• سه‌شنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۸ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: قم
  • کد خبر: 98092619498
  • منبع : نمایندگی قم

مزیت‎های جدید صنعت چاپ و بسته بندی مغفول واقع شده است

بمناسبت روز صنعت چاپ

ایسنا/قم رئیس مرکز علمی کاربردی جهاددانشگاهی واحد استان قم بیان کرد: مزیت‎های جدید صنعت چاپ و بسته بندی مغفول واقع شده است.

شبنم سادات فاطمی امروز سه شنبه در آیین اختتامیه رویداد چاره جو که در تالار مرکزی قم برگزار شد، گفت: در ابتدای ورود به عرصه ایده پردازی 5 مزیت استان قم بررسی شد و از میان صنعت چاپ و نشر، دام و طیور، گردشگری، صنعت کفش و سوهان و حلوا، اولین مزیت را برگزیدیم.
وی افزود: یکی از بخش‎هایی که باید به آن پرداخته شود، صنعت نشر و چاپ و بسته بندی است؛ وقتی وارد میدان شدیم، دریافتیم که این دو حوزه چقدر از هم جدا هستند. پیشتر تصور می‌شد که توان ناشران قم در حوزه کتاب است ولی بخش بسته بندی ارزش افزوده بسیاری در توسعه صادرات استان دارد.
رئیس مرکز جامع علمی کاربردی جهاددانشگاهی استان قم بیان کرد: پتانسیل عظیمی در این بخش وجود دارد که باور آن برای بسیاری مشکل است؛ به همین دلیل تصمیم گرفتیم موضوع رویداد چاره جو را با سیاست مرکز آینده علمی کاربردی قم دنبال کنیم.
وی افزود: این رویداد، اولین رویداد کشوری برای جذب ایده‎ها بوده است فضای این عرصه، فضای رویدادی و کسب و کار و استارتاپی است، در سطح کشور اولین مرکزی بودیم که به این صنعت پرداختیم و تصمیم گرفتیم در کنار صنعت قرار گیریم در حالی که بسیاری از دانشگاه‎های فنی و تخصصی کشور، می توانستند در این عرصه فعالیت کنند ولی متاسفانه کار جدی در این بخش وجود ندارد.
وی با اعلام هشدار جدی نسبت به کمبود فرایندهای تخصصی در این زمینه گفت: در این زمینه خوشبختانه رئیس اتحادیه چاپخانه داران و خرمی رئیس اتحادیه ناشران و موسسه مشاوره و آموزش کسب و کار آبان در کنار این پروژه قرار گرفتند و پیش نشست هایی نیز در این زمینه برگزار شد.
فاطمی اظهارکرد: ادارات دولتی وظیفه گره گشایی از صنعت را دارند کل سیاست‎ها هم در این حوزه چیده می شود ولی در عمل هیچ دغدغه ای برای رفع معضلات ندارند. البته باید گفت که دغدغه ها به حدی است که نمی توانند به شکل رسمی به این حوزه بپردازند.
وی خطاب به ایده پردازان گفت: ظرفیت ها و پتانسیل ها بسیار است و اگر با ایده وارد شوید در همین وضعیت رکود و اشتغال می توانید از نظر مالی تجربیات موفقی را تجربه کنید.

کارآفرین چاپ و بسته بندی:
کارآفرینان موفق، نگاهی جدید و مشتری مدار دارند
کارآفرین چاپ و بسته بندی بر لزوم نگاه جدی به دغدغه‎ها و نیازهای بازار را در کارآفرینی صنایع مختلف تاکید کرد.
ناصر فاتح امروز 25 آذرماه در رویداد چاره جو در صنعت چاپ، نشر و بسته بندی در تالار مرکزی شهر قم گفت: برای موفق شدن باید متفاوت بود، قطعا اگر همه با یک رویکرد حرکت کنند، تنها به یک بازار سنتی خواهند رسید.
وی افزود: انجام ساده یک تحقیق کلاسی برای یکی از اعضای خانواده و موفقیت آن باعث شد که ایده انجام تحقیقات را بپرورانم و همین رویکرد باعث موفقیت جالبی برای من شد.
کارآفرین عرصه چاپ و نشر بیان کرد: پس آن دوران، وارد کار چاپ و تراکت و... شدم؛ این کار را نیز با ساده ترین مسیر انجام دادم و فضای مجازی نیز به این شکل رونق نداشت.
وی گفت: پس از چاپ افست در روزنامه نیز مشغول شدم و کار طراحی و چاپ را نیز دنبال کردم، در ادامه چاپ های دیگر را نیز دنبال کردم و آنها را فراگرفتم زیرا حس می کردم که مشتری به آنها نیاز دارد.
فاتح تصریح کرد: پس از این دوره یک شرکت تبلیغاتی تاسیس کردم ولی در ادامه به این فکر افتادم که باید یک کار جدید انجام دهم، در همان زمان فروش چاپ اینترنتی را دنبال کردم ولی این شکل فروش هنوز نهادینه نشده بود و هزینه های بسیاری نیز وجودداشت.
وی افزود: سال 96 یک وب سایت طراحی کردیم و در سال 97 با شتاب دهنده و فضای استارتاپی آشنا شدیم، پس از نیازسنجی بازار باید فضا را تغییر می دادیم و به همین جهت یک سری نیازهای اولیه وجود داشت؛ صنعت چاپ بسیار وسیع است و بیش از 30 هزار میلیارد تومان گردش سالیانه مالی دارد.
کارآفرین عرصه چاپ و نشر بیان کرد: صنعت چاپ دارای شاخه های مختلفی در فضای استارتاپی است؛ صنعت چاپ در بسیاری از کشورها به عنوان صنعت مادر شناخته می‎شود ولی سوال اینجا است که چرا این نگاه در صنعت چاپ ایران وجود ندارد.
وی گفت: صنعت چاپ در ایران سال به سال تضعیف می شود و بسیاری از چاپخانه ادغام شده اند؛ ایران درسالهای پیش در خاورمیانه جزو بهترین و قوی ترین کشورها بود ولی امروز هم باید توجه داشت که اگر با موج جدید حرکت نکنیم مجبور به فنا هستیم.
فاتح تصریح کرد: امروز مراکز و سایت های فروش موج جدیدی را ایجاد کرده اند و اگر با این موج حرکت نکنیم قطعا شکست خواهیم خورد؛ ایده ها باید نیاز سنجی شوند و پس از تحقیقات وسیع باید خروجی خوبی را پیش روی خود قرار دهیم.
وی افزود: باید از متشریان به شکل مداوم نظر سنجی کنیم که چه چیزهایی از کار ما می دانند و چه چیزهایی را نمی دانند؛ به همین دلیل بازاریابی نباید از مشتریان خود غافل شود، به همین دلیل بود که استارتاپ جدیدی را با عنوان «مقوا» راه اندازی کردیم و فاصله بین چاپخانه و مشتریان را با پاسخگویی همه جانبه مشتریان پر کردیم.
کارآفرین عرصه چاپ و نشر بیان کرد: باید از استارتاپی حمایت کرد که نگاه جدید و مشتری مدار و نیاز مدار دارند زیرا هر نگاه جدیدی بدون در نظر گرفتن نیاز مخاطب موفق نخواهد شد.

ایده‎های چاره جو در عرصه چاپ، نشر و بسته بندی مطرح شد
رویداد چاره جو با ارایه و داوری ایده‎های 6 گانه در عرصه چاپ، نشر و بسته بندی برگزار شد.
مراسم رویداد چاره جو با محوریت صنعت چاپ، نشر و بسته بندی امروز 26 آذرماه در تالار مرکزی شهر با 6 ایده اصلی این رویداد برگزار شد.
در ابتدا هیئت داوران شامل محمد سلامت، مدیر مسئول ماهنامه همکار چاپ و مدیر موسسه آبان قم، محمد رضا معتمدی راد رئیس اداره توسعه تعاون، علیرضا قره گوزلو مدرس دانشگاه و حسین شیرازی دبیر شورای علمی بنیاد نخبگان، در جایگاه قرار گرفتند.
حسین شیرازی نماینده هیئت داوران، بیان کرد: پس از تشکیل رویداد، تیم داوری گردهم آمدند و شاخص هایی را در نظر گرفتند؛ تصمیم گرفته شد که این رویداد به دو صورت دنبال شود. ارایه مطلوب ایده و نظر مخاطبان و مولفه های تخصصی ایده و پاسخگویی از مولفه های مورد نظر در رای گیری است.
وی گفت: در نهایت سه ایده به عنوان ایده‎های برتر انتخاب می‎شوند و جوایز خود را دریافت می‎کنند.
یاسر شریفی با ایده « پلتفرم جامع خدمات و اطلاعات نشر و چاپ استان قم »
اولین ایده پرداز این مراسم بود که با ایده « راه اندازی پلتفرم جامع خدمات و اطلاعات نشر و چاپ استان قم » به ارایه این طرح پرداخت.
وی گفت: سامانه جامعی از چاپ و نشر در استان قم وجود نداشت و من را بر آن داشت در این عرصه فعالیت کنم. عدم شناسایی متخصصی در امور تایپ، ویراستای، صفحه آرایی، چاپ، ترجمه متون تخصصی، طراحی و عدم به موقع تحویل سفارشات از چالش های این عرصه در استان بود که این طرح به دنبال رفع این مشکلات است.
شریفی بیان کرد: پرداخت هزینه‎های بالا و نا متعارف اختلافات پیش آمده بین نشاران و پدیده آورده اثر، عدم اعتماد و سواستفاده از مطالب و محتوای مولفین، محققین و پژوهشگران و اساتید و عدم شناخت کارفرمایان و صاحبان بازار در این صنعت و عدم اطلاعات و پکیج کامل از فعالان این عرصه از دیگر چالش هایی است که این پلتفرم به دنبال حل آن است.
وی گفت: در استان چنین بسته کاملی در این حوزه و خدمات وجود ندارد؛ ایجاد شناسنامه شغلی و دسترس برای کاربران، تعیین زمان تحویل سفارش، جامعیت و یکپارچگی خدمات، اشتغالزایی وسیع، شفافیت در حوزه شغلی و.. از دیگر مزایای این پلتفرم است.
ستاره تنهایی با ایده « بسته بندی خاص تخم مرغ »
در ادامه این مراسم ستاره تنهایی با ایده فروش آنلاین محصولات با بسته بندی خاص تخم مرغ گفت: بسته بندی محصولات فرهنگی و فروش آنلاین آنها ارتباط مستقیمی با محصولات خود دارد.
وی افزود: این ایده در واقع محصولات را با توجه به شکل آنها بسته بندی می کند؛ حفظ سلامت مصرف کننده از جمله مزایای این نوع بسته بندی است.
وی گفت: بسته بندی شکیل و زیبا خانواده‎ها و افراد را نسبت به مصرف این محصولات ترغیب می کند؛ صادرات محصولات نیز وابسته به تنوع پذیری در این حوزه است.
منصوره رستمی منش با ایده «طراحی و اپلیکیشن آثارفرهنگی با نام ژیوان»
در ادامه این مراسم منصوره رستمی منش در ادامه با ذکر ایده خود گفت: یکی از مشکلات هنرمندان، ارایه و فروش محصولات است.
وی افزود: ارتباط مستقیم بین خریدار و فروشنده آثار هنری و ارایه دهندگان خدمات هنری، حذف واسطه ها، صرفه جویی در هزینه ها برای خرید محصولات و خدمات هنریف کم کردن هزینه چاپ بروشورهای تبلیغاتی، نظرسنجی از محصولات، تبلیغات هدفمند و ساخت باشگاه مشتریان از جمله مزایای این طرح است.
این ایده پراز فرهنگی بیان کرد: با ارایه گسترده برنامه در سطح کشور و فراگیر شدن آن، تعداد افراد زیادی برای فروش محصولات خود با این اپلیکیشن همراه خواهند شد.
مهدی رزاقی با ایده «همراه چاپ»
در ادامه این مراسم، مهدی رزاقی با ایده همراه چاپ گفت: عدم اطلاع سفارش دهندگان از صنعت و فرایند چاپ از مهمترین مشکلات این عرصه است.
وی افزود: سرمایه‎های بسیاری در کشور در همین راستا از بین می‎رود؛ به همین دلیل نیازمند یک مشاور همراه برای انتخاب هستیم؛ همراه چاپ مشاوره ها و آموزش های لازم را برای رفع اشکالات چاپی ارایه می دهد.
وی تصریح کرد: آموزش فرایند چاپ، مشاوره فرایند فعالیت در رشته های خاص نشر، نظارت در روند اجرای خدمات چاپ، ارایه خدمات تحت وب و حضوری، جلوگیری از هدررفت سرمایه، از مزایای این سامانه است.

سید محمد حسین میرصانعی با ایده «احیای جوهرافشان‏ها»
در ادامه سید محمد حسین میرصانعی با ایده احیای جوهر افشان‎ها گفت: دستگاه‎های جوهر افشان در ادارات و دفاتر فنی و عکاسی و.... جزو دستگاه‎های پرکاربرد است.
وی افزود: یکی از مشکلات این دستگاه در «هد یا سر» انجام می شود؛ این هدها در روی دستگاه چاپ همچون سری بر روی پیکر دستگاه است؛ راه اندازی مجموعه ماشین های اداری گامی در عرصه ارزش آفرینی و کارآفرینی بود.
وی گفت: این ایده پس از تشکیل شرکت شروع شد، عدم راه اندازی دستگاه های جوهرافشان از مهمترین مشکلات این عرصه بود؛ پس از یک دهه فعالیت تخصصی روی ماشین های اداری توانستیم هد انواع پرینترها را راه اندازی و بازگردانی کنیم.
وی تصریح کرد: هد این دستگاه ها، 30 تا 90 درصد دستگاه را تشکیل می‎دهد؛ به همین دلیل احیای این هدها باعث بازگشت دستگاه ها به کار و عدم خروج سرمایه های ملی به خارج از کشور است.

حسین رحمانی پور با ایده تعیین سطح مجموعه های صنف چاپ و بسته بندی
حسین رحمانی پور آخرین ایده پرداز این رویداد بود که با ایده تعیین سطح مجموعه‎های صنف چاپ و بسته بندی گفت: تعیین سطح مجموعه های صنف چاپ و بسته بندی وقت بسیاری از مشتریان و فعالان این عرصه را می گیرد.
وی افزود: باید رتبه بندی و شفاف برای همه مجموعه ها انجام شود؛ چاپخانه ها باید ستاره دار شوند تا سطح توقع و سطح خرید خود را نسبت به فعالان این بخش مشخص کند.
رحمانی پور بیان کرد: در این میان معیارهایی برای تعیین سطح فعالان این بخش در نظر گرفته شده است که شامل موقعیت جغرافیایی و دستگاه ها و سایت فروش و.... است؛ این طرح نیز می تواند در سطح ملی دنبال شود.

ایده‎های برتر رویداد چاره جو در صنعت چاپ، بسته بندی و نشر تجلیل شدند
ایده‎های برتر رویداد چاره جو در عرصه صنعت چاپ ،بسته بندی و نشر با حضور مسئولان استانی در قم تجلیل شدند.
اولین رویداد چاره جو در صنعت چاپ، بسته بندی و نشر امروز 26 آذرماه با حضور ایده‎پردازان، اساتید دانشگاه و فعالان عرصه چاپ و نشر در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد.
پس از ارایه 6 ایده برتر و راه یافته به آیین اختتامیه، آیین تجلیل از فعالان عرصه چاپ و نشر از جمله رئیس صنف چاپ خانه داران و ناشران و ایده پرازان و کارآفرینان موفق برگزار شد.
در ادامه این مراسم پس از قرائت بیانیه هیئت داوران توسط حسین شیرازی نماینده این هیئت، صاحبان ایده‎های برتر این رویداد تجلیل شد.
در پایان حسین رحمانی پور، سید محمد حسین میرصانعی و مهدی رازقی به ترتیب به عنوان ایده‎های برتر این رویداد انتخاب و تجلیل شدند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.