• دوشنبه / ۲ دی ۱۳۹۸ / ۱۴:۰۳
  • دسته‌بندی: فرهنگ عمومی
  • کد خبر: 98100201407
  • خبرنگار : 71542

ایرانیان یلدا را از مسیحیان وام گرفته‌اند؟

خرید کریسمس در تهران

کریسمس «جشن زادروز عیسی مسیح» نزدیک است. عیسی بن مریم پیامبر اولوالعزم یا صاحب کتابی است که امروزه پیروان آن از شرق تا غرب دنیا پراکنده‌اند. با اینکه در متون معاصر مسیح به تاریخ تولد این مسیح اشاره نشده اما پیروان او همزمان با انقلاب زمستانه میلاد او را جشن می‌گیرند؛ در همان زمانی که ایرانیان یلدا را جشن گرفته‌اند.

مسیح در چه تاریخی به دنیا آمده است؟ روایت‌های مختلفی در این‌باره وجود دارد. بر اساس متون مختلف، سال اول پیش از میلاد تا سال چهارم میلادی را می‌توان برای تولد مسیح تخمین زد. بنا به گفته سجاد امیری - پژوهشگر مطالعات سریانی - اولین بار در انجیل‌های مربوط به روزگار «هرود فرمانده امپراتوری روم بر فلسطین امروزی» به تاریخ میلاد مسیح اشاره شده است. در نوشته‌های آبای کلیسا (مفسران قدیمی دین مسیحیت)، که مربوط به سده‌های اول تا سوم میلادی است؛ تاریخ های متفاوتی برای میلاد مسیح نوشته شده است اما از سده چهارم میلادی که امپراتوری روم تحت سلطه کنسانتین کبیر، آیین مسیحیت را به عنوان دین رسمی خود برگزید و مسیحیت را از یک دین زیرزمینی به یک شریعت قانونمند تبدیل کرد؛ اتفاقات خاصی افتاد. 

یکی از مهمترین این اتفاقات، تشکیل «شوراهای کلیسایی» در نیمه اول سده چهارم بود که وظیفه تهیه مجموعه‌ قوانینی را برای تبیین دین مسیحیت برعهده داشتند. یکی از اقدامات این شورا این بود که از بین متون و رساله‌های مختلف که به عنوان کتاب آسمانی مسیحیت معرفی می‌شدند؛ تنها چند رساله به عنوان متون مرجع انتخاب شد. 

همچنین تعیین «تاریخ تولد مسیح» هم یکی از مصوبات شوراهای کلیسایی عصر امپراتوری روم بود که روز ۲۵ ماه کانون اول (یکی از از اسامی ماه‌های رومی یا سریانی ) را به عنوان زادروز مسیح اعلام کردند. 

اما سئوال اصلی آن است که چرا تاریخ ۲۵ ماه کانون اول مصادف با ۲۵ دسامبر به عنوان زادروز مسیح انتخاب شده است؟ در پاسخ به این پرسش امیری به ایسنا، می‌گوید: محققان مطالعات ایران‌شناسی و تاریخ مسیحیت به این نتیجه رسیده‌اند که قرار دادن ۲۵ دسامبر به عنوان زادروز مسیح بی‌ارتباط با انقلاب زمستانی و نجومی و ارتباطات آن با آیین میترائیسم نیست. جشن انقلاب زمستانی که در بین ایرانیان امروز هم با عنوان شب یلدا یا چله شهرت دارد؛ یک آیین هند و ایرانی است که با ارتباط دادن آن به خدایان روشنایی «میترا» جشن گرفته می‌شود. البته مسیحیان هم با توجه به این سنت پاسداشت گرما در مقابل سرما، آغاز زمستان یا انقلاب زمستانه را به عنوان زادروز مسیح انتخاب کردند. 

گفته می‌شود که مسیحیان ایران دوران ساسانی که با عنوان نسطوریان شناخته می‌شدند، واژه «یلدا» را برای «میلاد مسیح» استفاده می‌کردند. از زمان ساسانیان متونی باقی مانده که نشان می‌دهد؛ عبارت «یلدا د مشیحا» به معنای یلدای مسیح یا میلاد مسیح وجود داشته و مسیحیان برای اسم بردن از زادروز مسیح از کلمه «یلدا» استفاده می‌کردند که نشان‌دهنده ارتباط واژه یلدا با زادروز مسیح است.  

ایرانیان کلمه یلدا را از  مسیحیان وام گرفته‌اند 

این متخصص زبان سریانی تصریح می‌کند که کلمه یلدا یک واژه سریانی و به معنای تولد است و تولد مسیح را به اسم یلدا جشن می‌گرفتند. بعد از اسلام هم در کتاب آثار الباقیه ابوریحان بیرونی اشاره می‌شود که زادروز مسیح با عنوان یلدا پاس داشته می‌شد. در نتیجه ایرانیان اسم جشن یلدای مسیحیان را که زادروز مسیح بوده، وام گرفته‌اند و برای جشن انقلاب زمستانه استفاده می‌کرده‌اند. این کارشناس تاریخ مسیحیت تأکید می‌کند که نه تنها مسیحیان ایرانی بلکه کل مسیحیان زادروز مسیح را به انقلاب زمستانی ارتباط دادند اما من معتقدم مسیحیان ایرانی بودند که اسم یلدا را برای تولد مسیح انتخاب کردند. قطعا کاربرد واژه یلدا به مسیحیان ایران قبل از اسلام برمی گردد و در همین روز جشن زادروز مسیح را برگزار می‌کردند. 

برسی‌های اسطوره‌شناسان حاکی از آن است که برگزاری جشن در زمستان در بیشتر فرهنگ‌ها در دوران‌های مختلف تاریخ وجود داشته، جشنی که در بحبوحه سرما برگزار می‌شده است. این جشن زمستانه به قدری اهمیت داشته که در فرهنگ اروپایی جشن سال نو در همان زمستان قرار داده شده است. حتی گفته می‌شود که تولد مسیح را با این جشن زمستانی منطبق کرده‌اند. یعنی جشن زمستانه از قبل وجود داشته و بعدها کشیشان، تولد مسیح را با این جشن یکی کردند.

بنا به اظهارات پیام سلطانی، پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی، دلیل انطباق دادن جشن تولد مسیح با جشن زمستانه آن است که بعد از استیلای مسیحیت، کلیسا و کشیشان نتوانستند مردم را از بخشی از باورهای قدیمی دور کنند، برای همین هم گفته می‌شود که جشن تولد مسیح و جشن سال نو را در همان جشن زمستانی قرار دادند، چون نمی‌توانستند مردم را مجاب کنند که از این جشن زمستانی دست بکشند. 

انتهای پیام 

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
avatar
۱۳۹۸-۱۰-۰۲ ۱۴:۵۸

اگر یلدا در زبان سریانی به معنی تولد هست اولا بخاطر ارتباطات زبانهای هند و اروپایی ست دوما از فرهنگ ایران به مسیحیت وارد شده شما در اوستا که بیش از 3 هزار سال ( هزارسال پیش از مسیح) گرداوری شده ایین بزرگداشت زایش خورشید و اغاز مرگ سیاهی و سرما رو هم میبینید. اتفاقا که کشیش ها و اسقف های مسیحی از این ایین سنتی ایران برای تشبیه عیسی به خورشید استفاده کردند و اونها این مراسم رو وام دار ما هستند و به برعکس

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۰۲ ۱۸:۰۰

حالا نوبت یلدا!!می خواهیدیلداراهم خراب کنید چه اشکال داردما مسلمانان هم ازمسحیها این آئین زیبا رایاد گرفته باشیم که تکنولوژی دنیا مال مسیحی هاست.البته این وام گرفتن این آئین زیبا راقبول نداریم.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۰۲ ۱۹:۵۴

یلدا تولد مهر پیامبر آیین مهر پرستی بود . این آئین بعدها از آریائیها به اروپا رفت و اروپائیان آن را گرامی داشتند . حضرت مسیح در تابستان بدنیا آمد و مراسم تولد او را بخاطرارسوم آشین مهر در اروپا به زمستان تغییر دادند . همچنین دیگر رسوم مسیحیت مانند عبادت در روز یکشنبه استفاده از ناقوس و بسیاری چیزی های دیگر از آئین هر به مسیحیت انتقال یافت

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۰۳ ۰۰:۰۴

بیشتر مراسم مسیحیان از ائین میترا سرچشمه گرفته است ،مانند شام اخر ودرخت کاج ووووو،بسیاری ار کلیساها بر روی معبد میترا در اروپا بنا گذاشته شده است.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۰۸ ۱۶:۵۲

در کدام منبع دسته اول چنین چیزی آمده است؟

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۰۳ ۰۸:۲۱

یلدا آیین دورهم بودن واحترام وحس خوب خاطرات گذشته است که ما ایرانیها باآن خوگرفته ایم وخصلت مشرقی وایرانی است چرا بعضی ها دلشان میخواهد طوری عنوان کنند که ما ایرانیها چیزی از خود نداریم (نمونه ها فراوان است)که این ریشه در جای دیگری دارد ولی هرچه هست درمسیر انسانیت وهمدلی است آن را ارج مینهیم

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۰۳ ۰۹:۱۷

یلدا و جشن‌هایی که در این شب برگزار می‌شود، یک سنت باستانی است و پیروان میتراییسم آن را از هزاران سال پیش در ایران برگزار می‌کرده‎اند. در این باور یلدا روز تولد خورشید و بعدها تولد میترا یا مهر است.پس قدری تحیقیق کنید و بعد مقاله بنویسید.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۰۸ ۱۶:۵۴

اولا این مقاله نیست و مصاحبه است، دوما شما که تحقیق کردید بفرمایید در کدام منبع دسته اول آمده است که یلدا تولد میترا و مهر است؟

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۰۳ ۱۰:۲۱

داداش خیلی داری اشتباه میزنی...! برای آشنایی با این جشن باستانی توصیه می کنم به واژه یلدا در دیکشنری آنلاین آبادیس مراجعه بفرمایید به نظرتون کشوری که تاریخچه ای بیش از ۳۰۰۰ سال دارد جشن های خود را از کشورانی که قدمت بعضی از آن ها به ۱۰۰ سال هم نمی رسد وام می گیرد؟ دوستان عزیز ما ۲۵۰۰ سال تمدن نداشتیم بلکه از ۲۵۰۰ سال پیش متمدن زندگی می کردیم که آثارش در تخت جمشید و... هست.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۰۳ ۱۱:۱۶

چه یلدا چه چهارشنبه سوری و ...از هر کجا اومده باشه برای ما ایرانی ها مقدسه

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۰۳ ۱۹:۳۴

شب چله از هزاران سال پیش توسط قوم اکثریت خاورمیانه و آسیای میانه یعنی ترکها برگزار می شد.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۰۴ ۰۹:۱۴

اسم شب یلدا و درخت سنوبر در کتاب زردشت آمده.همینطور در شاهنامه هم به این سنت اشاره شده.آیین شب چله که دراصل2چله هم بوده و جشن گرفته میشده از ززمان پادشاهان کیانی(اگر نویسنده بدونه چه زمانی رو میگم)جزء آیین پارسی بوده....

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۰۸ ۱۷:۰۰

در کجای کدام کتاب زرشت نام یلدا آمده است؟ در ضمن پادشاهان کیانی، یک سلسله اسطوره‌ای هستند نه تاریخی، سوما در همان جهان اساطیری که از پادشاهان کیانی نام برده شده است، در کدام منبع به پارسی بودن کیانیان اشاره شده است؟ کیانیان شخصیت‌های اساطیری هستند و ربطی به تاریخ واقعی ندارد که بر اساس آن آریایی‌ها به ایران آمدند و سه قوم بزرگ پارس، ماد و پارت هر کدام قسمتی از ایران را برای سکونت برگزیدند.

avatar
۱۳۹۸-۱۰-۱۲ ۱۷:۳۵

وقتی مسیحیت نبود ایران بود. سلسله هخامنشی از 549 قبل از میلاد تا 331 قبل از میلاد بر ایران حکمرانی می کرد. از ماد ها و للوبی ها اسم نمی برم موجب اطاله کلام می شود. یلدا آغاز طولانی شدن و کوتاه شدن تاریکی است و در دین رزتشت راجع به آن زیاد صحبت شده است. منابع و ماخذ زیاد وجود دارد