• چهارشنبه / ۲۷ آذر ۱۳۹۸ / ۱۶:۴۷
  • دسته‌بندی: خبر بازار
  • کد خبر: 98092720979
  • خبرنگار : 30054

آیا کیسه‌های پارچه‌ای بدون بافت قابل بازیافت هستند؟

آیا کیسه‌های پارچه‌ای بدون بافت قابل بازیافت هستند؟

یکی از انواع ساک‌های دستی، کیسه‌های بدون بافت است.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام بالون چی، این کیسه‌ها از پلی‌پروپیلن ساخته‌ شده‌اند و به دلیل مزایای بی‌شماری که دارند، می‌توانند جایگزین مناسبی برای انواع کیسه‌های پلاستیکی و کاغذی باشند. در این متن سعی شده که ویژگی‌ها و مزایای استفاده از کیسه پارچه‌ ای بدون بافت و نحوه بازیافت آن‌ها به‌طور خلاصه بیان شود.

کیسه پارچه‌ای بدون بافت چیست؟

کیسه پارچه‌ای‌های دستی بدون بافت از ورق‌های پلی‌پروپیلن ساخته می‌شوند. این ورق‌ها با اتصال الیاف پلی‌پروپیلن به هم از طریق عمل شیمیایی، حرارتی یا مکانیکی تولید می‌شوند. الیاف پیوندیافته، مناسب‌ترین پارچه‌ای را که تاکنون در حوزه خرید و مصارف خانگی وجود داشته را به وجود می‌آورند. پارچه‌های بدون بافت پلی‌پروپیلن یکی از متنوع‌ترین موادی است که امروزه در بازار داریم. این مواد با سایر مواد و پارچه‌ها متفاوت هستند و برای پاسخگویی به نیازهای گوناگون مشتریان طراحی‌ شده‌اند. خرده‌فروشانی که از کیف‌های پارچه‌ای بدون بافت به‌جای ساک‌های پلاستیکی یا کاغذی برای تحویل دادن کالا به مشتریان استفاده می‌کنند، دلایل زیادی برای این کاردارند.

پارچه بدون بافت پلی‌پروپیلن به‌طور طبیعی تجزیه می‌شود. مواد بدون بافت پلی‌پروپیلن درصورتی‌که خارج از منزل قرار گیرند حداکثر می‌توانند ۹۰ روز سالم باقی بمانند و اگر در فضای داخلی قرار گیرند طول عمر آن‌ها به ۵ سال هم خواهد رسید. این پارچه‌ها هنگام سوختن، مواد سمی تولید نمی‌کنند و بدون بو هستند؛ بنابراین پارچه‌های بدون بافت، محیط را آلوده نمی‌کنند. پس می‌توان این‌گونه نتیجه گرفت که پلی‌پروپیلن بدون بافت، سازگار با محیط‌زیست است.

در حال حاضر پلی‌پروپیلن بهترین ماده اولیه برای تولید پارچه‌های بدون بافت است. پیش‌بینی می‌شود که استفاده جهانی آن تا سال ۲۰۲۰ به ۱،۸۶۵ میلیارد دلار افزایش یابد، زیرا هم‌اکنون تعداد بیشتری از مردم اهمیت آن را درک می‌کنند.

ویژگی‌های کیسه‌های بدون بافت

کیف‌های بدون بافت به دلیل داشتن وزن بسیار کم، محکم، بادوام و ارزان‌قیمت بودن بسیار کاربردی هستند. آن‌ها همچنین به دلیل سبک بودن و اشغال فضای کم، هدر رفت منابع در حمل‌ونقل را کاهش می‌دهند. این کیف‌ها نرم، انعطاف‌پذیر و با قابلیت حمل راحت هستند. همچنین به دلیل داشتن منافذ ریز، برای تازه نگه‌داشتن میوه و سبزی‌ها مناسب‌اند.

یکی دیگر از مزایای استفاده از این ساک‌ها، کاهش مواد زائد پلاستیکی رهاشده در دریاها و رودخانه‌ها و در نتیجه حفظ آبزیان از خطرات ناشی از این مواد پلاستیکی می‌باشد.

این ساک‌ها همچنین جایگزین مناسبی برای ساک‌های کاغذی هستند چرا که ساک‌های کاغذی گاهی نمی‌توانند وزن خرید را تحمل کنند و به‌راحتی پاره می‌شوند و یا تغییر شکل می‌دهند در حالی‌ که ساک‌های دستی قابلیت استفاده مجدد دارند و می‌توان بارها از آن‌ها استفاده کرد.

کیف‌های بدون بافت از نظر اقتصادی بسیار مناسب هستند زیرا در فرآیند تولید آن‌ها، انرژی کم‌تری نسبت به کیف‌های کتانی و کاغذی مصرف می‌شود. مطالعات نشان داده است که اگر شرکت‌ها تولید ساک‌های پلاستیکی را متوقف کنند و به‌جای آن ساک‌های دستی پلی‌پروپیلنی تولید کنند، هزینه‌های تولید و مصرف انرژی به میزان قابل‌ توجهی کاهش میابد.

بازیافت کیسه‌های پلی‌پروپیلنی

بازیافت کنندگان بقایای کیسه‌ها و سایر محصولات بدون بافت نظیر پوشه دکمه دار پارچه‌ ای استفاده‌ شده و دور انداخته‌شده را جمع‌آوری می‌کنند و آن‌ها را با استفاده از دستگاه، ذوب می‌کنند؛ سپس با فروبردن گلوله‌های پلی‌پروپیلن به داخل مایع ذوب‌شده، تمام‌رنگ‌های موجود را از بین می‌برند. سپس مخلوط بی‌رنگ را با افزودن گلوله‌های رنگی، رنگ می‌کنند. پس‌ازآن، بازیافت کنندگان مخلوط را روی یک سطح صاف و گرم و پهن می‌کنند. سپس با غلتک‌های بزرگ به ضخامت‌های موردنیاز فشرده می‌شود و اجازه می‌دهند تا خنک شود.

جمع‌بندی

امروزه استفاده از ساک‌های کاغذی و پلاستیکی مقرون‌به‌صرفه نیستند و استفاده از آن‌ها باعث ایجاد آسیب‌های جبران‌ناپذیری بر محیط‌زیست و جانداران می‌شود. ازاین‌رو، میزان استفاده از ساک‌های دستی، به‌ویژه ساک‌های دستی بدون بافت روزبه‌روز در حال افزایش است. برخی از مهم‌ترین مزایای این ساک‌ها عبارت‌اند از:

_ کم‌هزینه بودن: هزینه اولیه خرید پلی‌پروپیلن بدون بافت نسبت به مواد بافته‌شده مقرون‌به‌صرفه تر است و همچنین در فرآیند تولید ساک‌های بدون بافت، انرژی کم‌تری مصرف می‌شود.

_ استحکام و دوام

_ وزن سبک

_ ازنظر شیمیایی در برابر حلال‌ها و روغن‌های مختلف مقاوم هستند

_ مقاومت عالی در برابر رطوبت

_ رنگ‌ها بدون محو شدن روشن می‌شوند

_ مقاومت در برابر درجه حرارت بالا

_ قابلیت استفاده مجدد

_ قابلیت بازیافت

انتهای رپرتاژ آگهی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha