• چهارشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۵:۱۴
  • دسته‌بندی: گردشگری و میراث
  • کد خبر: 98092720862
  • خبرنگار : 71191

تشکیل اندیشکده هنر قاجار در کاخ گلستان

تشکیل اندیشکده هنر قاجار در کاخ گلستان

معاون فرهنگی کاخ گلستان از راه‌اندازی مرکز مطالعات تخصصی هنر قاجار در کاخ گلستان تا سال آینده خبر داد.

به گزارش ایسنا، سامان خلیلیان در جلسه‌ی بررسی «اصالت پرتره معروف میرزا تقی خان امیرکبیر» که همزمان با روز پژوهش در موزه مردم‌شناسی کاخ گلستان برگزار شد، به ساختار و تشکیلات مرکز مطالعات تخصصی هنر قاجار اشاره کرد و با اشاره به برگزاری جلسات و رایزنی‌های انجام شده در این کاخ جهانی، از راه‌اندازی این مرکز در سال آینده خبر داد.

او با بیان این‌که این مرکز به تعبیری به عنوان خانه اندیشمندان قاجار ایفای نقش می‌کند، افزود:‌ در چشم‌انداز اجرایی و پژوهشی این مرکز، مطالعات هنری دوره قاجار به صورت متمرکز و منسجم هدایت می‌شوند. از سوی دیگر با توجه به داشتن ظرفیت‌های مطالعاتی و آثار منحصربفرد در کاخ گلستان، اندیشکده قاجار قطعا مسیری درست و راهگشا برای پژوهشگران و علاقه مندان به مطالعات دوره قاجار خواهد داشت.

تکمیل تاریخ شفاهی در کاخ گلستان

خلیلیان همچنین از ارائه‌ی مهمترین پروژه‌های مطالعاتی و پژوهشی توسط دفتر پژوهش کاخ گلستان در این نشست خبر داد و افزود: پروژه تاریخ شفاهی کاخ گلستان تکمیل شد که در جلد اول آن، رویدادهای تاریخی سال‌های معاصر در این مجموعه جهانی پوشش داده شده‌اند.

او توضیح داد: حیات کاخ گلستان در دهه‌های چهل، پنجاه، شصت و هفتاد که دوره پهلوی، روزهای انقلاب اسلامی، سال‌های جنگ تحمیلی (تمهیداتی که در خصوص حفاظت آثار و اشیای این مجموعه در آن دوره فکر شده است) ، سیاست‌های فرهنگی دهه هفتاد و روندی از تاریخ که در نهایت کاخ گلستان را از یک مقر حکومتی به یک مرکز کاملا فرهنگی تبدیل کرد، در جلد اول تاریخ شفاهی کاخ گلستان بررسی شده‌اند.

در این نشست رضا کسروی به بررسی القاب و پرتره‌های میرزاتقی خان امیرکبیر پرداخت و موضوع اصالت پرتره معروف امیرکبیر در نگارخانه کاخ گلستان که بحث اصالت آن از زوایای هنری و تاریخی مطرح شده بود، بررسی شد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha