشتریان خاص خود را در بازار کار کسب کرده‌اند ... پدیدآورندگان نرم‌افزارهای حسابداری سیستم‌های خود را به چند دسته تخصصی تقسیم می‌کنند، که  مجموع این سیستم‌ها یک سیستم متمرکز و یکپارچه مالی را تشکیل می‌دهد.

سیستم‌های یکپارجه  موجب  بهبود هماهنگی بین بخش‌های سازمان و افزایش کارایی فرآیندها می‌گردد و  کاهش هزینه‌های عملیاتی نظیر کاهش هزینه‌های کنترل موجودی انبار، کاهش هزینه تولید، کاهش هزینه‌های بازاریابی و پشتیبانی را بدنبال دارد، مزیت دیگری که از سیستم‌های یکپارچه در سازمان می‌توان انتظار داشت، تسهیل انجام روندهای روزمره و مدیریتی و دسترسی بهتر و سریع‌تر به داده‌ها می‌باشد و به این ترتیب مدیریت می‌تواند برای تصمیم‌گیری به سرعت به اطلاعات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشد و در نتیجه موجبات افزایش کارایی و بهروری را فراهم می‌آورد.  

جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره ۸۶۷۴۸ با ما در ارتباط باشید.

انتهای رپرتاژ آگهی 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha