• سه‌شنبه / ۳ دی ۱۳۹۸ / ۱۶:۳۸
  • دسته‌بندی: گلستان
  • کد خبر: 98100302505
  • خبرنگار : 50049

حذف کاغذ در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران

رحمن تقوی

ایسنا/گلستان مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در گلستان گفت: در حال حاضر تمامی عملیات بانکی در بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به‌صورت غیرحضوری و بدون استفاده از کاغذ قابل انجام است؛ این امکان نقش به‌سزایی در حفاظت از محیط زیست، حذف رفت‌وآمدهای غیرضروری و تسریع در ارائه خدمات بانکی ایفا می‌کند.

رحمن تقوی با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا-منطقه گلستان اظهار کرد: قرض‌الحسنه یکی از جلوه‌های زیبای یاری و دستگیری نیازمندان به شمار می‌رود و بی‌تردید از دیدگاه تمام آیین‌ها نیز مورد اهمیت بوده و اسلام نیز توجه ویژه‌ای به این مسئله داشته و ریشه در قرآن و سنت پیامبر(ص) دارد.

وی افزود: در قرآن «قرضاً حسناً» که از آن تعبیر به قرض‌الحسنه می‌شود به معنای انفاق است که این اتفاق بسیار مطلوب خداوند است که در قرآن در سوره‌های مبارکه بقره، مائده و حدید به آن اشاره شده است. وجود انگیزه‌های ارزشمندی مانند ایثار، پاداش اخروی، کسب اخلاق پدیده و تعاون و همیاری در کنار این سنت حسنه، بر اهمیت ترویج فرهنگ غنی قرض‌الحسنه می‌افزاید.

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در گلستان خاطرنشان کرد: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با سرمایه اولیه ۱۵ هزار میلیارد ریال و مشارکت بانک‌های دولتی در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد. این بانک هم‌اکنون با بیش از ۵۳۰ شعبه فعال و نزدیک به ۳ هزار پرسنل در سراسر کشور دارد. بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در گلستان ۱۳ شعبه و ۲ باجه با ۶۰ پرسنل دارد.

تقوی بیان کرد: این بانک با تأکید بر الگوی بانکداری اسلامی، در راستای توانمندسازی و تقویت توان اقتصادی قشرهای مختلف مردم جامعه و تلاش برای فقرزدایی و رفع محرومیت‌های اقتصادی به‌ویژه در مناطق کمتر برخوردار فعالیت می‌کند.

وی گفت: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه در حوزه‌های اشتغال و کارآفرینی، معیشت، ازدواج، درمان و حمایت از مددجویان سازمان‌های حمایتی و سازمان‌های مردم‌نهاد از جمله خدمات این بانک است که این امر به‌طور چشمگیری به بهبود شاخص‌های اقتصادی در جامعه کمک می‌کند.

تقوی در ادامه گفت: مشارکت در ساخت بیمارستان ۳۰۰ تخت‌خوابه بیماران اعصاب و روان، احداث ۴ مدرسه و ۳ خانه بهداشت روستایی آسیب‌دیده در زلزله کرمانشاه، پرداخت ۲ هزار فقره تسهیلات قرض‌الحسنه به زلزله زدگان، احداث مدرسه در استان سیستان و بلوچستان، مشارکت در آزادسازی زندانیان جرائم غیرعمد و حمایت از اشتغال آن‌ها از جمله مهم‌ترین اقدامات این بانک در بخش مسئولیت‌های اجتماعی است.

وی به اجرای طرح همیاران مهر اشاره کرد و افزود: در قالب این طرح متقاضیان مبلغ مورد نظر خود را در قالب عقد صلح و به‌صورت بلاعوض در حسابی تعریف‌شده، نزد این بانک واریز می‌کنند. بانک نیز متعهد می شود مبالغ اهدا شده از سوی خیرین را به پرداخت تسهیلات به اقشار نیازمند جامعه در زمینه‌های اشتغال، تأمین معیشت جوانان، بانوان سرپرست خانوار، درمان، تحصیل و نیز بازسازی و توسعه روستاها و مناطق محروم و... کارمزد بین صفر تا ۲ درصد تخصیص دهد.

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در گلستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر مشتریان بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به حدود هشت میلیون نفر رسیده و بانک تا پایان مهرماه مبلغی را به ارزش ۴۵۸ میلیارد ریال در قالب ۶ میلیون فقره تسهیلات در اختیار متقاضیان قرار داده است.

تقوی بیان کرد: سال گذشته بیش از ۲۱۵ هزار فقره تسهیلات به میزان بیش از ۱۳ هزار میلیارد ریال به مددجویان کمیته امداد، بیش از ۳۷ هزاز فقره تسهیلات به میزان ۵۳۰۰ میلیارد ریال از طریق بنیاد برکت، بیش از ۷۵۰۰ فقره وام به ارزش بیش از یک میلیارد ریال به افراد تحت پوشش بهزیستی، بیش از ۱۳ هزار فقره وام به ارزش تقریبی ۸۱۸ هزار میلیون ریال به‌منظور ساخت و احداث مسکن روستایی و بیش از ۱۹ هزار فقره تسهیلات به بانوان بی‌سرپرست به ارزش بیش از ۵۷۸ میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی تصریح کرد: در ۹ ماهه امسال یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار نفر بااعتباری بالغ‌بر ۱۵۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه دریافت کردند و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال تعداد این افراد به ۲ میلیون نفر برسد.

تقوی در مورد افزایش سرمایه بانک قرض‌الحسنه مهر ایران نیز گفت: با حضور محوری بانک مرکزی، این بانک با هدف افزایش قدرت تسهیلات دهی و پرداخت وام به نیازمندان، سرمایه خود را از ۱۵ هزار میلیارد ریال به ۲۵ هزار میلیارد ریال افزایش داده است.

وی یادآور شد: در راستای توسعه بانکداری الکترونیک و تحقق بانکداری بدون کاغذ، الکترونیکی کردن عملیات اجرایی بانک با استفاده از ابزار و امکاناتی از جمله تهیه اسناد و فرم‌های دیجیتالی، آرشیو الکترونیکی اسناد، اتصال به سامانه ثبت‌احوال و احراز هویت بیومتریک، استفاده از پدهای امضای الکترونیک مشتریان، راه‌اندازی داشبورد ارزیابی عملکرد شعب و راه‌اندازی اتوماسیون اداری و نیز گسترش خدمات بانکداری الکترونیک مانند افتتاح حساب و درخواست تسهیلات به‌صورت آنلاین در کنار سایر خدمات موبایل بانک و اینترنت بانک در نظر گرفته شده است. به طور جدی در تلاشیم تا با حذف حداکثری کاغذ بتوانیم به بانکداری سبز بیش از بیش نزدیک‌تر شویم.

مدیر شعب بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در گلستان با اشاره به اینکه در این حوزه تمام عملیات بانکی در این بانک به‌صورت غیرحضوری انجام می‌شود، گفت: بانک با این کار گامی مهم در تسریع فرآیند ارائه خدمت به مشتریان، کمک به حفظ محیط زیست و حذف مراجعات غیرحضوری به شعب برداشته است. این بانک برای نخستین بار خدمات افتتاح حساب، محاسبه معدل حساب و درخواست تسهیلات را به‌صورت آنلاین ارائه کرده است.

تقوی گفت:‌ از این پس با اجرایی شدن کامل احراز هویت از طریق ابزار بیومتریک، نیاز به فرم‌های کاغذی در شعبه بیش از بیش کاهش می‌یابد، به‌گونه‌ای که احراز هویت مشتری صرفاً با اثرانگشت وی و دریافت کارت ملی امکان‌پذیر است. این بانک با الکترونیکی کردن بایگانی پرونده‌های شعب و حذف کاغذ و توسعه سیستم اتوماسیون، موفق شده استفاده از کاغذ را به حداقل برساند.

وی با تاکید بر اینکه‌ این بانک شفافیت را تنها شعاری زیبا تلقی نمی‌کند، تصریح کرد: صورت‌های مالی حسابرسی شده سال‌های ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ این بانک هم‌اکنون بر روی وب‌سایت بانک قابل‌دسترسی است. صورت‌های مالی حسابرسی نشده سه‌ماهه نخست سال جاری نیز در زمان مقرر تهیه‌شده و در دسترس همگان قرار گرفته است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.