• جمعه / ۲۹ آذر ۱۳۹۸ / ۱۶:۱۶
  • دسته‌بندی: صنفی، فرهنگی
  • کد خبر: 98092921909
  • منبع : نمایندگی دانشگاه هنر

مدیر تشکل‌های علمی و فرهنگی دانشگاه هنر تاکید کرد

اجتناب از تربیت دانشجویان هنری صرفاً به عنوان صنعتگر و یا تولیدکننده

اجتناب از تربیت دانشجویان هنری صرفاً به عنوان صنعتگر و یا تولیدکننده

مدیر تشکل‌های علمی و فرهنگی دانشگاه هنر ضمن تاکید بر اجتناب از تربیت دانشجویان هنری صرفاً به عنوان صنعتگر و یا تولیدکننده، اظهار کرد: هنرمند نیاز به دیده شدن دارد تا خودش را ارتقا داده و تجربیاتش را در اختیار دیگران قرار دهد و اگر این اتفاق رخ ندهد، هنرمندان عملاً تبدیل به صنعتگر می‌شوند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی باید از همان محیط دانشگاه در کنار آموزش هنر به فکر تربیت افرادی خلاق و کارآمد برای آینده این عرصه بود.

به گزارش ایسنا، شهرام زرگر ضمن بیان این مطلب، در خصوص فعالیت انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی دانشگاه هنر اظهار کرد: فعالیت‌های دانشجویی در سطح دانشکده‌های دانشگاه هنر در قالب انجمن‌ها و کانون‌های فرهنگی بسیار فعال و پویا است و دانشگاه هنر بالغ بر ۲۸ انجمن علمی و ۵ کانون فرهنگی  دارد که متناسب با ظرفیت خود دانشجویان، فعال هستند. علاوه بر این، بالغ بر ۸ جشنواره نیز در این دانشگاه در حال برگزاری است و  خود دانشجویان هدایت آنها را بر عهده دارند و این جشنواره‌ها علاوه بر اینکه رویداد فرهنگی هستند، اما با ماهیت آموزشی در رشته‌های مربوطه فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: همچنین جشنواره‌های گرافیک «دال»، جشنواره «ژکال»، جشنواره «مونولوگ» (تئاتر)، جشنواره  «نهال» (سینما)، جشنواره «گنجینه»، جشنواره موسیقی «صبا»، جشنواره «نقره» و جشنواره «تئاتر عروسکی» از جمله جشنواره‌هایی هستند که در انجمن‌های مختلف دانشگاه هنر برگزار شده و اغلب تداوم یافته‌اند.

مدیر تشکل‌های علمی و فرهنگی دانشگاه هنر در خصوص آینده فارغ‌التحصیلان این دانشگاه و اشتغال آنها در مشاغل مدیریتی، گفت: مدیریت مقوله‌ای کاملاً مشخص شامل مواردی همچون برنامه‌ریزی، نقطه شروع، نقطه هدف، پیگیری‌ درحین برگزاری، آداب‌دانی، پیگیری‌های بعد از اختتامیه رویداد هنری، توفیق در جذب حامی مالی و معنوی، کسب رضایت شرکت‌کنندگان و مخاطبان، دقت و سلامت مالی است و به نظرم در محیط دانشگاهی غیر از موارد تخصصی آموزشی باید در تربیت دانشجویان به منظور مسلح شدن به چنین ابزار و قابلیت‌هایی کوشا باشیم. وقتی همه این ویژگی‌ها در فردی جمع شد، پیش‌برد اهداف سازمان و مجموعه تحت اختیار  از سوی مدیر به نحو احسن به انجام می‌رسد. 

وی با بیان اینکه یک هنرمند چند وجه دارد، در نتیجه تنها نباید شرایطی را فراهم کرد که او به فعالیت و تولید پرداخته و به این شکل حرفه‌ای را پیشه کند تا زندگی خود را اداره کرده و بگذراند، بلکه در وجهی دیگر او باید بتواند به عنوان مدرس تجربیات خود را به هنرجویان و دانشجویان منتقل کند، خاطرنشان کرد: با این حساب باید دید که اساساً ما چه اندازه در مراکز آموزش عالی، مراکز آموزش هنری خود، ظرفیت برای جذب مدرسان و کارشناسان هنری برای انتقال تجارب و همچنین تدریس هنری داریم که البته باید گفت متأسفانه به‌ویژه در شهرستان‌ها به دلایلی از جمله کسری بودجه و کاهش ظرفیت متقاضیان، این مراکز رو به تعطیلی و غیرفعال شدن هستند که این امر بازار اشتغال هنری را تا حد زیادی کوچک و ناکارآمد می‌کند.

زرگر ادامه داد: از آنجا که تخصص و اشراف من بیشتر در عرصه هنرهای نمایشی است، لذا به شکل کلی باید به این نکته اشاره کنم که اگر هنرمندان بخواهند در عرصه فعالیت‌های حرفه‌ای همچون کارگردانی، بازیگری، موسیقی، طراحی صحنه و... اشتغال داشته باشند، طبیعتاً سرمایه‌گذار و خریدار هنر باید نهادهای دولتی یا خصوصی باشند که البته نهادهای دولتی فعلاً محدود هستند (صدا و سیما و سازمان سینمایی) و بخش خصوصی هم طبیعی است امکان بهره‌وری از تمام هنرمندان در تمامی رشته‌های ممکن را نخواهد داشت. 

مدیر تشکل‌های علمی و فرهنگی دانشگاه هنر در پایان با اشاره به راهکارهایی برای اشتغالزایی هنرمندان و فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری گفت: برای هر کدام از هنرها بخش خصوصی، دولتی و مردمی همزمان و به‌سهم خودشان وظایفی دارند که باید ادا شود تا هنرمند دچار عسرت و تنگدستی نشود. البته تنگدستی فقط هم مربوط به مباحث مالی نیست، چراکه خیلی از هنرمندان ممکن است بتوانند خودشان را تأمین کنند، در نتیجه فقط بحث مسایل مالی مطرح نیست و  بیشتر توجه به جایگاه و حفظ شأنیت هنر و هنرمند است؛ چراکه هنرمند همچون طاووس است و نیاز به دیده شدن و تحسین شدن دارد و اگر این اتفاق رخ ندهد، هنرمند ارضای روحی نمی‌شود؛ در یک کلام یک هنرمند نیاز دارد خودش را ارتقا دهد و به عنوان مثال در قالب نمایشگاهی تجربیات خودش را در اختیار دیگران قرار دهد، شاگرد تربیت کند و اگر این اتفاق رخ ندهد، هنرمندان عملاً تبدیل به صنعت‌گر می‌شوند و این امر جای نگرانی دارد. ما نباید با عملکرد ناصحیح هنرمندان را صرفاً تبدیل به صنعتگر کنیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.