• شنبه / ۳۰ آذر ۱۳۹۸ / ۱۵:۴۰
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 98093022629
  • خبرنگار : 50078

وزیر آموزش‌وپرورش:

عدالت‌آموزشی، مسأله جدی ما است/ حمایت از مدارس غیردولتی، جزء سیاست‌های دولت است

عدالت‌آموزشی، مسأله جدی ما است/ حمایت از مدارس غیردولتی، جزء سیاست‌های دولت است

ایسنا/خراسان رضوی وزیر آموزش‌وپرورش گفت: عدالت‌آموزشی، مسأله جدی ما است و یکی از دِین‌های ما نسبت به مردم توزیع آموزش به شیوه‌ عادلانه است.

محسن حاجی‌میرزایی، امروز 30 آذر در نشستی صمیمانه با  جمعی از فرهنگیان خراسان رضوی که در بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، اظهار کرد: نیازمند این هستیم تا بیشتر بشنویم و این نشست مجالی است برای شنیدن بیشتر. امیدواریم با تمام پیگیری‌ها به تدریج مسائل و مشکلات کاهش پیدا کند. مشکلات آموزش‌وپرورش مشکلات جدیدی نیست و سال‌هاست که آموزش‌وپرورش با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند. تلاش‌های مجموعه همکاران در آموزش‌وپرورش نتوانسته مسائل را حل و فصل کند و باید چاره کار در حل مسائل را پیدا کنیم.

وی افزود: آموزش‌وپرورش نهاد بزرگ و پهن‌پیکری است و به‌تبع گستردگی‌اش نیز، مسؤولیت گسترده‌ای دارد. کشور در شرایط سختی است و تلاش می‌کنیم مسائل را با تمام این شرایط حل کنیم.

وزیر آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه «عدالت‌آموزشی، مسأله جدی ما است»، تصریح کرد: یکی از دِین‌های ما نسبت به مردم، توزیع عادلانه‌ آموزش است، هرچقدر فرصت‌های یادگیری غیرعادلانه تولید شود، بازتوزیع این عوامل به عرصه‌های دیگر گرایش پیدا می‌کند.  شکل حقیقی عدالت در تمام سطوح اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی، در برابری فرصت‌های آموزشی است و باید فرصت و کیفیت برابر را ایجاد کنیم و درصدد هستیم از بستر آی‌تی و توانایی‎های معلمان ظرفیتی را به وجود آوریم تا دسترسی آسان‌تر به این مقوله فراهم شود.

تجهیزات هنرستان‌ها یکی از داستان‌های غم‌انگیز ماست

وی تاکید کرد: تجهیزات هنرستان‌ها یکی از داستان‌های غم‌انگیز ماست، در ۹ سال گذشته نتوانسته‌ایم تجهیزات مناسبی را برای هنرستان‌ها تأمین کنیم. با توجه به جهت‌گیری‌ای که در قانون آمده، باید ۵۰ درصد دانش‌آموزان متوسطه را به سمت هنرستان‌های کارودانش سوق دهیم. هدف‌گذاری ما این است که هر دانش‌آموزی که از نظام تربیت فاصله گیرد به مهارتی برسد تا زندگی مؤثرتر و فعال‌تری داشته‌باشد.

حاجی میرزایی با اشاره به اینکه «در برخی نقاط، مشکلات انتقال نیرو را داریم‌ و معلم باکیفیت به شکل عادلانه توزیع نشده»، عنوان کرد: برای جبران کاستی‌ها، دوره‌های آموزش ضمن خدمت را گذاشته‌ایم. در سال گذشته و مصادف با ورود بنده به وزارت، حدود ۱۰۸ هزار معلم کم داشتیم، اما این مشکل برطرف شد. با توجه به جایگاه ارزیابی، باید بررسی‌ها انجام شود و تلاش می‌کنیم وضعیت نیروی انسانی ما از جهت کاری تقویت شود.

باید از آموزش‌محوری به تربیت‌محوری پیش‌رویم

وی  اظهار کرد: در مورد کنکور حرف‌های زیادی داریم و آنچه که به عنوان مافیا از آن یاد می‌کنم، اقتصادی است که پیرامون آموزش وپرورش شکل گرفته است. این اقتصاد، نظام واقعی آموزش ما را هدایت می‌کند، باید از آموزش‌محوری به تربیت‌محوری پیش‌رویم. در پایان کار آموزش، هیچ وزنی برای این مفاهیم قائل نیستیم و اقتصاد پیرامون‌مان را هم جدی نگرفته‌ایم.

وزیر آموزش‌وپرورش ادامه داد: اگر بتوانیم جریان آموزشی‌مان را به سمت تربیت گرایش دهیم موفق عمل کرده‌ایم و باید محصول نهایی، قابلیت‌های اجتماعی را داشته باشد، تربیتی را پیدا کند که در سازندگی جامعه مؤثر  باشد و امکان بروز و ظهور داشته‌باشد. نیازمند این هستیم تا با توجه به چرخشی که در نظام تحول بنیادین شکل گرفته خودمان را هماهنگ کنیم. این هماهنگی در مسیر واقعی دیده می‌شود اما با مسیر ذهنی هماهنگ نیست.

وی با اشاره به اینکه «تقریبا سال‌های بسیاری است که از تمرکززدایی در آموزش‌وپروش صحبت می‌شود»، عنوان کرد:  در سال ۱۳۲۷ هم تمرکززدایی مسأله بوده و الان هم مسأله است. ما باید به مدرسه مجال بیشتری دهیم و ظرفیت بیشتری برایش قائل شویم. مدرسه اصلی‌ترین نهاد تعلیم و تربیت است. حضور ما در مدرسه نباید دست‌وپاگیر و باعث کم شدن خلاقیت و یادگیری باشد. مدرسه ‌محوری یعنی مدرسه باید در محله عنصری زنده باشد و به مشکلات جامعه‌ای که در آن فعالیت می‌کند، پاسخ دهد. طرح بوم (برنامه ویژه مدرسه)، هدفش این است که سهم مدارس را در ارائه خدمات آموزشی افزایش دهد اما همچنان در حد گفتار باقی مانده است.

حاجی‌میرزایی خاطرنشان کرد: مصمم هستیم که در جهت افزایش ارائه خدمات کار کنیم و کارهایی که مخل چنین امری است را کاهش دهیم. بسیاری از کارها از نظر اثربخشی محل تردید دارند. مجموعه‌ها به گونه‌ای عادت کرده‌اند که رفتاری که شکل می‌گیرد به رویه تبدیل ‌شود و تغییری را ایجاد نمی‌کنند، درحالی که موظفیم کار درست را انجام دهیم و کار درست کاری است که اثربخش است و باید تأثیر بسزایی در جهت تعلیم و تربیت داشته باشد.

وزیرآموزش‌وپروش  با بیان اینکه «سایت‌های متعددی در آموزش‌وپروش وجود دارد»، گفت: یکی از ماموریت‌هایی که تعیین کرده‌ام این است تا  همه را تجمیع کنیم و سامانه جامع داشته‌باشیم. اطلاعات از نقاط مختلف و بدون هماهنگی لازم توزیع می‌شود. گروهی را مسؤول انجام این کار قرار داده‌ایم و دو ماهی است که برروی این  موضوع کار می‌کنند.

حمایت از مدارس غیردولتی، جزء سیاست‌های دولت است

وی مطرح کرد: حمایت از مدارس غیردولتی، جزء سیاست‌های دولت است، اما از هدف‌گذاری عقب‌ هستیم و با جدیت موضوع را دنبال می‌کنیم. در برخی از سال‌ها برخی مقررات ابلاغ شده، اما به هردلیلی این مقررات اجرا نشده‌اند. این موضوع امروز ما را گرفتار کرده و ما متعهد به پرداخت هستیم. تهمیدات برای مطالبات انجام شده، اما سنگین است و به تدریج پرداخت خواهد شد.

حاجی‌میرزایی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد، برخی از شکایاتی که در مراکز مختلف اعلام می‌شوند، ناشی از عدم آگاهی همکاران ما از اجرای قانون است که قصد تخطی نداشته و مشکلاتی ایجاد شده است. تجربیات اداری ما متمرکز و انباشته نمی‌شود و ممکن است افراد با تخصص غیرکافی مسؤولیتی بگیرند. باید در مشاغل تخصصی و اداری، افراد کارشناس و متخصص را به کار گیریم؛ مانند دانشگاه‌ها که کادر علمی و اداری‌-اجرائی متفاوتی دارند.

وزیر آموزش‌وپروش در خصوص موضوع مسکن فرهنگیان، خاطرنشان کرد: توافق‌نامه‌ای را با وزارت راه و شهرسازی امضا کرده‌ایم، اقدامات انجام شده تا زمین‌ها را بگیریم که احداث خانه‌ها انجام شود. تعهد برای احداث، حدود ۱۷۰ هزار مورد بوده، اما ثبت‌نام‌ها اکنون بیش از ۲۰۰ هزار مورد است. امیدواریم این طرح با اراده آموزش‌وپرورش و وزارت راه و شهرسازی انجام شود.

در به‌کارگیری معلمان از روش‌های غیررقابتی استفاده شده است

وی تأکید کرد: متاسفانه در 10 سال اخیر، در معلمی و به‌کارگیری آنان، حدود ۳۰ درصد از روش‌های غیررقابتی استفاده شده است. با خیلی از روش‌های اعمال شده، آموزش‌وپروش موافق نبوده، اما زمانی که این روش‌ها تبدیل به قانون می‌شود و یک ملزم است باید آنها را اجرا کنیم. درصدد این هستیم تا سامانی به وضع نیروی انسانی آموزش‌وپروش بدهیم. این وضعیت برای آموزش‌وپروش قابل تحمل نیست و نیروی انسانی باید از آرامش کافی برخوردار باشد. برنامه این است تا با ورود به سال تحصیلی جدید نیروهای مناسب‌تر و باکیفیت‌بالاتری داشته‌باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۰۹-۳۰ ۱۹:۵۴

نیروی با کیفیت میخوای باید سر کیسه رو شل کنی آقای وزیر!با این حقوقی که شما میدی و با این محیط بی شباهت به محیط فرهنگی,فقط افراد از همه جا روونده شده به معلمی رو میارن...اگه مثل شرکت نفت و صنایع فولاد و... حقوق میدادین یا حتی با همین حقوق اما مثل کارمندهای بانک بهشون مزایا میدادین همه به جای مهندسی و پزشکی رشته های دبیری رو انتخاب میکردن