• شنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۸ / ۱۲:۲۷
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 98093022380
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

دربارۀ «کامی»

دربارۀ «کامی»

ایسنا/اصفهان مستند «کامی» با حضور میترا ابراهیمی، کارگردان این اثر در روز پایانی برگزاری جشنواره سینما حقیقت در اصفهان اکران و نقد شد.

هامون شیرازی، منتقد این نشست، شامگاه 29 آذرماه در پردیس سینمایی سیتی سنتر، پس از قرائت شعر زیبایی که کامیار شاپور، آن را در سال 1356 سروده بود، از میترا ابراهیمی خواست که تاریخ ساخت این فیلم را بیان کند و او گفت: از اسفند 1393 فیلم‌برداری را شروع کردم. درواقع پیشنهاد ساخت مستندی درباره کامیار شاپور را پیش از ساخت آن گزارش تک‌بعدی و تک‌وجهی از زندگی این مرد مطرح کرده بودم اما به‌هرحال ساخت همان گزارش، کامیار را ترغیب کرد که با مستند من موافقت کند.

ابراهیمی در پاسخ به این سؤال که چگونه توانستید کامیار شاپور را پیدا کنید، اظهار کرد:  همه دوستانم می‌دانستند که من دنبال کامیار می‌گردم و در یک نمایشگاه نقاشی، کسی به من خبر داد که کامیار می‌خواهد با تو صحبت کند. باور نمی‌کردم تا اینکه تماس گرفت و با هم قراری گذاشتیم. همه گفتند که او بسیار منزوی است و نمی‌آید، بار اول هم نیامد اما بالاخره او را پیدا کردم و یک سال تمام با او رفت‌وآمد داشتم تا به من اعتماد کند.

وی ادامه داد: در این یک سال هیچ حرفی درباره علاقه‌ام به فروغ فرخزاد، مادر او نزدم و همین باعث نزدیکی بیشتر ما شد. کامیار شاپور، شخصیت ویژه‌ای داشت اما هر جا می‌رفت به چشم یادگار فروغ و پرویز شاپور به او نگاه می‌شد و این برایش آزاردهنده بود.

شیرازی با بیان اینکه مستند «کامی» به شخصیت کامیار نزدیک نمی‌شود و همچنان او را شخصیتی گنگ در ذهن ما باقی می‌گذارد از ابراهیمی خواست دراین‌باره صحبت کند. کارگردان مستند کامی توضیح داد: حین ضبط فیلم خیلی از دوستان به من می‌گفتند این سؤال و آن سؤال را از کامیار بپرس اما کامیار اولویت من بود نه فیلمم و به همین دلیل به زندگی شخصی‌اش ورود نمی‌کردم مگر اینکه خودش حرفی دراین‌باره بزند. دوست نداشتم سؤالی بپرسم که آزارش بدهد.

ابراهیمی درباره روند انتخاب تهیه‌کننده و تدوینگر مستند «کامی» گفت: وقتی این کار را شروع کردم آدم شناخته‌شده‌ای نبودم. فیلم یک‌بار تا مرحله تدوین رفت اما علاقه‌ای به آن نداشتم و دوست داشتم که مستانه مهاجر آن را تدوین کند. به‌واسطه یکی از دوستان در گروهی با پیمان قاسم‌خانی آشنا شدم او راش‌ها را دید و گفت می‌تواند با خانم مهاجر صحبت کند شاید او نظارت بر تدوین کار را بر عهده بگیرد. وقتی مستانه مهاجر راش‌ها را دید گفت که می‌خواهم شخصاً آن را تدوین کنم و فیلم به کمک او خیلی بهتر شد. پیمان قاسم‌خانی نیز بعد از دیدن این نسخه گفت که می‌خواهم تهیه‌کننده کار باشم چراکه من با هزینه شخصی آن را ساخته بودم و از پس مخارجش برنمی‌آمدم.

یکی از مخاطبان از کارگردان «کامی» پرسید چرا ساخت فیلم شما این‌همه سال طول کشید؟ و ابراهیمی پاسخ داد: کامیار شاپور فقط 10 روز به من فرصت فیلم‌برداری داد و گفت بیشتر از این حوصله شما را ندارم. تا سال 94 دو روز دیگر هم اضافه شد و درنهایت ما فقط 12 روز فیلم‌برداری داشتیم اما مشغله خانم مهاجر موجب شد که تدوین کار طول بکشد. ضمن اینکه باید 30 ساعت راش را به 60 دقیقه فیلم تبدیل می‌کردیم و این کار سختی بود. به‌هرحال آرزو داشتم که قبل از فوت کامیار شاپور فیلم آماده شود اما فرصت نشد.

وی درباره موسیقی فیلم خود نیز اظهار کرد: دوست داشتم مستندم به سینما حقیقت برسد و به همین خاطر همه‌چیز را رها کردم تا فقط فیلمم در این جشنواره حضورداشته باشد. به خاطر زمان کم مجبور شدم که از موسیقی انتخابی استفاده کنم اما موسیقی فیلم در حال ساخته‌شدن است و می‌خواهیم فیلم را برای جشنواره‌های خارجی هم بفرستیم.

کارگردان مستند «کامی» شیوۀ پژوهش درباره شخصیت مستند خود را چنین شرح داد: فروغ را می‌شناختم و به خاطر فروغ دنبال کامیار می‌گشتم اما وقتی دیدم که او خودش یک شخصیت ویژه است دیگر همه‌چیز برایم تغییر کرد. خانواده فروغ یا اطلاعاتی درباره کامیار نداشتند و یا نمی‌خواستند این اطلاعات را به من بدهند البته من هم به آن‌ها نگفته بودم که قصد ساخت فیلم را دارم. با کامیار شاپور هم یک سال رفت‌وآمد کردم و بعد پیشنهاد ساخت فیلمی درباره خودش را دادم. او گفت که جز تو به کس دیگری اجازه نمی‌دهم و بعد با آقای کیکاووسی که فیلم به او تقدیم شده صحبت کرد و گفت که میترا با بقیه فرق دارد. به‌این‌ترتیب توانستم بیشتر اطلاعات لازم را از او بگیرم.

ابراهیمی تأکید کرد که نمایش سبک نقاشی کامیار شاپور به درخواست خود او تنها بخش سانسور شده این فیلم است.

کارگردان مستند کامی یادآور شد: بزرگ‌ترین دغدغه من این بود که کامیار دیده شود. وقتی او نمایشگاه برگزار کرد به شاعری که کامیار به او علاقه داشت زنگ زدم و از او برای حضور در نمایشگاه دعوت کردم اما پیغام دادند که شما به خاطر فیلم خودت می‌خواهی این شاعر را دعوت کنی نه به خاطر کامیار! ای‌کاش آدم‌های دقیق‌تری باشیم.

شیرازی، در پایان این نشست شخصیت کامیار شاپور را به محمود گلابدره‌ای تشبیه کرد و گفت: برای هنر و ادبیات کشور که سرمایه‌های آن دارند یکی‌یکی پر پر می‌شوند افسوس می‌خورم. کامیار شاپور شعرها و نقاشی‌های نابی دارد که اگر به او اهمیت داده می‌شد قله‌ای مثل پدر و مادرش داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.