• جمعه / ۲۹ آذر ۱۳۹۸ / ۰۴:۱۵
  • دسته‌بندی: حقوقی و قضایی
  • کد خبر: 98092720993
  • خبرنگار : 71594

مروری بر خبرهای حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

مروری بر خبرهای حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

طی هفته‌ای که گذشت خبرهای بسیاری از حوزه‌های مختلف حقوقی و قضائی در فضای رسانه‌ای منتشر شد که "تاکید رئیس قوه قضائیه به دادستان‌ها برای روشن شدن وضعیت بازداشتی‌های اخیر، احتمال ارجاع موضوع گواهینامه موتورسیکلت زنان به هیات عمومی دیوان عدالت اداری، جزییات رای صادره برای محمدعلی نجفی در دور دوم رسیدگی، فاصله بابک زنجانی با طناب‌ دار و..." مهمترین آنها بود.

به گزارش ایسنا، این خبر مروری است بر مهمترین خبرهای حقوقی و قضائی در حوزه‌های مختلف در هفته‌ای که سپری شد.

رئیسی انتصاب دبیرکل جدید مجمع تقریب مذاهب را تبریک گفت

رئیس قوه قضائیه طی پیامی انتصاب حجت‌الاسلام والمسلمین شهریاری به سمت دبیرکلی مجمع تقریب مذاهب از سوی مقام معظم رهبری را تبریک گفت.

دادستان‌ها وضعیت بازداشتی‌های اخیر را روشن کنند

رییس قوه قضاییه همچنین در جلسه مسئولان قضایی از عملکرد کارگروه ویژه رسیدگی به وضع بازداشتی‌های حوادث اخیر تقدیر کرد و گفت: دادستان‌های محترم در تهران و در شهرستان‌ها وضعیت بازداشتی‌ها را روشن کنند. تلاش خوبی در این جهت انجام دادند که جا دارد هم تقدیر کنم و هم تاکید کنم تا حصول نتیجه نهایی کار را دنبال کنند.

بخش پژوهش در قوه قضاییه باید تقویت شود

رئیس قوه قضاییه در آیین نکوداشت هفته پژوهش در قوه قضاییه که صبح روز سه شنبه در مجموعه فرهنگی و ورزشی شهید بهشتی با حضور وزیر دادگستری و برخی مسئولان قضایی و پژوهشگران برگزار شد با بیان اینکه تصمیمات و گره گشایی در دستگاه قضایی مقدماتی را لازم دارد که پژوهش آن را آماده کرده، گفت: از بخش‌هایی که در قوه قضاییه باید تقویت شود بحث پژوهش است. بحث پژوهش به عنوان یک ضرورت برای تصمیم سازی و تصمیم گیری در دستگاه عظیم عدلیه و قوه قضاییه بر کسی پوشیده نیست.

رئیس قوه قضائیه از سامانه ایده قوه قضاییه رونمایی کرد که هدف از راه اندازی این سامانه دریافت ایده‌های مردمی و ارائه آن به دستگاه قضایی است.

رئیسی: با مدیریت جهادی می‌توان بر گرانی‌ها فائق آمد/ امنیت چتری است که باید سر همه مردم باشد

رئیس قوه قضاییه در ششمین همایش ملی مدیریت جهادی که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صداوسیما برگزار شد، گفت: با وجود نعمت‌های خداوند و ذخایر ارزشمندی که در کشور وجود دارد، اما در حوزه‌های مختلف همچون صنعت و اقتصاد دچار تهدیدیم.

به گزارش ایسنا،  رئیسی ضمن قدردانی از برگزارکنندگان این همایش به دلیل توجه به این موضوع و رهنمود رهبر معظم انقلاب اسلامی و همفکری برای اینکه اقدام و عمل در پرتو مدیریت جهادی در جامعه هرچه بیشتر شکل بگیرد، گفت: دو محور مدیریت و جهادی بودن وجود دارد. اصولاً مدیریت در نظام اداری و در فرهنگ دینی ما با آنچه که در نظام‌های مدیریتی تعبیر و تفسیر می‌شود، تفاوت‌هایی دارد.

تاکید کدخدایی بر نقش موثر و مهم «پلیس» در روز انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان نیز در این هفته در حاشیه نشست سراسری با پلیس اطلاعات و امنیت ناجا، بر نقش موثر و مهم «پلیس» به ویژه در روز انتخابات به منظور تامین امنیت شهروندان تاکید کرد و گفت: در روزهای آتی به استقبال انتخابات می‌رویم، نقش «پلیس» به ویژه در روز انتخابات به منظور تامین امنیت شهروندان موثر و مهم است.

اگر توصیه افراد در مورد صلاحیت کاندیداها رعایت موازین قانونی باشد، اشکالی ندارد

سخنگوی شورای نگهبان در صفحه شخصی‌اش در توییتر گفت: اگر مقصود از توصیه‌های افراد برای رد یا تایید صلاحیت داوطلبان، رعایت موازین قانونی باشد، اشکالی ندارد، در غیر این‌صورت انتظار نداشته باشند شورای نگهبان برای خوشنودی افراد، حقوق داوطلبان را نادیده انگارد.

استقبال سخنگوی شورای نگهبان از «همه‌پرسی»/انتقاد از قانون فعلی انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان در  نشست "بازنگری در قانون اساسی" که از سوی حامیان جامعه مدنی (حجم) و انجمن حقوق شناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد با اشاره به برخی ضرورت‌ها برای بازنگری در قانون اساسی، تأکید کرد که ظرفیت‌های قانون اساسی باید به کار گرفته شود؛ مانند اصل ۵۹ که به قانونگذاری از طریق همه‌پرسی (رفراندوم) اشاره می‌کند.

آزمون علمی انتخابات اولین میاندوره‌ای مجلس خبرگان رهبری ۲۸ آذر برگزار می‌شود

شورای نگهبان در اطلاعیه‌ای زمان و مکان آزمون علمی، انتخابات اولین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را اعلام کرد.

نحوه شکایت داوطلبان احراز صلاحیت‌نشده مجلس اعلام شد

هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات مجلس در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: داوطلبان نمایندگی مجلس که صلاحیت‌ شان در هیأت‌های اجرایی احراز نشده، ۴ روز فرصت دارند شکایت خود را به دفتر نظارت و بازرسی انتخابات استان‌ها اعلام کنند.

سخنگوی قوه قضاییه نیز این هفته نشست خبری با اصحاب رسانه داشت و به سوالات آنها در موضوعات مختلف پاسخ داد.

آمارهای عفو بین‌الملل جز ادعا چیزی نیست/ هر جا جنازه‌ای کشف شود ورود می‌کنیم

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه اکثر بازداشت شدگان حوادث اخیر آزاد شده‌اند، گفت: بنا داریم که بازداشتی‌ها به اراذل و اوباش و اشرار و مفسدین اقتصادی و قاچاقچیان مواد مخدر محدود شوند.

غلامحسین اسماعیلی گفت:  اکثریت بازداشت شدگان حوادث اخیر تا امروز آزاد شدند. عدد قبلی که در نشست قبلی  گفتم به ۵۰ درصد کاهش یافته است. بنا داریم که بازداشتی‌ها به اراذل و اوباش و اشرار و مفسدین اقتصادی و قاچاقچیان مواد مخدر محدود شود.

وی همچنین به سوالات خبرنگاران درباره کیک‌های قرص‌دار، آغاز تحقیقات درباره بیانیه  ۷۷ نفر از اصلاح طلبان، وضعیت پرسنل شوراهای حل اختلاف، دادگاه قائم مقام قالیباف، آخرین وضعیت پرونده دو مدیر بازداشتی ایران خودرو و سایپا، پرونده دیواندری متهم پرونده مفاسد اقتصادی، حکم پرونده شبنم نعمت زاده، آمار کشته‌شدگان حوادث آبان ماه و... پاسخ داد.

جزییات رای صادره برای محمدعلی نجفی در دور دوم رسیدگی

وکیل مدافع محمدعلی نجفی هم از اعلام جزییات رای صادره در پرونده موکلش خبر داد و گفت: رای امروز ظهر به ما ابلاغ شد. هیات قضایی به طور قاطع رای نداده است. آقایان  کشکولی رییس دادگاه و ترابی یکی از مستشاران یک رای و آقای عباسی مستشار دیگر دادگاه رای به اقلیت صادر کرده است.

احتمال ارجاع موضوع "گواهینامه موتورسیکلت زنان" به هیات عمومی دیوان عدالت اداری

رییس دیوان عدالت اداری از صدور رایی مبنی بر مخالفت با صدور گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدکاظم بهرامی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا رای صادره از سوی یکی از شعب دیوان عدالت اداری در خصوص صدور گواهینامه موتورسیکلت برای همه بانوان قابل استناد خواهد بود یا اینکه این موضوع نیاز به صدور رای در هیات عمومی دیوان عدالت اداری دارد؟ آیا شکایت جدیدی در این زمینه مطرح شده است؟ گفت: باید شکایت جدید را سوال کنم. اما به دلیل اینکه رای  تجدیدنظر هنوز صادر نشده است؛ بنابراین رای لازم الاتباع  نیست.

تفاهم معاونت اجتماعی قوه قضاییه و سازمان امور مالیاتی کشور به منظور پیشگیری از فرار مالیاتی

معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و سازمان امور مالیاتی کشور به منظور گسترش همکاری در تحقق عدالت مالیاتی و پیشگیری از فرار مالیاتی در کشور، سند همکاری مشترک امضا کردند.

۷.۹ میلیارد جریمه قاچاقچی گازوئیل در سیستان و بلوچستان

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان سیستان و بلوچستان از جریمه ۷ میلیارد و ۹۴۳ میلیون ریالی قاچاقچی گازوئیل خبر داد و اظهار کرد: سربازان گمنام امام زمان (عج) در شهرستان زاهدان در بازرسی از یک دستگاه خودروی سنگین مقدار ۲۹ هزار و ۵۰۰ لیتر گازوئیل قاچاق را کشف کردند.

جنیدی: برخی ظرفیت‌های قانون اساسی را اجرا نکرده‌ایم

معاون حقوقی رئیس‌جمهور گفت: قانون اساسی ظرفیت‌هایی دارد که آن را اجرا نکرده‌ایم.

به گزارش ایسنا، لعیا جنیدی در نشست "بازنگری در قانون اساسی" که از سوی حامیان جامعه مدنی (حجم) و انجمن حقوق‌شناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد، گفت: همه نظام‌های حقوقی دنیا و ما می‌گوییم که بازنگری ممکن است؛ گرچه اصل ۱۷۷ قانون اساسی سختگیرانه است.

منقح سازی قوانین و مقررات قضایی از لازمه‌های اجرای عدالت است

معاون حقوقی قوه قضاییه هم گفت: منقح‌سازی قوانین و مقررات قضایی، از لازمه‌های اجرای عدالت در جامعه به شمار می‌رود و معاونت حقوقی در این رابطه عزم جزمی دارد.

مدیر کل جدید اسناد و امور مترجمان رسمی قوه قضاییه معرفی شد

قاضی فرخ‌زاد جهانی مدیر کل جدید اسناد و امور مترجمان رسمی قوه قضاییه با حضور معاون حقوقی این قوه معرفی شد.

دادگاه آمریکا به بیگناهی مسعود سلیمانی اعتراف کرد

معاون دبیر ستاد حقوق بشر، گفت: اعتراف دادگاه آمریکا به بیگناهی دانشمند ایرانی، پیروزی و موفقیت بزرگی در اثبات حقانیت کشورمان قلمداد می‌شود.

هر کس فساد کند سرباز دشمن است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: ما معتقدیم هر کس فساد می‌کند، چه دانسته و چه ندانسته حتماً در زمین دشمن بازی می‌کند و سرباز دشمن است.

حشمتی: تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری خط قرمز ماست

رئیس کل دادگستری استان تهران با تاکید بر حمایت جدی دستگاه قضایی بویژه دادگستری کل استان تهران از تولیدکنندگان و صنایع، گفت: تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری جوانان و کارگران خط قرمز ماست و با این رویه بصورت جدی مقابله خواهیم کرد.

صدور رای متهمان پرونده گندم‌های مفقودی گلستان

رئیس کل دادگستری گلستان هم از صدور رای متهمان پرونده گندم های مفقودی گلستان خبرداد و گفت: متهمان به زندان و بازگرداندن پول گندم های مفقودی، محکوم شدند.

تشریح ناآرامی‌های آبان ۹۸ برای سفرای مقیم تهران

معاون امنیتی دادستان کل کشور در همایش سفرای کشورهای خارجی مقیم تهران با تشریح جزئیات ناآرامی‌های آبان ماه گفت: اقدام برای ناامن کردن ایران از ابتدای سال آغاز شده بود و قرار بود گروه‌های تروریستی در سه ماه پایانی سال، کشور را دچار ناآرامی کنند.

مهدی امیری اصفهانی با بیان اینکه بر مبنای قانون تصویب شده در چند سال گذشته در مجلس شورای اسلامی، قیمت حامل‌های انرژی باید به تدریج افزایش می یافت، اظهار کرد: دولت مکلف بود این قانون را اجرا کند البته ملاحظاتی مثل تحریم‌های ظالمانه آمریکا وجود داشت و مشخص هم شد که اتفاقات آبان‌ با هدایت مستقیم یا غیرمستقیم بانیان تحریم بوده است.

چند صد نفر در زندان هستند نه هزاران نفر/ قطع اینترنت به دلیل مسائل امنیتی بود

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به دستور رئیس قوه قضاییه برای تعیین تکلیف بازداشتی‌های ناآرامی‌های اخیر تا 20 روز آینده گفت: تعداد بازداشتی‌ها چند صد نفر است نه هزاران نفر.

به گزارش ایسنا، محمدجواد لاریجانی در حاشیه دیدار خود با سفرای مقیم تهران درباره حوادث آبان‌ماه اظهار کرد:‌ پس از اعلام گرانی بنزین دو حادثه اتفاق افتاد؛ حادثه اول اعتراض مردم بود که ما باید به این اعتراضات توجه کنیم اما حادثه دوم اقدامات سازماندهی شده توسط گروه‌های ورزیده و هدایت شده بود که با امکانات وسیع، خود را به سرعت زیر اعتراضات مردم مخفی کرده و دست به اعمال خشونت، تخریب و کشتار زدند.

بازگشت اموال داخلی و فاصله بابک زنجانی با طناب‌ دار

وکیل مدافع بابک زنجانی گفت: بعضا اظهارنظرهایی که در خصوص پرونده موکلم از سوی برخی از رجل سیاسی صورت می گیرد؛ در حالی است که از محتویات صدهزار صفحه‌ای این پرونده شاید یک برگ را هم مطالعه نکرده‌اند.

رسول کوهپایه زاده در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به صحبت های سخنگوی قوه قضاییه در رابطه با پرونده بابک زنجانی گفت: صحبت های آقای اسماعیلی در خصوص پرونده موکل ناظر بر دو بخش بود. اولا در خصوص اینکه برخی از رجال سیاسی تمایل دارند این پرونده را در اذهان عمومی زنده و این پرچم را برافراشته نگه دارند؛ باید بگویم که از بدو تشکیل پرونده موکل از شش سال پیش که بنده در پرونده بودم و همه فراز و فرودهای آن را در جریانم؛ نه به عنوان وکیلش بلکه به عنوان مطلع؛ از بدو تشکیل پرونده تا امروز برخی از افراد و سیاسیون بیشتر از اینکه دنبال کشف حقیقت و احراز واقعیت باشند، به عنوان پیراهن عثمان هر از گاهی آنرا علم می کنند و در بزنگاه های سیاسی اغراض سیاسی خود را مطرح می کنند ؛ فارغ از توجه به اصل واقعیت و مطالبی که در پرونده وجود دارد.

احتمالا کاهش قیمت گوشت گرم را در روزهای آینده شاهد باشیم

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران از نظارت این سازمان بر بازار با توجه به نزدیک بودن شب یلدا خبر داد و گفت: مشکلی از حیث گوشت نخواهیم داشت و در این بخش برنامه‌ریزی کردیم که احتمالا کاهش قیمت گوشت گرم را در روزهای آینده شاهد باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha