• سه‌شنبه / ۳ دی ۱۳۹۸ / ۱۴:۲۵
  • دسته‌بندی: یزد
  • کد خبر: 98100302316

آتش مهاجرت بر دامن‌ جامعه هنری ابرکوه افتاد

آتش مهاجرت بر دامن‌ جامعه هنری ابرکوه افتاد

ایسنا/یزد کمبود امکانات و تجهیزات استاندارد و دوره‌های آموزشی این روزها به دستاویزی برای مهاجرت هنرمندان ابرکوهی برای پیشرفت در عرصه‌های مختلف هنری تبدیل شده است.

«سعید قمری» یکی از هنرمندان فعال در حوزه تئاتر و فیلم‌سازی شهرستان ابرکوه یزد در گفت‌وگو با ایسنا، یکی از معضلات جامعه هنری شهرستان ابرکوه را مهاجرت هنرمندان توانمند و مستعد عنوان می‌کند و می‌گوید: هنرمندان ابرکوهی به علت کمبود امکانات آموزشی و محدودیت تجهیزات، برای پیشرفت در حرفه خود از این شهرستان مهاجرت می‌کنند.

وی که فعالیت هنری خود را با تئاتر آغاز کرده و هم‌اکنون نیز وارد عرصه فیلم‌سازی شده است، اضافه می‌کند: هنرمندانی که در ابرکوه هستند به دلیل این که بعضاً نمایش یا فیلم‌های خوب را کمتر دیده و از امکانات کافی و آموزش‌های به روز و جدید محروم هستند، از سطح توانمندی و استعداد خود نیز بی‌خبر هستند.

قمری خاطرنشان می‌کند: اگر در شهرستان بستری فراهم شود که هنرمندان بتوانند بهترین کارهای سطح کشور را ببینند، ضمن این که این اقدام خود نوعی آموزش نیز محسوب می‌شود، بعد از این می‌توانند با چشم باز فعالیت کنند و دیگر زحمت‌هایشان به هدر نمی‌رود.

این هنرمند جوان با بیان این که مهم‌ترین نیاز فعلی هنر شهرستان در خصوص فیلم‌سازی ایجاد یک مرکز آموزشی مانند انجمن سینما جوان است، می‌افزاید: در بخش تئاتر نیز یک سالن تمرین با امکانات صوت و نور استاندارد که در اختیار بخش خصوصی نباشد تا گروه‌های هنری بتوانند به طور مستمر از آن استفاده کنند از حداقل نیازها است که متأسفانه در ابرکوه وجود ندارد.

قمری با تاکید بر این که هنر از آغاز آفرینش بشر وجود داشته است، ادامه می‌دهد: زیبایی‌های یک جامعه بستگی به میزان هنرمند بودن افراد آن جامعه دارد و این مردم و مسئولان هستند که باعث رشد و پرورش هنرمندان می‌شوند.

وی ابراز می‌کند: آنچه جایگاه هنر و هنرمند را در جامعه شاخص‌تر می‌کند، ابزار کار و زبان بیانی او و حساسیت وی نسبت به پدیده‌ها و اتفاقات جامعه است که در مواجهه با آن‌ها واکنش متفاوتی با سایر افراد عادی جامعه دارد.

این فیلم‌ساز با بیان این که هنرمندان نیز مانند دیگر انسان‌ها در جامعه زندگی می‌کنند، می‌گوید: هنرمندان به اتفاقات روز جامعه واکنش نشان می‌دهند و با استفاده از عوامل دیداری، شنیداری، نوشتاری و هر ابزار هنری که در اختیار دارند، موضوعات و واقعیت‌های روز را به یک اثر هنری تبدیل می‌کنند چرا که تأثیرگذاری این اتفاقات در قالب هنری به مراتب بیشتر از یک بیان ساده است.

قمری که فعالیت خود را در زمینه فیلم با دستیاری در کارهای حرفه‌ای و نیمه‌حرفه‌ای «وقتی همه ایستادند»، «هفت‌سین مقدس»، «پله‌های یک منبر» و «نگاه سرخ» آغاز کرده و در فیلم‌های «هوای برگشت»، «مشتری»، «حاج مرشد»، «شور لایموت»، «کوی نیکنامان»، «دور ایران با دوچرخه» و «آبرنگ» نیز حضور داشته است، در پایان علاقه خود در فیلم‌سازی را پرداختن به حوزه کودک و نوجوان معرفی و اظهار می‌کند: با توجه به این که معتقدم همیشه زبان هنر می‌تواند به راحتی مشکلات را بیان کند و راهگشا باشد، اخیراً فیلم کوتاهی را کلید زدیم که با موضوع اجتماعی به مشکلات جوانان و نوجوانان در ارتباط با والدین می‌پردازد.

این عکاس و مستندساز ابرکوهی که حضور در تئاترهای «سوگ قجری»، «چندمین مجلس از بازماندگان این دیار»، «قورمه‌سبزی»، «هرگز کسی این‌گونه فجیع»، «کمدی اکتشافات»، «بازگشت»، «ارتفاعات»، «کربلا به روایت اسمان»، «علی ای همای رحمت»، «اهریمن دمشق» و «تازیانه‌های خشم» را به عنوان نویسنده، کارگردان، بازیگر، طراح صحنه و دکور، مشاور و دستیار کارگردان تجربه کرده و در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده، در برخی از آثار حائز رتبه های برتر جشنواره‌های استانی و کشوری شده است.
 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha