• چهارشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۰:۰۹
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 98092720362
  • خبرنگار : 71477

فشار کنگره آمریکا بر ترامپ برای تمدید توافق استارت جدید با روسیه

فشار کنگره آمریکا بر ترامپ برای تمدید توافق استارت جدید با روسیه

قانون‌گذاران جمهوری‌خواه و دموکرات آمریکا با درخواست دریافت ارزیابی‌های اطلاعاتی درخصوص بهای انقضای توافق استارت جدید، کاخ سفید را تحت فشار گذاشتند تا آخرین محدودیت‌های باقی‌مانده در خصوص استقرارهای تسلیحاتی آمریکا و روسیه را تمدید کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این درخواست‌ها که شامل سه لایحه می‌باشد احتمالا در روزهای آتی مورد بررسی قرار می‌گیرند. این درخواست‌ها بیانگر شک و تردیدها نسبت به این‌که آیا دولت دونالد ترامپ اقدامات تحلیلی کافی در خصوص نحوه واکنش چین و روسیه به انقضای توافق استارت جدید در فوریه ۲۰۲۱ انجام داده است یا خیر را نشان می‌دهد.

توافق استارت جدید، آمریکا و روسیه را محدود می‌کند تا بیش از ۱۵۵۰ کلاهک اتمی مستقر نکنند و موشک‌های مستقر بر زمین و مستقر بر زیردریایی و بمب‌افکن‌هایی که آنها را حمل می‌کنند را محدود می‌سازند.

اگر روسیه و آمریکا توافق کنند این پیمان می‌تواند برای پنج سال دیگر تمدید شود. مسکو تمدید فوری این پیمان را پیشنهاد داده اما واشنگتن همچنان در حال بررسی این موضوع است.

دونالد ترامپ و معاونین‌اش تاکید دارند که توافق استارت جدید تمامی تسلیحاتی اتمی روسیه را پوشش نمی‌دهد و می‌گویند که آنها می‌خواهند چین نیز که یک تهدید بلندمدت و مهم محسوب می‌شود وارد این چارچوب کنترل تسلیحاتی شود.

برخی قانون‌گذاران و کارشناسان کنترل تسلیحاتی این پیشنهاد را یک «قرص سمی» برای نابودی توافق استارت جدید می‌دانند که به محدودیت‌ها در خصوص استقرارهای تسلیحات اتمی استراتژیک آمریکا پایان می‌دهد چرا که چین این ایده را نمی‌پذیرد.

دونالد ترامپ در ماه می اعلام کرد که وی و ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه در خصوص یک توافق جدید احتمالی که تسلیحات اتمی را محدود می‌سازد و شامل چین نیز خواهد بود، گفت‌وگو کرده‌اند، اما سه روز بعد چین که برآورد می‌شود حدود ۳۰۰ سلاح اتمی دارد ایده مشارکت در مذاکرات کاهش تسلیحات اتمی سه‌جانبه را رد کرد. زرادخانه چین قابل قیاس با زرادخانه‌های آمریکا و روسیه نیست.

براساس آمار فدراسیون دانشمندان آمریکایی، روسیه و آمریکا بیش از ۶۰۰۰ کلاهک اتمی مستقر، ذخیره شده یا از کار افتاده و منتظر امحاء دارند.

قانون‌گذاران، معاونین کنگره‌ای و مقامات سابق می‌گویند از این‌که دولت واشنگتن ارزیابی‌های اطلاعاتی رسمی در خصوص پیامدهای انقضای توافق استارت جدید قبل یا بعد از افشای این ایده توسط ترامپ انجام داده یا خیر بی‌اطلاع هستند. آنها همچنین از مشورت‌های بین آژانس‌ها در خصوص تدبیر موضعی خاص نسبت به چین و یا این‌که آیا مذاکراتی با پکن صورت گرفته یا خیر بی‌اطلاع هستند.

جف مرکلی، سناتور دموکرات گفت: آنچه که ما نمی‌خواهیم شاهد آن باشیم این است که از چین به عنوان بهانه‌ای برای نابودی توافق موجود یا تمدید توافقی با روسیه که به امنیت بین‌المللی کمک می‌کند و برای حفظ و نجات ما بسیار مهم است، استفاده شود.

تاد یانگ، سناتور جمهوری‌خواه امروز چهارشنبه برنامه‌ای را به عنوان متمم قوانین مربوط به تحریم روسیه پیشنهاد خواهد داد؛ برنامه‌ای که ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا درخصوص نحوه‌ واکنش نیروهای اتمی روسیه و چین در صورت انقضای توافق استارت جدید را ضروری و واجب می‌سازد.

یکی از معاونین کنگره‌ای گفت: کمیته امور خارجه مجلس نمایندگان آمریکا همچنین قصد دارد امروز قانون مشابهی را که توسط الیوت انجل، رییس این کمیته و تاد یانگ حمایت شده بررسی کند.

یکی دیگر از معاونین که خواست نامش فاش نشود، گفت: این لایحه سنا با قانون اختیارات دفاع ملی هماهنگ شده است.

تازه‌ترین نسخه قانون اختیارات دفاع ملی همچنین درخواست می‌کند تا ارزیابی‌های اطلاعاتی در خصوص زرادخانه اتمی روسیه در جهان پس از توافق استارت جدید صورت گیرد اما این کار را برای چین الزام نکرده است.

اگر این سه لایحه با یکدیگر همراه شوند دولت ترامپ احتمالا مجبور خواهد شد تا ارزیابی‌های اطلاعاتی در خصوص پیامدهای انقضای توافق استارت جدید و برخی جزییات در خصوص مذاکرات‌اش با چین و روسیه را با کنگره در میان بگذارد.

توماس کانتریمن، یکی از معاونین موقت سابق وزارت امور خارجه آمریکا در امور کنترل تسلیحات و امنیت بین‌المللی گفت: راه‌های محدودی برای متقاعد کردن چین برای ورود به این مذاکرات وجود دارد. شما می‌توانید پیشنهاد دهید که به چین اجازه می‌دهیم تا سطح کلاهک‌های اتمی خود را به سطح کلاهک‌های آمریکا و روسیه یعنی ۶۰۰۰ کلاهک اتمی برساند یا این‌که روسیه و آمریکا تعداد کلاهک‌های خود را به ۳۰۰ مورد کاهش دهند و یا این‌که به چین پیشنهاد دهید که آنها ۳۰۰ کلاهک خود را حفظ کنند و ما نیز ۶۰۰۰ کلاهک خود را، اما تنها گزینه دوم است که شانس پذیرش از سوی پکن را دارد اما متاسفانه از سوی پنتاگون یا کرملین قابل قبول نیست.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha